Mercedes-Benz W202 on ensimmäinen Mercedes-Benzin C-sarjaksi nimeämä automalli, vaikka saman kokoluokan Mercedes-Benz 190 ”Baby-Benz” on joskus virheellisesti luettu kuuluvaksi juuri C-sarjaan.
Uutuusmalli esiteltiin lehdistölle huhtikuussa 1993 ja sen myynti käynnistettiin 30 vuotta sitten 10. toukokuuta 1993.
Mercedes-Benz W202 oli samalla ensimmäinen malli, jonka yhteydessä Mercedes-Benz otti käyttöön mallisarjojensa ja malliensa uuden nimeämisjärjestelmän. Aiemmin mallinimiin kirjoitettiin ensimmäisenä numerot ja niiden jälkeen mallikirjaimet, esimerkiksi 230 CE.
C-sarjan esittelyn yhteydessä mallimerkintä muutettiin päinvastaiseksi: ensimmäisenä oli mallisarjaa kuvaava kirjain, jonka perässä mallin numero. Esimerkiksi C-sarjan perusmalli kirjoitettiin muotoon C 180, kun se vanhalla mallimerkintätavalla olisi ollut 180 C.
Uusi nimeämisjärjestelmä otettiin vuonna 1994 käyttöön myös muihin henkilöautomalleihin. Samassa yhteydessä diesel- ja bensiiniruiskutusmoottoreiden lyhenteet D ja E poistettiin mallinimen perästä.
Neljä tyylisuuntaa
Mercedes-Benzin W202-mallin oli tarkoitus houkutella etenkin nuorta asiakaskuntaa, ja tässä tavoitteessa Mercedes myös onnistui.
C-sarjalaisen koko oli kasvanut joka suunnassa muutamalla sentillä ja pyöristynyt ulkomuoto oli saanut vaikutteita S-sarjasta (W140). Myös sisätiloissa oli tapahtunut merkittävää kasvua ja mallin vakiovarustelu oli 190-malliin verrattuna merkittävästi tasokkaampi.
Auton vakiovarusteisiin kuuluivat muun muassa keskuslukitus, lämmitettävät tuulilasinpesimen suuttimet, kuljettajan istuimen korkeuden ja kallistuksen säätö.
Eikä turvallisuudesta tingitty. Autossa oli vakiona kuljettajan turvatyyny, kiinteä sivutörmäyssuoja, turvavöiden kiristimet ja lukkiutumattomat jarrut.
C-sarja tarjosi erinomaisen hinta-laatusuhteen, sillä auton hinta pysyi laadukkaammasta ja monipuolisesta vakiovarustetasosta huolimatta lähes ennallaan. C-sarjallaan Daimler-Benz vakiinnutti asemansa kompaktien keskiluokan henkilöautojen markkinasegmentissä
C-sarjan esittelyn yhteydessä Daimler-Benz tarjosi ensimmäisen kerran myös neljä erilaista tyyli- ja varustetasoa: Classic, Esprit, Elegance ja Sport.
Malliston perusversio oli Classic, josta Esprit, Elegance ja Sport rakennettiin tyyliltään erilaisiksi. Esimerkiksi Esprit oli 25 mm perusmallia matalampi ja sen sisustus rakennettiin nuorille asiakkaille suunnatulla värikkäillä ja raikkailla vastakkaisväreillä rakennetulla toteutuksella.
Elegance-versiossa eron muihin huomasi jo päältä. Kylkien suojalistat oli sovitettu muun ulkovärin värisävyyn, kromiosia lisättiin ja valkoiset vilkkuvalot poikkesivat jo ulkonäkönsäkin osalta vakiomallista. Sisustuksessa laatua korostettiin jalopuusomisteilla.
Urheiluhenkisessä Sport-versiossa alustaa madallettiin Esprit-version tavoin 25 mm, autossa oli leveämmät renkaat sekä urheilulliset kevytmetallivanteet. Ulkoapäin mallin tunnisti valkoisista etuvilkuista ja auton väriseksi maalatuista sivulistoista. Ohjaamon etu ja takaistuimet antoivat hyvän sivuttaistuen. Ovien ja kojelaudan koristeeksi valittiin eloksoitua alumiinia.
Uudistuneet moottorit
C-sarjan mallisto koostui esittelynsä yhteydessä seitsemästä mallista, joista kolme oli diesel- ja neljä bensiinimoottorivaihtoehtoa. Pienintä dieselmoottoria lukuun ottamatta moottorit olivat neliventtiilikannella varustettuja.
Mallisarjan uutuusmoottori oli 1,8-litrainen 90 kW (122 hv) yksikkö, joka oli varustettu elektronisella polttoaineen P-Motronic -ruiskutusjärjestelmällä.
Muut moottorit olivat W124-mallisarjasta tuttuja. Moottorien vahvuutena olivat kohentunut suorituskyky ja vääntömomentti sekä parempi polttoainetalous. Jokaisessa dieselmoottorissa pakokaasujen kierrätys ja hapetuskatalysaattori kuului vakiovarustukseen.
Daimler-Benz esitteli myöhemmin saman vuoden syyskuussa Franfurtin autonäyttelyssä Saksassa C-sarjan tehokkaimman version C 36 AMG:n.
Sarjan huippumallin konehuoneessa oli 206 kW (280 hv) tehokas kuusisylinterinen neliventtiilikannella varustettu 3,6-litrainen moottori, joka kehitettiin 3,2-litraisesta moottorista.
Suosio jatkuu viidennessä sukupolvessa
Mercedes-Benzin C-sarjaa on valmistettu kaikkiaan viisi eri sukupolvea, joista viimeisin viidennen sukupolven W206-malli tuotiin markkinoille helmikuussa 2021.
Viidennen sukupolven C-sarjalaisen hieman yli 13 000 osasta noin puolet korvattiin uudistuksen yhteydessä uusilla. Esimerkkeinä mainittakoon, että elektroniikan komponenteista 80 prosenttia on uutta, voimansiirron komponenteista 70 prosenttia on suunniteltu uudelleen, ja sisustan osista uusia on 50 prosenttia.
Tänä päivänä C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja Kiinan Pekingissä.
C-sarja on kaikkien aikojen myydyin Mercedes-Benz-malli, sillä 190-mallit mukaan lukien C-sarjalaisia on myyty yli 10 miljoonaa autoa.
Historian havinaa: Mercedes-Benzin klassikko 230 SL 60 vuoden ikään
Historian havinaa: Tätä Mersun G-sarjan klassikkoa valmistui vain 446 autoa
Päivän ralliauto: Nykyinen F1-merkki oli 1960-luvulla rallipolkujen mahtimerkki