Historian havinaa: Yhdysvalloissa taksin piti olla iso ja erottuva

Kuva: CvB.

Jo 1920-luvulla maailman suurimmat kaupungit olivat paisuneet miljoonakaupungeiksi. Bussiliikenne pystyi tarjoamaan liikkumisen mahdollisuuden vain osalle asukkaista.

Kaikella inhimillisellä toiminnalla ja tarpeella on taustansa, niin oli myös amerikkalaisen auton koolla. Sen oli oltava tilava sekä käytännöllinen.

Ilmeisesti teollisuusmies Morris Markin näki tässä mahdollisuuden.

Hän toi markkinoille great car – mallin, jonka tunnusomaisia piirteitä olivat ikoninen, taksikäyttöön erinomaisesti sopinut kori, leveät takaovet, suuret takaistuimet sekä suuri tavaratila.

Pidennetty versio,, lentokenttäkuljetuksiin tarkoitettu farmari, sai tyyppinimen Aerobus. Kuva: Thomas Doerfer, Wikipedia.

Nämä isokokoiset Checker-merkkiset autot oli suunnattu vain yhdysvaltalaisille taksiajajille. Eli Yhdysvaltojen nykyistä presidenttiä mukaillen: Make American Cars Great.

Markin vaistosi huomionherätyksen merkityksen, ruuhkaisessa liikenteessä autot oli havaittava. Niinpä niiden väriksi valittiin kirkas keltainen ja ne personoitiin korin ympäri kiertävällä ruutunauhalla.

Suomen olympialaisiin tuotiin 552 käytettyä Checkeriä

Oman maamme autokanta oli sodan jäljiltä 1950-luvun alussa kehnossa kunnossa. Valtio oli velvoittanut iso- ja keskikokoiset autot luovutettavaksi armeijan käyttöön. Osa niistä tuhoutui käyttökelvottomaksi.

Rauhan tultua alettiin jäljelle jääneitä autoja korjailla ajokuntoon. Uusien autojen tuonti kun oli, ulkomaan valuutan niukkuudesta ja tuontisäännöstelystä johtuen, hyvin vähäistä. Niinpä edellytykset autokannan uusimiseksi olivat minimaaliset.

Maamme pyrki voimakkaan jälleenrakennustoiminnan myötä normalisoimaan elämää. Monenlainen harrastustoiminta, kuten urheilu elpyi nopeasti.

Siitä osoituksena oli, että Suomi sai oikeuden järjestää 1952-vuoden olympialaiset.
Merkittävimpinä puuhamiehinä toimivat Helsingin kaupunginjohtaja Erik von Frenckell sekä mm. liikenteestä vastannut ministeri Onni Hiltunen. He kiinnittivät huomiota taksikaluston huonokuntoisuuteen.

Tällaisia Checkereitä tuotiin Suomeen olympiakisoihin. Kuva: CvB.

Tässä tilanteessa katseet kääntyivät Yhdysvaltoihin, jossa isokokoiset Checkerit olivat osaltaan tulleet kaupunkien hyötyliikenteen ratkaisijoiksi. Tämä nähtiin mahdollisuutena myös Olympialaisiin valmistautuvassa maassamme.

Autojen tuontia varten perustettiin yhtiö, joka toi maahan Yhdysvalloista vuonna 1951 kaikkiaan 552 käytöstä poistettua Checkeria.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Huonossa kunnossa olleet autot tarvitsivat runsaasti varaosia. Ratkaisuksi löytyi kilpa-autoiluista, mm. Eläintarhan ajojen käynnistäjänä ja myös kansainvälisistä kisoista tunnettu autourheilija S. P. J. Keinänen.

Hän pystyi käytettyjen autojen kauppiaana, suhteidensa ansiosta, hankkimaan osat Yhdysvalloista. Näistä autoista viimeiset poistuivat liikenteestä 1960-luvun alussa.

Hienoa on, että meiltä vielä löytyy tämän legendaarisen merkin harrastajia, kuten artikkeli Autotodayn sivulla kertoo.

Palaako Checker vielä?

Checkerien tuotanto päättyi vuonna 1982. Päättyikö samalla merkin tarina?

Uusi tieto kertoo, että Checker Motor Cars olisi aloittamassa perinteisen 12 hengen 6-ovisen Sedan ja Crossover-tyyppisen lava-auton sekä lisäksi El Camino– ja Ranchero-henkisten avolava-autojen valmistuksen.

Perästä kuuluu onnistuuko Steve Contarinon hurja suunnitelma palauttaa tämä legendaarinen merkki tämän ajan kireille ja monin tavoin säädetyille markkinoille.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here