Tällainen on kesän jälkeen Suomeen tuleva aivan uusi Peugeot 308

Sitten ensimmäisen sukupolven julkistamisen on Peugeot 308 myynyt maailmanlaajuisesti jo yli 7 000 000 kappaletta ja kerännyt lukuisia titteleitä. Näihin lukeutuu myös viimeisimmän sukupolven voittama Car of the Year 2014 (Vuoden Auto) –palkinto.

Nyt Peugeot esittelee täysin uuden Peugeot 308 -mallin.

Korin muoto on uudistunut: korkeudelta se on edeltäjäänsä 20 mm matalampi ja 55 mm kasvanut akselinväli tekee siluetista pidemmän sekä luo lisää tilaa takaistuinten matkustajille.

Uuden Peugeot 308:n keulassa nähdään Peugeotin uusi vaakunalogo.

Ajoavustinten käyttämä tutka piiloutuu vaakunan taakse ja hyödyntää tutkateknologiaa, jonka materiaalina on tutkan aaltojen kanssa yhteensopiva indium.

Ajovalot ovat aina vakiona led-valaisimet. Kapealinjaisina ne tehostavat mallin dynaamista ilmettä. Valot jatkuvat kapeina, sapelihammasta muistuttavina päivävaloina alas aina etupuskuriin asti. Valotunnus noudattaa Peugeotin nykyistä tyyliä ja sen tunnistaa heti ensinäkemältä niin päivällä kuin yöaikaan.

GT ja GT Pack -varustetasojen Full led -ajovalot ovat vieläkin ohuemmat ja nämä Peugeot Matrix led-valot tuovat lisää tehoa ja turvallisuutta arjen ajoon.

Myös takavalot käyttävät modernin ilmeen synnyttävää Full led -teknologiaa ja ne esittävät merkin tunnusomaista kolmen kynnen raapaisua.

Kuva: Peugeot.

Peugeot i-Cockpit uudistui

Peugeot i-Cockpit -ohjaamo on tärkeä osa merkin DNA:ta. Ohjaamon jokainen uusi sukupolvi on ollut entistä parempi ja modernimpi.

Uusi Peugeot 308 esittelee jälleen aimo harppauksen ottaneen version, mitä tulee Peugeot i-Cockpit -ohjaamon ergonomiaan, laatuun sekä muotoiluun. Näiden lisäksi se saa käytettäväkseen täysin uuden Peugeot i-Connect -infotainment-järjestelmän.

Peugeotille ominainen pienikokoinen ohjauspyörä on uudistunut ja on nyt varustettu sensoreilla, jotka havaitsevat kuljettajan otteen ratista ajoavustimia käytettäessä. Uuden ergonomisen ja lämmitettävän (lisävaruste) ohjauspyörän säätimillä ohjataan myös radiota, mediaa, puhelinta sekä ajoavustimia.

Kymmenen tuuman digitaalinen mittaristo (Active Pack -varustetasosta alkaen) on sijoitettu juuri silmän korkeudelle. GT-varustetasosta alkaen mittaristo on kolmiulotteinen.

Kuljettajan on mahdollista muokata digitaalisen mittariston esittämä informaatio omien tottumusten mukaiseksi useista eri vaihtoehdoista ja ohjauspainikkeen avulla hänen on helppo liikkua eri näytettävien tietojen välillä: TomTom-satelliittinavigointi, radio/media, ajoavustimet, energiavirtaamat jne.

Kuva: Peugeot.

Kojelaudan kapeat ilmanvaihtoaukot on sijoitettu juuri matkustajien pään korkeudelle. Näin ne sijaitsevat optimaalisesti niin ilmastoinnin tehokkuutta kuin matkustajien mukavuutta ajatellen.

Uudelleen järjestelty kojelauta antaa mahdollisuuden tuoda mallin vakiona oleva kymmentuumainen kosketusnäyttö lähemmäksi kuljettajaa ja tämän kättä. Samalla näyttö sulautuu luontevasti kojelaudan muihin ohjaimiin.

Allure-varustetasosta alkaen uuden Peugeot 308:n toimintoja ohjataan mukailtavilla virtuaalisilla i-toggle-ohjaimilla. Ohjainpainikkeet on sijoitettu keskinäyttön alapuolelle.

i-toggle-ohjaimet ovat kosketuksen tunnistavia pikakuvakkeita, joista valitaan esimerkiksi ilmastoinnin asetukset, puhelinluettelo, soitettava media tai käytettävä sovellus. Jokaisen käyttäjä voi itse asettaa pikakuvakkeiksi toivomansa toiminnot.

Keskikonsolin tyyli on haluttu pitää selkeänä. Uusi pienikokoinen 8-vaihteisen automaattivaihteiston valitsin sekä ajotilan valitsin ikään kuin kaartuvat kuljettajan ympärille.

Keskikonsolin kaarre jatkuu langattomaksi puhelimen latausasemaksi ja loput keskikonsolista on hyödynnetty kuljettajan mukavuutta ja säilytystiloja ajatellen.

