Ford Ranger Raptor Stadin Brankkarien ensihoidon johtoautoksi

Helsingin kaupungin pelastuslaitos – Stadin Brankkari – on otti käyttöön joulun alla Ford Ranger Raptorin. Auto tulee jatkossa toimimaan ensihoidon johtoautona.

Pelastuslaitokselle luovutettu Ford Ranger Raptor on ensimmäinen tällaiseen tarkoitukseen täysin räätälöity auto. Myös käyttäjät ovat antaneet oman vahvan panoksensa auton suunnitteluun. Näin on varmistettu, että auto toimii vaativissa tehtävissä parhaalla mahdollisella tavalla.

Asiakkaan tarpeisiin rakennettu erikoisauto

Auton muutostöihin ja korinrakennukseen on osallistunut iso joukko yrityksiä ja niissä työskenteleviä ammattilaisia.

Ranger Raptor on muutettu kevytkuorma-autoksi, minkä ansiosta siihen on saatu lisää kantavuutta. Kuorma-auton muutostöistä ja lavan päällä olevan alumiinikopan suunnittelusta vastasi Ford laatusertifioitu (QVM) korinrakentaja Arctic Trucks Finland. Sähkötyöt ja osan sisustuksesta toteutti El-Car, ja valojen ja vilkkujen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli Startax.

Kuva: Ford.

Kansallisen kynnysarvon ylittäneessä hankinnassa Ford Ranger Raptor voitti tarjouskilpailun ja mm. hankintaprosessin vertailun koeajoissa todettiin, että auto kykenee etenemään vaivatta sekä vaikeassa maastossa että ahtaissa kaupunkioloissa, esimerkiksi huoltotunneleissa.

Ford Ranger Raptor

Ford Performancen kehittämän Ranger Raptor ‑mallin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Mallin Ford Performance ‑alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi.

Raptorissa on sama Fordin kymmenportainen automaattivaihteisto kuin F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu suurlujuusteräksestä, alumiiniseoksista ja komposiittimateriaaleista.

Katso tästä muita juttuja Ford Ranger Raptorista.

Laaja välityssuhdealue parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä auttaa osaltaan saavuttamaan polttoaineen kulutuslukeman 10,6 l/100 km ja CO2-päästöarvon 278 g/km.

Reaaliaikainen vaihtotapahtuman ajoitus varmistaa, että kaikissa tilanteissa on valittuna siih/en parhaiten sopiva vaihde. Ainutlaatuiseen vaihteiston kalibrointiin kuuluu myös Live in Drive -toiminto, jonka ansiosta vaihteita voi halutessaan vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.

Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!