22.6.2017 13.15
Rengasvalmistaja Michelin korostaa tiedotteessaan, ettei ole järkevää vaihtaa uusia kesärenkaita liian aikaisin.
Michelinin mukaan on hyvin perusteltua ajaa renkaat ”loppuun”, eli 1,6 millin urasyvyyteen ennen vaihtoa, vaikka yleinen suositus on vaihtaa aikaisemmin.
Rengastesteissä uusien renkaiden suorituskyvyssä on eroja – mutta Michelinin testiradoilla Ladoux’ssa on osoitettu, että erot ovat vielä suurempia, kun vertaillaan kuluneita renkaita.
Michelinin vertailutesteissä saatiin melko yllättäviä tuloksia: joidenkin lähes loppuun kuluneiden renkaiden jarrutuskyky märällä onkin lähes yhtä hyvä kuin toisten, uusina testattujen renkaiden.
Michelinin mukaan pelkästään kulutuspinnan syvyys ei siis olekaan luotettava indikaattori arvioitaessa eri renkaiden jarrutuskykyä märällä tiellä.
Michelinin testitulokset vahvistavat uusia, riippumattomien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan ei pystytä osoittamaan suoraa yhteyttä onnettomuustilastojen ja renkaiden kuvionsyvyyden välillä.
Tätä on Suomessa tutkinut myös VTT Turvallinen Liikenne 2025 -projektinsa osana. VTT:n tutkimusraportissa[1] todetaan, ettei tehdyn tutkimuksen perusteella voitu osoittaa kiistatonta näyttöä onnettomuusriskin eroista verrattaessa renkaita, joiden kuvionsyvyys on 1,6–3,4 mm renkaisiin, joiden kuvionsyvyys on vähintään 3,5 mm.
Euroopassa myydään 128 miljoonaa ”ylimääräistä” rengasta
Kun kuluttajille suositellaan yksiselitteisesti renkaanvaihtoa kulutuspinnan ollessa 3–4 mm kesärenkaassa, voi renkaiden koko potentiaali osin jäädä käyttämättä ja kuluttaja ostaa turhan aikaisin uudet renkaat, todetaan Michelinin tiedotteessa.
Paitsi rahallisesti, myös ekologisesti kannattaisi kesärenkaiden koko suorituskykypotentiaali hyödyntää lähemmäs pintakuvion lakisääteistä 1,6 millimetrin syvyyttä.
Euroopan-laajuisesti turhan aikainen renkaiden vaihtaminen uusiin johtaa siihen, että joka vuosi myydään noin 128 miljoonaa ”ylimääräistä” rengasta – samalla ympäristöön joutuu yhdeksän miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä turhaan, sanotaan Michelinin tiedotteessa.
Uusi rengas kuluttaa nimittäin polttoainetta enemmän kuin kulunut rengas, jonka vierintävastus on pienempi.
Ernst and Young -konsultointiyhtiö on laskenut, että ympäristön kuormittamisen lisäksi turhan aikainen renkaiden vaihtaminen kuormittaa myös kuluttajien kukkaroa yhteensä kuudella miljardilla eurolla – pelkästään Euroopassa.
Jarrutus kuivalla tienpinnalla – vanha rengas toimii uutta paremmin
Liikenneturvallisuuden tärkeänä osatekijänä ajatellaan yleensä nimenomaan hätäjarrutusta märällä tienpinnalla. Syystäkin, sillä jarrutusmatka kasvaa merkittävästi märällä tiellä.
Mutta hätäjarrutuksia joudutaan tekemään myös kuivilla teillä, jopa useammin kuin märillä.
Kesärengaskauden aikana Suomessa on sadepäiviä, eli päiviä, joiden aikana sataa vähintään yhden millimetrin verran, noin puolet koko kesärengaskauden ajasta.
Keski- ja Etelä-Euroopassa sadepäiviä on paljon vähemmän: esimerkiksi Lontoossa sadepäiviä on vuodessa 106,5, eli kadut ovat kuivia 71 prosenttia ajasta. Etelä-Ranskassa kuivaa on peräti 85 prosenttia vuodesta[2].
Autoilijan kannalta on rauhoittavaa tietää, että jos hänen renkaissaan ei ole muita vaurioita tai väärät rengaspaineet, ovat hänen kuluneet renkaansa kuivalla kelillä jopa turvallisemmat kuin vasta alle laitetut uudet renkaat.
Kilparadoilta tuttua on, että kuivalla radalla ajoon laitetaan alle sileät renkaat, ”slicksit”.
Michelinin mukaan sama pätee tavallaan siviiliautoihinkin: renkaan pito kuivalla tienpinnalla paranee kun kuvionsyvyys pienenee. Kuluneen renkaan jarrutusmatka kuivalla tiellä on lyhyempi kuin renkaan ollessa uusi.
Positiivinen asia on myös, että kuluneen renkaan melutaso on pienempi sekä auton sisällä että ulkopuolella.
Jarrutus märällä tienpinnalla
Michelinin mukaan yhtiön vertailutesteissä on osoitettu, että hyvälaatuiset kuluneet renkaat ovat märällä tienpinnalla yhtä hyvät kuin jotkut halparenkaat uusina.
Renkaan suorituskykyyn vaikuttavat monet tekijät: rungon rakenne, materiaalien laatu, kumiseokset, pintakuvion muoto ja leikkaus sekä urat.
Kaikki nämä tekijät vaikuttavat renkaan suorituskykyyn koko sen eliniän ajan. Kaikkien uusien renkaiden suorituskyky ei ole yhtä hyvä – ja kuluneissa renkaissa erot ovat vielä merkittävämpiä renkaan laadusta riippuen.
Entä vesiliirto? (Toimittajan huomautus!)
Michelinin tiedotteessa ei käsitellä ollenkaan vesiliirron vaaraa. Tämä on kuitenkin Suomen urautuneilla teillä merkittävä riski. Jarrutus märällä on eri asia kuin vesiliirto.
Vesiliirto syntyy silloin, kun vettä jää renkaan ja tiepinnan väliin ”patjaksi”. Isompi urasyvyys syrjäyttää veden paremmin kuin aivan sileä rengas.
Tämä asia on hyvä muistaa, kun ajetaan kuluneilla renkailla märällä tiellä.
[1] VTT, Turvallinen Liikenne 2025: Effect of tyre tread depth on accident involvement during summer in Finland (Riikka Rajamäki, 2011)
[2] Tiedot perustuvat Suomen ja Ison-Britannian meteorologisiin tilastoihin 30 vuoden jaksolta. Suomen luvut perustuvat mittauksiin Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Inarissa; Isossa-Britanniassa mittaukset on tehty Lontoossa ja Ranskassa Etelä-Ranskan Marseillessa. Sadepäivä tarkoittaa päivää, jonka aikana sataa vähintään 1 millimetrin verran.