Hiilikuidulla on merkittävä rooli Polestar 1 -auton kehitystyössä

Volvo

18.6.2018 23.30

 

Yksi avaintekijöistä uuden Polestar 1 -mallin valmistuksessa on hiilikuituvahvisteisen polymeerin (CFRP) laaja-alainen käyttö, todetaan Volvon tiedotteessa.

Ratkaisu säästää painoa kokonaisuudessaan 230 kg, kun useimmat korin pääosista on valmistettu tästä huipputeknisestä ja kevyestä materiaalista. 

Volvo Car Group päätyi hiilikuiturakenteen käyttöön ensimmäistä kertaa Polestar 1:n korin kehitystyössä.

Hiilikuitukomponentteja on käytetty monipuolisesti auton rakenteessa, kuten konepellissä, takaluukussa, sivupaneeleissa, ovissa ja koko kattorakenteessa.

Myös muotoilulliset hyödyt ovat merkittävät. Hiilikuitukattorakenne on ohuempi ja vahvempi kuin vastaava teräsratkaisu.

Mutta se mahdollistaa myös paljon matalamman kattolinjan, mikä saa aikaan sulavan profiilin.

Lasipaneeli ulottuu katon koko pituudelle ja leveydelle, eivätkä sisäpuolen korielementit häiritse sitä. Lopputuloksena on syntynyt aito panoraamanäkymä.

Ensimmäinen Polestar-malli

Polestar on Volvo Car Groupin uusi urheilullisten sähköautojen merkki.

Polestar aloittaa uuden aikakauden Polestar 1 -mallilla, jota tuotetaan pienempiä määriä. Se on urheilullinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 600 hevosvoimaa tehoa ja 1 000 Nm vääntöä.

Toimintasäde pelkällä sähköllä ajettaessa on 150 kilometriä.

Tulevaisuudessa mallistoon liittyvät Polestar 2- ja Polestar 3 -autot. Ne ovat kuljettajakeskeisiä akkusähköajoneuvoja, joita valmistetaan suurempia määriä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here