Autotoday testasi: Kia EV6 — omaperäinen muotoilu herättää kiinnostusta

Ulkonäöstä on aina helppo kiistellä ja Kian EV6-mallin kohdalla muotoilu jakaa varmasti mielipiteitä. Muotoja ja yksityiskohtia on suuntaan jos toiseenkin, eikä katukuvassa auto jää ainakaan huomiotta.

Sisarmalliin Hyundai Ioniq 5:een verrattuna EV6:n muotoilu on huomattavasti sporttisempi ja täynnä omaperäisiä yksityiskohtia. Etuosassa auton keula laskee monelle täyssähköautolle ominaiseen tapaan varsin alas pienentäen ilmanvastusta ja parantaen jalankulkijoiden turvallisuutta. Takana huomion ottaa koko auton levyinen jarruvalo ja Kian uudistunut moderni logo.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kattolinja laskee ja ikkunat pienenevät auton takaosaan päin. Pitkä akseliväli ja suuret 45 profiiliset 20 tuumaiset renkaat tekevät autosta jopa kokoaan suuremman näköisen.

Sähäkkä, mutta keskinkertainen ajettavuus

Kia EV6:n ajettavuus ei heti pääse lyömään ällikällä – ajettavuutta voisi hyvin kuvailla sanalla keskinkertainen. Ajettavuudessa on paljon hyvää, mutta kevyehköä ohjausta ja turhan napakalle alustalle ei voi antaa täysiä pisteitä. Ripaus hienostuneisuutta molempiin tekisi suuren muutoksen auton luonteeseen.

Kaasupolkimen vaste muuttuu huomattavasti eri ajotilojen välillä. Ajotilojen välillä Normal-tilassa kaasupolkimen vaste on miellyttävä. Eco-tilassa kaasupolkimen vaste on todellakin rauhallinen, kun taas Sport-tilassa koko tehoreservi, 239 kW, tuntuu olevan liiankin pienen polkimen asennonmuutoksen päässä.

Kuva: Antti Järveläinen.

EV6:sta on saatavilla nelivetoisena ja takavetoisena mallina sekä kahdella eri akkukoolla. Valmistajan ilmoittamat toimintamatkat riippuen vetotavasta asettuvat pienemmällä 58 kWh mallilla vajaaseen 400 kilometriin ja suuremmalla 77 kWh akulla varustetuilla malleilla reiluun 500 kilometriin.

Katso tästä muut Kia-koeajot.

Koeajoauto oli suuremmalla akulla ja nelivedolla varustettu GT-line malli. Koeajon aikana ulkoilman lämpötila oli keskimäärin 10 astetta plussalla ja keskikulutus vaihteli sekalaisessa ajossa 18-20 kWh/100km. välillä. Moottoritiellä sadan kilometrin tuntinopeudessa keskikulutus näytti 19,7 kWh/100km. Koeajetulla keskikulutuksella täydellä akulla taittaa noin 400 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Energian talteenoton tasoa ja auton hidastuvuutta pystyy säätelemään oman maun mukaan ohjauspyörän takaa läpysköistä.

Sisarmallistaan Ioniq 5:stä edukseen poiketen EV6:ssa kaistavahti toimii huomattavasti paremmin. EV6 pitää auton varmoin ottein kaistaviivojen välissä, kun taas Ioniq 5:ssä kaistalla puolelta toiselle soutelu tuntui olevan jopa välillä ongelma ainakin ensimmäisten mallien kohdalla.

Malliston huipulta löytyy juuri markkinoille tullut EV6 GT. Vaikka nimi eroaa vain hieman koeajetusta GT-Line -mallista, on itse GT-malli Kian historian nopein ja tehokkain malli tarjoten jopa 430 kW. (585 hv.) tehon. Nollasta sataan taittuu GT-mallilla 3,5 sekunnissa.

Ohjaamon ergonomia, ajoasento ja ilmastoidut istuimet

Ajettavuuden tavoin ohjaamo jakaa ajatuksia. EV6:n ajoasento on erinomainen. Näkyvyys ulos on hyvä ja ohjaamossa muotoilun puolesta todella viihtyy. Auton starttinappula ja vaihteenvalitsin on tuotu kätevästi käden ulottuville keskikonsoliin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Samalla keskikonsolista löytyvät ohjauspyörän ja istuimien lämmityksen sekä istuimien ilmastoinnin nappulat. Kännykän saa ladattua langattomasti keskikonsolissa kyynärnojan edessä.

Säilytystilaa löytyy ohjaamosta todella reilusti. Avaruutta tuo tasaiseksi ja avoimeksi jätetty lattia niin edessä kuin takanakin.

Ohjaamon ilmastoinnin säätimet löytyvät kojelaudan alareunasta, jossa oleellisin eli lämpötilan säätö on jätetty pyörökytkimeksi. Ergonomiassa Akilleen kantapääksi tulee kojelaudan keskinäytön käyttö. Hyvästä ajoasennosta täytyy kurottaa kosketusnäytölle, joka saisi olla paremmin käden ulottuvissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takamatkustajille on etumatkustajien tapaan tarjolla usb c -latauspisteet ja takapenkkien istuinlämmitykset saa päälle napista ovessa. Takamatkustajien jalkatila on vähintäänkin hyvä ja lyhyemmän kuljettajan takana jopa erinomainen. Sivuttaissuunnassa kolmen leveämpiharteisen takamatkustajan täytyy tyytyä ahtaampiin oloihin.

Tavaratilan suuruudessa EV6 asettuu 490-520 litrallaan kokoluokassaan muihin verrattuna keskelle. Muista täyssähkömalleista voiton EV6:sta vievät muun muassa Skodan Enyaq ja pienellä marginaalilla ID.4 ja ID.5. Sen sijaan markkinoilla on myös huomattavasti pienemmän tavaratilan omaavia malleja, kuten Mustang Mach-E, Volvo XC40 ja C40.

Vuoden Auto 2022

Helmikuussa Car of the Year -palkinto jaettiin tuttuun tapaan Genevessä ja tänä vuonna voiton nappasi EV6. Täyssähköautot loistivat kärjessä, sillä varsin pienellä erolla palkintopallille nousivat Kian lisäksi täyssähkömallit Renault Megane E-Tech ja sisarmalli Hyundai Ioniq 5.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muiden täyssähköautojen tapaan Kia EV6 ei ole myöskään välttynyt inflaatiolta ja hintapaineelta. Auton myyntihinta on keväästä pompannut alkaen hinnat mallilla reilut kymmenen prosenttia. Takavetoinen 58 kWh tunnin akulla varustetun EV6:n hinta lähtee liikkeelle nyt reilusta 54 000 eurosta, kun vielä keväällä auton olisi saanut reilulla 48 000 eurolla.

EV6 ei ole markkinoiden halvin täyssähkö lähtöhinnaltaan, mutta ottaen huomioon varsin kattavan vakiovarustelistan ja Kian tarjoaman pitkän 7 vuoden/150 000 km:n valmistajan takuun yhdistettynä auton persoonalliseen muotoiluun, on EV6:een erittäin helppo ihastua lyhyenkin tutustumisen jälkeen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän