Audin ensimmäisen sähköauton toimitukset alkavat jo tänä vuonna

20.9.2018 13.57

    

Audi paljasti alkuviikosta mallistonsa ensimmäisen täyssähköauton nimeltään e-tron. 

Kyse on katumaasturista, joka on 4,9 metriä pitkä ja jolla pääsee yhdellä latauksella yli 400 kilometriä.

Kilpailu kiristyy sähkökäyttöisten SUV-mallien kesken. Pisimpään markkinoilla ollut Tesla Model X saa nyt kovaa tahtia uusia kilpailijoita.

Ennen Audia Jaguar on ehtinyt julkistamaan I-Pace-mallinsa ja Mercedes EQC-mallinsa. 

Katso myös tämä: Tältä Audi e-tron näyttää sisältä! Katso 8 kuvaa!

Audi e-tron on kooltaan Q5- ja Q7-mallien välimaastossa. Tavaratilan koko on runsaat 600 litraa.

Autoon saa lisävarusteena kamerakäyttöiset peilit, eli ”peili” kuva näytetään pienessä näytössä auton sisällä.

Täyssähköinen SUV toimii kahdella sähkömoottorilla ja autossa on sähköinen quattro-nelivetojärjestelmä. 

Järjestelmä takaa Audin tiedotteen mukaan jatkuvan ja ideaalin vääntömomentin jaon kahden akselin välillä – vain muutamassa sekunnin murto-osassa.

Lue myös tämä: Audin sähköauton prototyyppi Faradayn häkissä

Moottoreissa on tehoa yhteensä hieman yli 400 hevosvoimaa. Auto kiihtyy nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa.

Audin mukaan tärkein tekijä urheilulliseen luonteeseen on matala ja auton keskelle sijoitettu akusto. Se takaa autolle toimintamatkan, joka on WLTP-mittaustavan mukaan yli 400 km.

Akuston koko on  95 kWh. Se on samassa luokassa kuin kilpailijoilla (Mercedes EQC 80 kWh, Jaguar I-Pace 90 kWh ja Tesla Model X enimmillään 100 kWh).

Latautuu jarrutuksissa

Yli 90 prosentin ajan kaikista hidastuksista, Audi e-tron palauttaa energiaa ainoastaan sähkömoottorien kautta. Täyssähköisen SUV saavuttaa maksimaalisen rekuperaatiopotentiaalin yhdessä sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän kanssa.

Audi on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tällaista järjestelmää täyssähköisessä sarjatuotantomallissa.

Lue myös tämä: Sähköauton ilmanvastuskertoimen pienentäminen vaatii monenlaisia ratkaisuja

Audi e-tronin navigaatiojärjestelmä, joka on varustettu reittisuunnittelijalla kertoo sopivat reitit ja latausasemat. Lisäksi järjestelmää voi  kauko-ohjata älypuhelimella.

Audi e-tron on aina varustettu huippuversioisella MMI Navigointi Plus -infotainment-järjestelmällä.

Audi e-troniin on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi vakiovarusteena oleva ennakoiva taloudellisuusavustin edistää taloudellista ajotapaa näyttämällä ennakoivaa tietoa ja tekemällä automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa. 

Lue myös tämä: Audin sähköauton valmistus alkoi

Mikäli asiakas tilaa autoonsa mukautuvan vakionopeudensäätimen, järjestelmä myös jarruttaa ja kiihdyttää täyssähköisen SUV:in ennakoivasti.

Audi e-tron valmistetaan Brysselissä CO2-neutraalissa tehtaassa. Ensimmäiset toimitukset Euroopassa alkavat loppuvuodesta 2018. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat alkuvuodesta 2019.

Suomen hintoja ja vakiovarusteita ei ole vielä vahvistettu.

Katso myös tämä: Audin sähköisen SUV-mallin prototyyppi kerää tehokkaasti talteen jarrutusenergian

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!