Hyundain mukaan Kona-mallin sähköversiolla pääsee yhdellä latauksella 470 km

Hyundai




27.2.2018 14.25

Hyundai Kona electric on Hyundai-malliston uusin jäsen.

Hyundai Motor on ensimmäinen autonvalmistaja Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon.

Hyundai tarjoaa jo nyt laajimman valikoiman ekoautovaihtoehtoja. Hyundain valikoimassa ovat muun muassa ensimmäinen sarjatuotantoinen Fuel Cell -vetyauto ix35 sekä sen pian esiteltävä seuraaja – täysin uusi Hyundai Nexo.

Lisäksi Hyundai Ioniq on ensimmäinen auto, joka tarjoaa ensimmäisenä autonvalmistajana yhteen korimalliin kolme vaihtoista sähköistä voimalinjaa: täyssähköauton, hybridin ja ladattavan hybridin.

Hiukan perusmallia pitempi ja korkeampi

Hyundai Kona electric on kompaktin kokoluokan SUV, jonka leveys on 1 800 mm. Hyundai Konaan verrattuna uutuus on 4 180 mm:n pituudellaan 15 mm pidempi ja 1 570 mm korkeudellaan 20 mm korkeampi. Akseliväli on 2 600 mm.

Tavaratilan koko on 332 l latauskaapeli mukaan lukien (373 l ilman latauskaapelia).

Kona electricin erottaa Konasta suljettu etusäleikkö. Etuosan muotoilun toinen ominaispiirre on led-päiväajovalojen ja led-ajovalojen yhdistelmä.

Uuteen Kona electriciin on valittavissa 21 erilaista väriyhdistelmää seitsemästä ulkovärivaihtoehdosta ja kolmesta katto- ja ulkopeilien värivaihtoehdosta.

Kaksi tehoversiota

Hyundai Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja yhdellä markkinoiden suorituskykyisimmistä sähkömoottoreista, joka lupaa lähes 470 kilometrin toimintamatkan*.

Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, tehoa 135 hv (99 kW) ja toimintamatka yhdellä latauksella on 300 km. Perusversion energiankulutus on alle 14,8 kWh/100 km.

Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km ja se kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa.

Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h. Hyundai käyttää Hyundai Kona electricissä litium-ioni-polymeeriakkuja perinteisten nikkelimetallihydridiakkujen sijaan.

Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella kestää tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia ja perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia.

Uudessa Hyundai Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 %:iin noin 54 minuutissa. Auton vakiovarusteluun kuuluu Schuko-pistokkeeseen sopiva ICCB-latauskaapeli (in-cable control box).

Kona electricin latauspistoke sijaitsee auton keulalla Hyundai-logon vieressä. Uusi Hyundai Kona electric hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta kuljettaja voi säätää ohjauspyörän taakse sijoitetuista säätimistä.

Mukautuva vakionopeudensäädin

Uudessa Hyundai Kona electrisissä on Ioniq-mallistosta tuttu digitaalinen mittaristo, josta on helppoa seurata muun muassa nopeusmittaria, akun varaustasoa ja energiankulutusta.

Lisäksi uutuudessa on korkearesoluutioinen ja suurikokoinen seitsemän tuuman multimedianäyttö. Myös tuulilasinäyttö tarjoaa tarvittavat ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään siten, että huomio pysyy turvallisesti liikenteessä.

Yksi uutuuden edistyksellisistä varusteista on mukautuva vakionopeudensäädin Smart Cruise Control.

Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa autoa automaattisesti. Liikenteen pysähtyessä Stop & Go -järjestelmä käyttää auton jarruja pysähdykseen asti. Järjestelmä toimii 0-180 km/h nopeusalueella.

Hyundai Kona electric tarjoaa myös laajan valikoiman liitettävyyspalveluita, kuten infotainment-järjestelmän, joka yhdistää navigointi-, media- ja esimerkiksi Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet sekä mahdollistaa matkapuhelimen langattoman latauksen.

Hyundai-malliston uutuus on varustettu yhtiön uusimmalla aktiivisella turvallisuus- ja kuljettajaa avustavalla SmartSense-tekniikalla, johon kuuluvat törmäysvaroitin, kaista-avustin, kuolleen kulman tunnistus ja kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitus, kuljettajan vireystilan valvonta ja ajovaloautomatiikka.

Kona electric saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2018. Suomen aikatauluja ja hintoja ei ole vielä vahvistettu.

*WLTP-testisyklissä arvot perustuvat eri puolilta maailmaa kerättyihin todellisiin lukemiin, jonka vuoksi se antaa paremman kuvan päivittäisistä ajoprofiileista. NEDC-testissä arvot määritellään teoreettisen ajotavan perusteella. Syyskuusta 2018 alkaen kaikilla uusilla autoilla on oltava WLTP-CO2-päästöarvot. Lähde: Tra

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here