Fordin lava-auton vahvin ja suorituskykyisin versio rynnistää nyt Eurooppaan

Kuva: Ford.

Ford tuo nyt Euroopan markkinoille Ford Ranger Raptor -mallin.

Ford Performancen kehittämän, kaikkien aikojen ensimmäisen Ranger Raptor ‑mallin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm.

Ford Ranger on Fordin tiedotteen mukaan Euroopan myydyin lava-auto. Ford myi niitä 13 600 kappaletta vuoden 2019 ensimmäisellä neljännekselle, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla.

Raptorin alustan raideväli on 150 mm leveämpi ja maavara on 51 mm korkeampi kuin Ranger XLT ‑mallissa. Jousitus on suunniteltu erityisesti tekemään rankoissa maasto-olosuhteissa suurilla nopeuksilla tapahtuvasta ajamisesta hallittua ja miellyttävää.

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut FOX-iskunvaimentimet vaimentavat Fordin mukaan jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, minkä ansiosta auton maastoajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.

Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi.

Erittäin suorituskykyisiä, 2,5 tuuman (63,5 mm:n) männillä varustettuja iskunvaimentimia tukevat alumiiniset tukivarret ja korotetut iskunvaimentimen yläkiinnityspisteet edessä.

Uudessa coilover-jousitetussa taka-akselissa on integroitu Watt-tuenta, jonka ansiosta akseli pääsee liikkumaan ylös ja alas sivuttaisliikkeen jäädessä minimaaliseksi.

Etujarruina ovat 332 mm x 32 mm jäähdytetyt jarrulevyt, joiden kaksimäntäisten etujarrusatuloiden halkaisijaltaan 51 mm:n kokoiset männät ovat 20 prosenttia suuremmat kuin vakiomallisessa Ranger-lava-autossa. Myös takajarrun tehoa on parannettu halkaisijaltaan 54 mm:n takajarrusatuloilla ja 332 mm x 24 mm:n jäähdytetyillä levyillä.

All-terrain BF Goodrich 285/70 R17 -renkaat on kehitetty nimenomaisesti Ranger Raptorille. Rankkoihin olosuhteisiin suunnitellut renkaat ovat halkaisijaltaan 33 tuumaa (838 mm) ja leveydeltään 11 tuumaa (285 mm), ja niillä voi ajaa huoletta kaikenlaisissa ympäristöissä. Voimakkaan tehokas rengaskuviointi takaa varman pidon märissä, mutaisissa, hiekkaisissa ja lumisissa olosuhteissa.

Maastoajoon optimoitu alusta tarjoaa 283 mm maavaraa ja 850 mm:n kahlaussyvyyden. 32,5 asteen lähestymiskulma sekä 24 asteen ylitys- ja jättökulma antavat autolle vaikuttavan kyvyn päästä vaikeimpiinkin paikkoihin.

Ranger Raptorin pohja on myös ainutlaatuisella tavalla suojattu maastoajossa kohdattavien esteiden varalta. Rangerin vakiomallisen moottorin ja jakovaihteiston pohjasuojien lisäksi mallissa on uusi 2,3 mm:n paksuisesta erikoislujasta teräksestä tehty pohjapanssari – yli 60 prosenttia paksumpi kuin vakiopohjapanssari.

Kuusi ajotilaa

Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita parhaan kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja tilanteisiin sopivasta Terrain Management System -tilasta:

  • Normal-ajotila – painottaa mukavuutta, taloudellista polttoaineen kulutusta ja ajettavuutta
  • Sport-ajotila – urheilulliseen maantieajoon
  • Grass/Gravel/Snow-ajotila – innoittaa turvalliseen ja varmaan maastoajoon liukkaissa ja epätasaisissa olosuhteissa, kuten ruoholla, soralla ja lumella
  • Mud/Sand-ajotila – asettaa auton luiston ja liikemäärän toimimaan optimaalisesti painuvilla ja muuntuvilla pinnoilla, kuten hiekalla ja mudalla
  • Rock-ajotila – erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton hallinta on keskeistä
  • Baja-ajotila – virittää auton suorituskyvyn vauhdikkaaseen maastoajoon, aivan kuin Meksikon kuuluisassa Baja-aavikkorallissa

Uuden Ranger Raptorin 2,0 litran EcoBlue-kaksoisturbomoottorin kaksi turboahdinta tekee työtä vuorotellen alemmilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin vääntö ja reagointikyky tehostuvat entisestään. Korkeammilla kierrosluvuilla suurempi matalapaineturboahdin tuottaa huipputehon.

Fordin kymmenportainen automaattivaihteisto on sama kuin F-150 Raptorissa. Laaja välityssuhdealue parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä auttaa osaltaan saavuttamaan polttoaineen kulutuslukeman 8,9 l/100 km ja CO2-päästöarvon 233 g/km.

Kuljettajan avustusjärjestelmistä käytössä ovat kaatumiseneston sisältävä Fordin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.

Navigaattorissa leivänmurutoiminto

Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto ‑yhteensopiva ilman lisämaksuja ja sisältää SYNC AppLink ‑toiminnon, jonka avulla voi hallita älypuhelinsovelluksia ääniohjauksella.

Järjestelmän kahdeksan tuuman kosketusnäyttöä voi ohjata nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

Järjestelmään kuuluu satelliittinavigointitekniikka, joka on omiaan maastossa syrjäisissä paikoissa ajettaessa.

Mukana on jopa navigointipolkuominaisuus (leivänmurutoiminto), jonka avulla voi palata takaisin jo kuljettua reittiä tuntemattomilla alueilla liikuttaessa. FordPass Connect -modeemitekniikan ansiosta yhteydet toimivat aina liikkeellä oltaessa.

Monipuolinen työjuhta

Uusi jäähdyttimen säleikkö on saanut innoituksensa maailman ensimmäisestä tehdasrakenteisesta huippusuorituskykyisestä off-road-lava-autosta, Ford F-150 Raptorista.

Säleikkö hallitsee xenon-ajovalojen ja kehikkoasenteisen etupuskurirakenteen välistä tilaa. Huippukestävään etupuskuriin kuuluvat myös led-sumuvalot sekä toiminnalliset ilmaverhokanavat, jotka parantavat ilman virtausta korin ympärillä.

Komposiittirakenteiset jyhkeät etulokasuojat on suunniteltu vaimentamaan maastoajon aiheuttamat tönäisyt ja iskut. Ne mahdollistavat myös pidemmän pyöräntuennan ja jättävät tilaa suurille renkaille.

Sivulla olevat astinlaudat on suunniteltu erityisesti torjumaan auton takaosaan kohdistuvat kiveniskemät ja niissä on tyhjennysaukot hiekalle, mudalle ja lumelle.

Ranger Raptor on todellinen työjuhta. Uudelleen muotoillussa takapuskurissa on integroitu vetokoukku, ja auton vetopaino on 2 500 kg. Etuosan kahden hinauskoukun enimmäiskuormitus on 4 635 kg ja takaosan kahden hinauskoukun 3 863 kg.

1 560 x 1 575 mm:n kokoinen lava on suunniteltu viikonloppuharrastajan tarpeita ajatellen: se sopii loistavasti esimerkiksi enduromoottoripyörien tai vesiskootterien sekä tarvittavien varusteiden ja työkalujen kuljettamiseen.

Lift Assist ‑takaluukussa käytetään uutta vääntösauvakokoonpanoa, joka vähentää luukun sulkemiseen tarvittavaa voimaa 66 prosenttia.

Ford Performancen DNA on läsnä koko sisätilassa. Kaikissa istuimissa on siniset tikkaukset ja nahkakorostukset.

Kevyillä, moottoriurheilutyylisillä magnesiumpainikkeilla vaihteensiirto käy rapsakasti.

Vaihtopainikkeet ovat käden ulottuvilla, lähellä perforoidulla nahalla päällystetyn ohjauspyörän kädensijoja.

Ohjauspyörässä on keskitysmerkintä, joka auttaa kuljettajaa havainnoimaan renkaiden asennon maastoajossa. Ohjauspyörän kohokuvioitu Raptor-logo on piste i:n päälle.

Juuret aavikkokilpailuissa

Ford Ranger Raptorin Baja-ajotila viittaa kuuluisaan Baja 1000 ‑kilpailuun. Tämä Meksikon Baja Californian niemimaan halki ajettava äärimmäisen rankka aavikkoralli on yksi maailman arvostetuimmista off-road-kilpailuista.

Uusi Ranger Raptor jatkaa edeltäjämallinsa, alkuperäisen Ford F-150 SVT Raptorin perinteitä. Se tuli kolmanneksi vuoden 2008 Baja 1000:ssa, minkä jälkeen malli tuli myyntiin Yhdysvalloissa vuonna 2010.

Edeltäjänsä ja uusimman sukupolven Ford F-150 Raptorin tavoin myös Ranger Raptorin kestävyys testattiin vaativissa aavikko-olosuhteissa Borrego Springsin ympäristössä Yhdysvalloissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here