Seitsemän miestä, kolme autoa ja 5 000 kilometriä jäänpintaa. Islantilais-amerikkalainen retkiryhmä ajoi Grönlannin etelärannikolta maan pohjoisimpaan kolkkaan ja takaisin 20 päivässä.
Expeditions7 –nimeä kantanut tutkimusretki starttasi etelä-Grönlannin Isortoqista ja suuntasi maan keskiosan halki kohti pohjoisen Wulff Landia. Suurin osa ajomatkasta taittui maata halkovan, tuhansien kilometrien pituisen ja paikoin jopa kolme kilometriä paksun mannerjäätikön päällä.
Ajomatkan aikana retkeläiset kirjasivat säätietoja ja ottivat lumi- ja jäänäytteitä, jotka annettiin myöhemmin yliopistoille tutkimuskäyttöön. Lähes kolmen viikon reissu päättyi Grönlannin länsirannikolle Sisimiutin kylään. Kaikkiaan ajomatkaa kertyi 5 169 kilometriä.
Eteenpäin haasteista huolimatta
Grönlannin äärioloissa sekä kuljettajien että ajoneuvojen kestävyys venytetään äärimmilleen. Siitä saatiin esimakua jo lähtövalmisteluissa, kun yksi autoista upposi osittain ohuehkon jokijään läpi.
– Vaikeinta oli päästä matkaan ja löytää auton kantava turvallinen reitti rannikolta paksumman mannerjään päälle. Onni onnettomuudessa, ettei mitään pahempaa sattunut ja pääsimme matkaan, tosin kyllä muutaman päivän suunniteltua myöhemmin, kertoo matkalle osallistunut Arctic Trucksin perustajajäsen Emil Grimsson.
Matkalla hankaluuksia aiheuttivat myös vaihtelevat keliolot ja sankassa lumipyryssä olemattomaksi muuttunut näkyvyys. Ne tekivät matkanteosta paikoin tuskallisen hidasta. Hitaimmilla pätkillä ajoneuvot etenivät vain 10 kilometrin tuntinopeudella. Lämpötila painui alimmillaan -40 asteeseen.
Retkikunta sai silti nauttia myös Grönlannin parhaimmista puolista.
– Jäätikkö on upea näky, kun se levittäytyy eteen koko komeudessaan. Myös saapuminen päivien jäällä ajamisen jälkeen Wulff Landiin on jäänyt mieleen. Paikka oli vaikuttava, vähän epätodellinenkin. En tiedä, onko kukaan koskaan ajanut autolla yhtä pohjoiseen, Grimsson miettii.
Kaluston kestävyys testissä
Grönlannin karun kaunis, koskematon maasto ei ole helpoin reitti kokeneellekaan talvikuskille. Siksi retkelle haluttiin alansa huippua olevat luotettavat varusteet, joilla retkikunta selviäisi niin jäätiköstä kuin kivisestä maastosta ja pehmeistä lumitöyräistä.
Autoiksi valikoitui kolme islantilaisen Arctic Trucksin erikoisajoneuvoa, joita käytetään mm. Etelämantereen tutkimusmatkoilla.
Ajoneuvoista uusin varustettiin Nokian Hakkapeliitta 44 –renkailla. Renkaassa on erittäin kylmiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus, joka antaa pitoa ja kestää.
Painoa yhdellä renkaalla on 70 kiloa, ja halkaisijan mitta on yli metrin. Järeä rengas syntyi pari vuotta sitten Nokian Renkaiden ja Arctic Trucksin pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena.
– Pehmeässä lumessa tarvitaan isot renkaat, joissa on riittävä ilmatila. Ilmanpainetta säätämällä voi vaikuttaa siihen, kuinka suureksi renkaan kosketuspinta alustaan muodostuu. Leveä rengas kantaa paremmin eikä uppoa yhtä syvälle kuin kapea rengas.
Riittääkö polttoaine?
Yksi tärkeimpiä etukäteen tehtäviä suunnitelmia oli polttoaineenkulutuksen tarkka laskenta. Jäätiköllä tankkauspisteitä on turha odottaa.
– Polttoainetta kului matkalla onneksi vähemmän kuin arvioimme.
Grönlannissa polttoaine kulki nyt ensimmäistä kertaa retkikunnan mukana autojen perässä vedettävissä ahkioissa. Retkikunnalla oli tekemistä, että säiliöt pysyivät ehjinä ja kiinni ahkioissa vaikeakulkuisessa maastossa.
Retkikuntaan kuuluivat Greg Miller (johtaja), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg ja Kurt Williams Yhdysvalloista sekä Emil Grimsson (co-leader) ja Torfi Johannsson Islannista.