Autotoday tutustui: Suzuki Swift – edullinen nelivetoinen

Kuva: CvB
10.4.2017 09.45

Uusi kolmannen sukupolven Suzuki Swift on tullut Suomeen.

Swift on pieni, edullinen B-segmentin nelivetoinen auto. Kun auto maksaa alle 16 400 euroa, ei pidä odottaakaan premium-tason auton ominaisuuksia.

Kolmannen sukupolven Swift on lyhyen koeajon perusteella kuitenkin varteenotettava vaihtoehto, kun neliveto on oleellisen tärkeä asia, eikä autoon haluta satsata kymmeniä tuhansia euroja.

Autossa on selkeästi pienemmän auton tuntua. Ohjaus on napakka ja tarkka ja kuljettajalla on hyvä tuntuma tiehen.  Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti ja auto antaakin hieman urheilullisen vaikutelman.

Ilman kuormaa auto kiihtyy hyvin ja moottorin äänen kuulee hyvin ohjaamoon.

Auto ei ole niitä kaikkein hiljaisimpia, mutta osasyynä tiemeluun on tietysti keväisen surkeat tiepinnat. 

Auton sisätiloissa on kauttaaltaan kovia muovipintoja. Suzukin mukaan tällä on säästetty painoa verrattuna siihen, että autossa olisi pehmeämpiä muoviosia.

Kuljettajan penkin ja ohjauspyörän säädöt ovat riittävät yli 180-senttisellekin kuljettajalle. Auto on rekisteröity viidelle, mutta ei takapenkille mielellään kolme aikuista ahda.

Nelivedon kanssa moottorina on 1,2-litrainen bensiinimoottori. Se kehittää 66 kW (90 hv) ja suurin vääntömomentti on 120 Nm. 

Moottoritilaan kurkistettaessa oli melkoinen yllätys nähdä itse moottori ja vielä sen alla oleva maa. Moottoritilassa on siis reilusti tilaa eikä moottorin päällä ole mikään iso suojakansi. Tämä helpottanee huollettavuutta.

Kuva: CvB



Suomeen vain nelivetoisena

Swift on tarjolla myös etuvetoisena, mutta Suomeen tuodaan vain nelivetoisena. 

Uusi Swift on 3,84 metriä pitkä eli sentin vanhaa mallia lyhyempi. Leveys on kasvanut neljällä sentillä (1,735 m) ja Suomeen tuotavan nelivetoisen Swiftin korkeus on 1,52 metriä eli aika tarkkaan sama kuin ennenkin. 

Perusrakenne on täysin uusi ja siinä akseliväli on kasvanut kahdella sentillä 2,45 metriin. Myös raideväliä on sekä edessä että takana neljä senttiä entistä enemmän. 

Pyörät on sijoitettu entistä kauemmaksi toisistaan korin kulmiin, minkä ansiosta sisätilat ovat kasvaneet joka suuntaan. Uuden rakenteen myötä istuimet on asennettu aiempaa alemmaksi, mikä on lisännyt pääntiloja. 

Korin leveyden lisäsentit antoivat mahdollisuuden asentaa etuistuimet kauemmas toisistaan, mikä antaa enemmän tilaa etumatkustajille. 

Tavaratila on kasvanut lähes viidenneksellä ja on nyt 265 litran kokoinen. Takaistuin on jaettu epäsymmetrisesti 60:40 suhteessa, ja kun se taitetaan pois käytöstä, tavaratila kasvaa 947 litran suuruiseksi.

Kuva: CvB



Aikaisempaa kevyempi

Swiftin uusi perusrakenne on noin 30 kilogrammaa kevyempi kuin edellisessä mallissa. Sen lisäksi korin painoa on saatu vähennettyä 40 kilogrammaa aiempaan verrattuna. Uuden Swiftin omapaino jää alle tuhannen kilon. 

Autossa on 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, joille on asennettu 185/55-kokoiset renkaat. Urheilullisuutta uuden Swiftin ulkonäköön tuovat tummennetut takaikkunat (takasivuikkunat ja takaikkuna). 

Ohjaamossa audiota ja monia muita toimintoja käytetään 7-tuumaisen värikosketusnäytön avulla. Kokonaisuuteen kuuluu myös pysäköintiä helpottava peruutuskamera. 

Auton mediajärjestelmä toimii myös kännykän avulla, koska järjestelmä on yhteensopiva Applen ja Androidin järjestelmien kanssa. Lisäksi autossa toimii Mirrorlink.

Tähän autoon kannattaa ilman muuta tutustua, jos kaipaa nelivetoista pientä näppärää autoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here