Logistiikan toimihenkilöt huolissaan Vantaan Aviapoliksen kasvaneista ruuhkista

Vantaalla Tikkurilantien ympäristöön, Kivistön ja Aviapoliksen asemien läheisyyteen on keskittynyt tällä hetkellä merkittävä osa suomalaisista logistiikkayrityksistä.

Alueen raskas liikenne on lisääntynyt, kun pääkaupunkiseudun kuljetus-, huolinta ja varastotoiminnat hoidetaan käytännössä kokonaan tältä alueelta.

Raskaan liikenteen lisääntyminen aiheuttaa harmaita hiuksia erityisesti alueen työmatkalaisille, todetaan Logistiikan toimihenkilöt ry:n tiedotteessa.

Logistiikan toimihenkilöt ry selvitti elokuun puolessa välissä tehdyssä kyselyssään alueella liikkuvien kokemuksia. 423 vastaajasta noin 60 prosenttia kokee, että työmatka kestää tällä hetkellä joko kohtuuttoman kauan tai ainakin jonkun verran liikaa matkan pituus huomioiden.

– Rekkaliikenne on kasvanut huomattavasti Schenkerin muutettua tänne. Parkkipaikalta poistuminen on välillä haasteellista ja liittyminen kehä kolmoselle on todella ruuhkainen Pakkalantieltä. Samoin Pakkalantie on aika ajoin todella ruuhkainen länteen päin, kertoo eräs Tikkurilantiellä työskentelevä vastaaja.

Moni vastaajista toivoo liikenneympyrää Nuolitien ja Tikkurilantien risteykseen. Myös Osumakujan ja Tikkurilantien risteyksessä liikenneympyrä olisi erittäin tarpeellinen.

– Nuolitien ja Tikkurilantien risteys on painajainen. On vain ajan kysymys, koska sattuu vakava onnettomuus. Risteys on tukossa usein päivän mittaan raskaan liikenteen vuoksi. Liikenneympyrä voisi olla parannus siihen, sanoo toinen vastaajista.

Julkaista liikennettä alueella on kehitettävä

Kyselyyn vastaajista 70 prosenttia kulkee työmatkan omalla autolla. Heistä lähes kolme neljästä kertoo syyksi sen, että julkisilla liikennevälineillä työmatka alueelle kestää liian kauan.

Julkisen liikenteen eri kulkuneuvot ja niiden vuorovälit tulisi synkronoida paremmin.

-Pääkaupunkiseudun sisällä 20 kilometrin matkaan menee pahimmillaan lähes 2 tuntia, se on ihan liikaa.Toivoisin lisää suoria yhteyksiä Helsingin keskustasta ja Itä-Helsingistä Aviapolikseen, lyhyemmät välit bussivuoroille ja enemmän jaksotusta niin, etteivät kaikki bussit kulje peräkkäin ja sitten on 15-20 minuuttia taukoa, eräs vastaajista sanoo.

Kyselyyn vastanneista julkisilla kulkuneuvoilla liikkuvista noin 60 prosenttia toivoo lisää bussilinjoja työpäivän alkuun ja loppuun.

Omalla autolla kulkijoista 17 prosenttia sanoo harkitsevansa julkiseen liikenteeseen siirtymistä, jos Viinikkalan asema avattaisiin. Julkisilla liikkuvista vastaajista 31 prosenttia sanoo, että Viinikkalan aseman avaaminen helpottaisi heidän matkantekoaan.

Turvallisuus kärsii

Kun tuhannet kuorma-autot hoitavat päivittäisiä nouto- ja jakelutehtäviään, jää yksittäinen työmatkaliikkuja helposti jalkoihin ja läheltä piti -tilanteet yleistyvät. Kyselyyn vastanneista 16 prosenttia tuntee työmatkansa turvattomaksi usein tai aina, todetaan tiedotteessa.

– Tie on ruuhkainen, kapea ja huonossa kunnossa ja sen vuoksi vaaratilanteita on melkein päivittäin. Postin uusi terminaali tuo lisää rekkoja, mikä on hyvin huolestuttavaa. Talvella ja pimeällä suorastaan pelottaa kulkea työmatkoja, mutta pakko on kulkea omalla autolla, koska julkinen ei toimi. Bussi Tikkurilaan menee kerran tunnissa, kertoo eräs vastaajista.

Logistiikan toimihenkilöt ry toteutti kyselyn 20.8.-3.9.2018 välisenä aikana verkkokyselynä, jossa kysyttiin alueella liikkuvien kokemuksia liikenteestä ja sen turvallisuudesta. Kyselyyn vastasi 423 henkilöä, joista 80 prosenttia on töissä alueella.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän