Helsinki haluaa parantaa kaupungin ilmanlaatua ja ääniympäristöä. Kitkarenkaiden käyttö talvirenkaina nastarenkaiden sijaan edistää näitä tavoitteita. Kaupunki viestii aktiivisesti kitkarenkaiden eduista, mutta myös muita keinoja on otettu käyttöön. Lönnrotinkadulla alkoi viime syksynä kolmivuotinen kokeilu nastarenkaiden käyttökiellosta. Kitkarenkaiden osuus talvirenkaista kasvoi Helsingissä viime talvena 35 prosenttiin.
Lönnrotinkadulla kiellettiin läpiajo nastarenkailla ensimmäisenä Suomessa viime vuoden syyskuussa. Läpiajon kieltävän liikennemerkin ansiosta nastarenkaiden määrä Lönnrotinkadulla on vähentynyt ja keskustelu nastarenkaiden aiheuttamista ympäristö- ja terveyshaitoista on käynyt vilkkaana.
Nastarenkaiden määrä vähentyi talvikuukausina Lönnrotinkadulla ja koko Helsingissä
Nastarengaskieltokokeilun ansiosta nastarenkaiden osuus Lönnrotinkadulla vähentyi ensimmäisen talven aikana aiemmasta noin 70 prosentista 50 prosenttiin. Nastarenkaiden osuutta seurataan asfaltin alle asennetuilla antureilla. Tuloksessa on vielä parantamisen varaa, mutta suunta on oikea.
Koko Helsingin tasolla kitkarenkaiden osuus on noussut 35 prosenttiin aikaisempien vuosien noin 30 prosentista. Kitkarenkaiden osuutta kaupungissa seurataan kyselytutkimuksilla ja mittauslaitteistolla Tapaninvainiossa.
Tuoreen keväällä 2023 tehdyn kyselytutkimuksen mukaan helsinkiläisten kitkarengasvalintaan vaikutti erityisesti renkaiden soveltuminen kaupunkiympäristöön sekä ajomukavuus ja rengasmelun vähyys.
Kitkarenkailla ajavat arvostavat myös ympäristö- ja terveysnäkökulmia rengasvalinnassaan huomattavasti enemmän kuin nastarengasautoilijat. Kitkarenkaiden käyttäjät ovat selvästi myös tyytyväisiä valitsemiinsa talvirenkaisiin, sillä heistä 80 prosenttia aikoo jatkossakin valita kitkat.
Moni vastaajista uskoo nastarengaskielloilla olevan mahdollisesti vaikutusta talvirengasvalintaansa tulevaisuudessa.
Nastarengaskieltokokeilu Lönnrotinkadulla jatkuu
Poliisi valvoo liikennemerkin noudattamista, mutta valvonta on ollut haasteellista.
Tukholmassa nastarengaskielto on tiukempi kuin Helsingissä ja kielto koskee kolmea katuosuutta. Tukholmassa nastarenkaiden osuus onkin pudonnut tuntuvasti koko kaupungin tasolla, noin 70 prosentista nykyiseen 30–40 prosenttiin koko kaupungissa ja 20–30 prosenttiin rajoituskaduilla.
Lönnrotinkadun nastarengaskielto on odotetusti vaikuttanut autoliikenteen määriin kieltokadulla sekä vaihtoehtoisilla reiteillä. Lönnrotinkadulla autoliikenteen määrät ovat laskeneet kiellon vaikutuksesta keskimäärin noin 1500 autolla vuorokaudessa (22 prosenttia), vastaavasti autoliikenteen määrät ovat kasvaneet Bulevardilla noin 700 autolla (38 prosenttia) ja Pohjoisella rautatiekadulla noin 500 autolla (12 prosenttia) vuorokaudessa.
HSY mittaa ilmanlaatua
Lönnrotinkadun kokeilun vaikutuksia ilmanlaatuun seurataan HSY:n ilmanlaatumittauksin. Ilmanlaatu ja etenkin katupölyn määrä voivat vaihdella vuosittain paljonkin muun muassa sään vaikutuksesta. Lönnrotinkadun osalta ilmanlaatumittausten tuloksista raportoidaan kun niitä on saatu riittävän kattavasti. Mittausten lisäksi ilmanlaatuvaikutuksia myös mallinnetaan.
Tavoitteena parantaa kaupungin ilmanlaatua ja ääniympäristöä sekä laskea katujen kunnossapitokustannuksia
Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla katupölypitoisuudet nousevat etenkin keväällä ihmisten terveydelle haitalliselle tasolle. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja hengityssairauksista kärsivät. Selvitysten perusteella keskimäärin jopa puolet katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat.
Hiukkaspitoisuuksia voidaan pienentää vähentämällä nastarenkaiden osuutta käytettävistä talvirenkaista.
Nastarenkaiden käytöllä on myös merkittävä vaikutus katujen kunnossapitokustannuksiin, sillä nastarenkaat aiheuttavat ison osan kaupungin katujen ja tiemerkintöjen kulumisesta.
Nykyisin nastarenkaiden käyttöosuus Helsingissä on noin 65 prosenttia. Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä.
Helsingin kaupunki haluaa edistää kitkarenkaiden käyttöä talvirenkaina ja on viestinyt aktiivisesti kitkarenkaiden monista eduista vuodesta 2020 alkaen. Kaupunki myös hankkii omiin ajoneuvoihinsa talvirenkaiksi pääasiassa vain kitkarenkaita.
Tehkää suoria nopeita päätöksiä nastoista luopumiseen eikä mitään neitikiekkoa nurkissa pyörien. Menee vaan turhaa rahaa ja aikaa ja ongelmat säilyy. Kitkoilla pärjää hyvin ympäri maan. Itse ajanut 19v.