Škoda Auto on valmistanut korkeajänniteakustoja syyskuusta 2019 alkaen, jolloin aloitettiin ladattavan Superb iV -hybridimallin ajoakkujen tuotanto.
Toukokuussa 2022 Mladá Boleslavin tehtaalla käynnistyi kaikkiin MEB-perustekniikan sähköautoihin tarkoitettujen akustojen valmistus. Näitä akustoja käytetään Škoda Enyaqissa ja Škoda Elroqissa sekä Volkswagen-konsernin muiden automerkkien (Volkswagen, Seat, Cupra ja Audi) malleissa.
Škoda Auto on nyt päätehtaallaan Mladá Boleslavissa valmistanut yli miljoona akustoa.
Nyt juhlittava akustojen valmistusmäärä sattui samaan aikaan, kun Volkswagen-konserni esitteli sähköllä liikkumisen infohubinsa ’Enter Electric!’. Se tarjoaa asiakkaille teknisiä yksityiskohtia ja syventävää tietoa sähköllä ajamisen eduista. Tällä hetkellä Škoda Auto valmistaa Mladá Boleslavin päätehtaallaan akustoja ainoastaan MEB-perustekniikan automalleihin.’
Vuonna 2023 Mladá Boleslavin tehtaalla otettiin käyttöön akustojen toinen kokoonpanolinja, minkä myötä kapasiteetti nousi 1 500 akustoon päivässä. Autojen sähköistymisen yhteydessä Škoda Auto panostaa vahvasti myös toimintojensa tarpeellisiin muutoksiin kuten organisatoristen prosessien digitalisointiin ja työntekijöiden koulutukseen. Tähän mennessä jo yli 28 000 työntekijää on perehdytetty sähköistymisen vaatimuksiin.
Akustojen noin 10 500 neliömetrin tuotantotilassa on jokaisessa työvuorossa noin 90 työntekijää. Heidän apunaan 82 täysautomaattista robottia hoitaa etenkin raskaiden komponenttien käsittelytehtävät. MEB-perustekniikan autojen akustoja valmistuu minuutin välein. Tuotantolinjalta valmistuva bruttokapasiteetiltaan 82 kWh akusto painaa noin 490 kg.
Mladá Boleslavissa valmistettavat litiumioniakut ovat rakenteeltaan moduuleista koostuvia, mikä mahdollistaa erikokoisten korkeajänniteakkujen tekemisen. Akuissa on 8-13 moduulia, joissa on 16-26 kennoa. Niiden bruttokapasiteetit ovat 55-91 kWh (52-86 kWh netto).
Ainutlaatuista valmistustekniikkaa: tomografiakeskus
Kesäkuussa 2024 Škoda Auto otti käyttöön huippuedistyksellisen laitteiston akkujen laadunvarmistuksen optimoimiseksi. Tässä ainutlaatuisessa järjestelmässä käytetään tietokonetomografiaa (CT), jolla pystytään tarkastelemaan jopa vain 4 mikronin (millimetrin neljä tuhannesosaa) kokoisia yksityiskohtia.
Tällä tekniikalla akun sisäiset osat saadaan kuvannettua erittäin tarkasti, minkä ansiosta yksittäisten osien mahdolliset poikkeamat pystytään havaitsemaan koko akustoa purkamatta. Lisäksi järjestelmällä voidaan tutkia jo käytössä olleita akkukennoja.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //