Auto- ja tieforumi on huolissaan: Tiestö rapistuu osaajien ja tutkimuksen puutteeseen

Kuva: Timo Eskeli.

Tie- ja liikennealalla ei ole riittävästi osaajia ja tutkimusrahoitusta ja tieinfran kunto on huono. Ilmasto ja liiketoimintaympäristöt muuttuvat nopeasti ja vaatimukset infralle kasvavat, todetaan Auto- ja tieforumin tiedotteessa.

Tiestö rapistuu osaamisen puutteessa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi alalla huippuosaajia ja vielä aivan oikeissa tehtävissä, mutta meiltä puuttuvat osaajien massat. Pelkkä osaajien määräkään ei ole ratkaiseva, vaan osaamistakin pitää päivittää. Tämä tarkoittaa tutkimusta ja täydennyskoulutusta, tiedotteessa todetaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Auto- ja tieforumi on huolissaan alan osaamisesta ja esittää, että valtion on investoitava tie- ja liikennealan tutkimukseen. Tavoitteena pitäisi olla se, että yhden prosentin investoinnilla saadaan vähintään kymmenen prosenttia lisää tuottavuutta/tienpitoa. Tutkimus ja sen rahoittaminen pitää saada osaksi pitkäjänteistä 12- vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, Auto- ja tiefoorumi vaatii.

– Jatkossa samalla rahalla pitää saadaan enemmän aikaiseksi. Teiden käyttö muuttuu, jolloin myös väylien pitää muuttua, jolloin tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön autonominen ajaminen ja kuljetuskaluston massoja voidaan nostaa. Olosuhteet, kuten ilmasto, muuttuvat nopeasti, jolloin vanhat ratkaisut eivät päde, sanoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Auto- ja tieforumin mukaan peruskoulutukseen, muuntokoulutukseen ja täydennyskoulutukseen pitää saada lisää aloituspaikkoja ja resursseja, jotta osaajapulaan voidaan vastata. Alan tuottavuuden kasvu edellyttää digiosaamista kaikissa tehtävissä.

– Alalla on työvoimapulaa suunnittelussa, rakentamisessa, työnjohdossa ja logistiikan työtehtävissä. Osaajien puuttuessa töitä jää tekemättä, aikataulut pettävät ja kustannukset nousevat, jatkaa Raitanen.

– Jos kuljettajapula edelleen pahenee, kuljetusten toimitusvarmuus heikkenee. Tämä näkyy myös ylitöiden lisääntymisenä ja sitä kautta kustannusten kasvuna, toteaa Logistiikkayritysten Liiton toimitusjohtaja Pekka Aaltonen.

Auto- ja teforum (ATF) on 28:sta tiestön ja tieliikenteen asiaa ajavasta järjestöstä koostuva vaikuttamis- ja tiedotusyhteistyöfoorumi, joka on perustettu jo 1990 -luvulla. Foorumi toimii järjestöjen yhteisenä äänenä ja asiantuntijana pyrkien edistämään tiestön ja tierahoituksen kehittämistä. Suomen Tieyhdistys toimii ATF:n asiamiehenä.

Lisätietoja ATF:stä ja sen jäsenistä osoitteesta http://www.tieyhdistys.fi/tieyhdistys-ry/atf/

2 KOMMENTIT

  1. Vai on logistiikan alan ihmisistä pulaa. Eipä ole alan töitä näkynyt itsellä, sekä luokkatovereillani, joista valtaosa on työllistynyt muille aloille.

    t: Logistiikan insinööri vm 2003

  2. Ei ne tiet säästämällä ja tutkimalla parane. Ne tarvitsevat suuremman kakun liikenteestä kerätyistä varoista ja tekijöitä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here