Kymmenen vuoden aikana automallien suosio on muuttunut vähän — ja kuitenkin melkoisesti

Kuva: Matti Sulanto

Tutkailimme henkilöautojen rekisteröintitilastoja vuodelta 2009 ja vuodelta 2019.

Vuonna 2009 rekisteröitiin kaikkiaan vain 89 102 henkilöautoa, kun viime vuonna päästiin sentään 112 489 autoa.

Osittain muutokset ovat hyvin vähäisiä, mutta joidenkin mallien osalta muutos on melko suuri.

Esimerkiksi vuonna 2009 suosituin automalli oli Toyota Avensis, jonka markkinaosuus oli 5,6 prosenttia. Nyt koko mallia ei ole enää olemassakaan.

Toiseksi suosituin automalli vuonna 2009 oli nyt kuudentena oleva VW Golf. Kymmenen vuotta sitten markkinaosuus oli 5,1 prosenttia, mutta viime vuonna vain 2,7 prosenttia.

Kolmannella sijalla vuonna 2009 oli Škoda Octavia 4,9 prosentin markkinaosuudella. Nyt Octavia on suosituin merkki ja markkinaosuus viime vuonna oli 5,0 prosenttia.

Neljännellä sijalla oli vuonna 2009 Ford Focus 3,0 prosentin markkinaosuudella. Nyt Focus on viidentenä 3,5 prosentin markkinaosuudella.

Vuonna 2009 VW Passat oli viidenneksi suosituin automalli 2,9 prosentin markkinaosuudella. Nyt Passat on sijalla 19 ja markkinaosuus on enää 1,5 prosenttia.

Nissan Qashqai on roikkunut kärjen tuntumassa jo yli kymmenen vuotta. Vuonna 2009 malli oli kuudentena 2,6 prosentin markkinaosuudella ja nyt kolmantena 3,9 prosentin markkinaosuudella.

Kia Ceed oli 2009 seitsemäntenä 2,4 prosentin markkinaosuudella ja nyt sijalla 12. Markkinaosuus oli viime vuonna 1,8 prosenttia.

Toyota Corolla oli vuonna 2009 kahdeksantena 2,3 prosentin markkinaosuudella. Nyt malli on kiivennyt kakkoseksi 4,4 prosentin markkinaosuudella.

Vuonna 2009 yhdeksännellä sijalla ollut Ford Mondeo ei ole enää 30 suosituimman mallin joukossa. Vuonna 2009 markkinaosuus oli sentään 2,2 prosenttia.

Toyota Yaris oli vuonna 2009 kymmenenneksi suosituin automalli markkinaosuudella 2,2 prosenttia. Nyt Yaris on noussut neljänneksi markkinaosuudella 3,8 prosenttia.

 

Moni malli uupuu tilastosta

Mielenkiintoista on myös verrata, mitä malleja ei enää ole 30 suosituimman mallin joukossa.

Näitä listalta ”pudonneita” malleja ovat

  • Audi A3
  • Audi A4
  • BMW 5-sarja
  • Citroën C3
  • Ford Mondeo
  • Honda CR-V
  • Mazda6
  • Mercedes-Benz E-sarja
  • Peugeot 3008.
  • Renault Megane
  • Toyota Auris
  • Toyota Verso
  • Volkswagen Golf Plus
  • Volvo V50
  • Volvo V70

Toinen vertaus voidaan tehdä toisin päin, eli mitkä mallit ovat nyt nousseet 30 suosituimman mallin joukkoon.

Näitä listalle ”nousseita” malleja ovat

  • BMW 3-sarja
  • Hyundai i20
  • Kia Rio
  • Mercedes-Benz A-sarja
  • Renault Clio
  • Škoda Karoq
  • Škoda Fabia
  • Škoda Kodiaq
  • Toyota CH-R
  • Toyota RAV4
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen T-Roc
  • Volvo V40
  • Volvo XC40
  • Volvo V60

Autot pienentyneet ja muuttuneet katumaastureiksi

Tilastosta näkee selvästi, että isompien autojen suosio on vähentynyt ja entistä enemmän ostetaan katumaastureita.

Esimerkiksi vuonna 2009 Mercedeksen suosituin malli oli E-sarja. Nyt se on A-sarja.

Vuonna 2009 30 suosituimman mallin joukossa oli BMW 5-sarja, mutta nyt suosituin sarja on 3-sarja.

Samoin esimerkiksi Audi A4 oli vuonna 2009 sijalla 11, mutta nyt Audilla ei ole yhtään mallia 30 suosituimman joukossa.

Tilastokuvissa on malllin jälkeen rekisteröityjen autojen määrä ja sen jälkeen markkinaosuus.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here