Kotimainen puuinnovaatio tuo uudenlaisen meluseinän Jyväskylä-Tikkakoski-moottoritien varteen

Jyväskylä–Tikkakoski-moottoritien suurtyömaalle kohoaa parhaillaan uusi suomalainen innovaatio, ilman kestopuun kyllästeitä kuusesta valmistettu meluseinä.

Ympäristöystävällisyyden lisäksi keiteleläisessä keksinnössä on uutta teollinen, sertifioitu valmistusprosessi. Ruotsissakin kiinnostusta herättäneet myrkyttömät meluseinämoduulit ovat CE-merkittyjä.

Nelostien moottoritieurakka on suurin Suomen tämän hetken tietyömaista. 139 miljoonan euron hanke sisältää mm. 29 siltaa – ja 12 000 neliömetriä uudenlaista puumeluseinää.

Suurin osa Suomen nykyisistä meluseinistä on betonirakenteisia, ja vanhat puuseinät ovat kestopuuta.

Nelostien uudet, kyllästämättömistä kuusimoduuleista koostuvat meluseinät ovat keiteleläisen Sepa Oy:n kehitystyön tulosta. Sepa kehitti tuotteen lisäksi sille teollisen valmistusprosessin, joka mahdollistaa puisten meluseinien laajemman käytön teiden uudistuksissa.

– Haluamme edistää kotimaisen puun käyttöä, mutta aiemmin puisissa meluseinissä ei olla päästy suurten tietyömaiden tarvitsemiin määriin valmiita moduuleja. Puuseiniä on tehty pienimuotoisemmin, osittain paikan päällä, sanoo tiedotteessa Nelostien moottoritiehankkeen tilaajan, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.

– Nyt moduulit ovat aina samanlaisia, kuivia ja kerralla valmiita. Ne ovat saatavilla varastotuotteina, ja niiden pystytys on nopeaa, Niskanen jatkaa.

Sepa Oy:n kuusesta – tarkemmin sanottuna lujuuslajitellusta ja mitallistetusta kuusisahatavarasta – kehittämät meluvallimoduulit ovat saaneet ainoina puisina meluseininä Suomessa CE-merkinnän, joka todistaa mm. äänenvaimennuskyvyn.

Moduulit ovat noin 6,5 metriä pitkiä ja 2,5–3,3 metrejä korkeita valmiselementtejä. Ne nostetaan nosturilla perustusten päälle. Moduulien rakenteessa ulkoverhous on kuusta ja sisärakenne havuvaneria. Puuosien välissä olevat ilmakennot tehostavat äänen eristystä.

Kuusiseinä on kustannuksiltaan kilpailukykyinen betonisten meluseinien kanssa, ja sen ääneneristävyys on betonia parempi. Seinien pystytys on parhaillaan käynnissä Jyväskylän keskustasta noin 15 kilometriä pohjoiseen, Kirrin kaupunginosan alueella.

Tilauksia vuodelle 2021 jo koko tämän vuoden tuotantomäärä

100 henkilöä työllistävässä Sepa Oy:ssä tehtiin uraauurtavaa työtä uuden meluvallielementin tuotekehityksessä. Tehtaalle rakennettiin testilaboratorio ääneneristävyyden mittaamiseen. VTT vastasi mittauksista.

– Mittausmenetelmänä oli EU:n hyväksymä Adrianne-menetelmä. Ratkaisumme ääneneristävyys on 33 desibeliä, joka ylittää selvästi CE-merkinnän vaatimuksen 25 desibelin ääneneristävyydestä, kertoo tiedotteessa Sepa Oy:n kehitysjohtaja Olli Hentunen.

Sepa Oy:lle yksin Nelostien hankkeen vaikutus on merkittävä – noin kolme miljoonaa euroa ja 15 henkilötyövuotta. Hanke työllistää oman henkilöstön lisäksi mm. meluseinien asentajia ja muita yhteistyökumppaneita.

– Uusien meluvallimoduulien kysyntä on kasvanut nopeasti. Ensi vuoden tilauskanta on jo nyt sama kuin tämän vuoden tuotanto, 14 000 neliömetriä.

– Meidän etumme on kyky reagoida nopeasti markkinatilanteisiin – nyt meluvallituotannon kapasiteetti on tuplattu 28 000 neliömetriin. Se on myös tarkoitus täyttää ensi vuonna kokonaan, Hentunen kertoo.

Ruotsalaiset meluseinät kevyempiä

Myös Ruotsista on kiirinyt kiinnostusta ja tarjouspyyntöjä uudesta ratkaisusta. Ruotsissa meluseinien käyttö on laajempaa kuin Suomessa, mutta puuseinät on tehty heiveröisemmistä materiaaleista. Käyttöikäodotus on noin puolet Suomen luvusta, 20–25 vuotta.

Ruotsalaisten ratkaisujen hintaetu syntyy vähäisemmästä materiaalin tarpeesta, mutta Sepan vahvuuksia ovat valmis lopputuote ja tehokas prosessi.

– Mietimme, että voimme mennä Ruotsiin maan tavalla tai tarjota omaa ratkaisuamme. Päädyimme omaamme. Meillä on 6,5 metrin jännevälit sikäläisiin 4 metrin jänneväleihin verrattuna. Hintaero kuroutuu kiinni seinän pystytyksen tehokkuudessa. Asiakas saa samalla rahalla pidemmän käyttöiän, Hentunen sanoo tiedotteessa.

Sepan meluvallimoduulien pinta on käsitelty pohjamaalilla ja kahdesti pintamaalilla. Moduulit asettuvat perustusten päälle, irti maasta. Kapea peltikate suojaa niitä suoralta kastumiselta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!