Keskikonsolista löytyvät:

  • kaksi isokokoista mukitelinettä
  • kaksi usb-c-pistoketta (lataus sekä lataus/tiedonsiirto)
  • säilytystiloja jopa 34 litraan asti
  • kyynärnoja

Matkustamotilan muotoilussa on haluttu korostaa materiaalien runsautta. Epäsuora led-tunnelmavalo kahdeksalla värivaihtoehdolla valaisee ovipaneeleita, joiden verhoilussa on varustetasosta riippuen käytetty kangasta, Alcantaraa tai syvävedettyä alumiinia.

Kuva: Peugeot.

Uusi infotainment

Peugeot 308:n uusi infotainment-järjestelmä yhdistää kunkin käyttäjän tottumusten mukaan parhaat ominaisuudet joko älypuhelinten maailmasta tai automaailmasta. Järjestelmä tarjoaa personoitavan näytön ja tunnelman sekä omat asetukset jopa kahdeksalle eri käyttäjäprofiilille.

Heijastustoiminto (mirroring) toimii uutena nyt langattomasti ja Bluetooth-liitäntä tukee kahden puhelimen samanaikaista käyttöä.

Kymmentuumainen näyttö on yksinkertainen käyttää ja tablettimaisen herkkä. Sen soveltaminen omiin tarpeisiin on helppoa: näyttöön voidaan avata useita ikkunoita, pikakuvakkeita tai älypuhelimista tuttuja ”widget”-ikoneja.

Eri avointen sovellusten välillä on helppo liikkua niin vasemmalta oikealle kuin ylhäältä alas pyyhkäisemällä. Kolmella sormella painettaessa avautuu sovellusten lista. Päänäyttöön palataan yksinkertaisesti erillistä “Koti”-painiketta painamalla – aivan kuten älypuhelimissa.

Uusi Peugeot i-Connect Advanced -järjestelmä on suorituskykyinen ja tehokas. TomTom satelliittinavigointi avautuu koko näytön laajuudelle ja sen tiedot päivittyvät suoraan ”pilvestä”.

Kuva: Peugeot.

Uusia ajoavustimia

Uusi Peugeot 308 ottaa uuden askeleen kohti puoliautonomista ajamista uuden Drive Assist 2.0 -avustimen myötä. Tämä uusi ajoavustinjärjestelmä tulee saatavilla vuoden lopulla. Se koostuu adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä Stop&Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä) sekä ajolinja-avustimesta, joiden lisäksi uutena on kolme toimintoa:

  • Kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä
  • Ennakoiva nopeusrajoitus suositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista (jarrutus ja kiihdytys) nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti
  • Kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyysasteen mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti

Uusi Peugeot 308 tarjoaa uusina ominaisuuksina muun muassa seuraavat:

  • Pitkän kantaman katveavustin (aina 75 metriin),
  • Peruutussuunnan liikenteen vahti (varoittaa peruutettaessa alueella olevista vaaroista)
  • Uusi 180 asteen HD-peruutuskamera pesusuuttimella
  • 360 asteen pysäköintiavustin neljällä kameralla (etu, taka sekä sivut),
  • Avaimeton lukitus ja käynnistys,
  • Koko lasin alueelta lämmitettävä tuulilasi sekä lämmitetty ohjauspyörä,
  • E-call+ -hätäpuhelujärjestelmä kuljettajan puhelinnumeron ilmoituksella sekä auton sijainnin ilmoitus kaistan menosuunta mukaan lukien,
  • Peruutettaessa säätyvät sivupeilit

Näiden lisäksi uusi Peugeot 308 tarjoaa yhä laajan valikoiman turvallisuus- ja ajoavustimia sekä muita varusteita varusteversiosta riippuen:

  • Automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivällä kuin yöllä ajonopeuksissa 7 km/h – 140 km/h sekä törmäysvaroitin
  • Aktiivinen kaistavahti
  • Kuljettajan vireyshälytin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ohjauspyörän mikroliikkeiden perusteella ja hälyttää vireystilan laskiessa pitkillä ajomatkoilla yli 65 km/h nopeutta ajettaessa
  • Automaattiset kaukovalot
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (stop, yksisuuntainen tie, ohituskielto, ohituskiellon päättyminen jne.)
  • Verholla peitettävä lasikatto
  • Sähköinen käsijarru vakiona kaikissa varustetasoissa

Lisää kokoa

Uuden Peugeot 308:n perusrakenteena on edelleen kehitetty EMP2 (Efficient Modular Platform) -monienergiapohjarakenne, joka mahdollistaa myös sähköistyneen käyttövoimaversion. Kaksi lataushybridiversiota onkin saatavilla heti tuotteen lanseeraamisesta.

Mitoilta uusi Peugeot 308 on kasvanut kokoa:

  • Pituus 4,36m (+11cm)
  • Taaemmas viety tuulilasi
  • Akselinväli on kasvanut +55mm 2,675 metriin luoden lisää tilaa takarivin matkustajille
  • Korkeus 1,44 m (- 20mm)

Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna 1 323 litraa.

Uuden Peugeot 308:n aerodynamiikkaan on Peugeotin mukaan kiinnitetty erityistä huomiota.

Korirakenteiden liimasaumojen määrää on lisätty värinän pienentämiseksi. Ajonautinto on mukana uuden Peugeot 308:n jokaisessa huokosessa enemmän kuin koskaan aiemmin ja sitä korostetaan mallin esimerkillisellä pidolla, ajomukavuudella sekä kaupunkiystävällisillä käsittelyominaisuuksilla, kuten 10,5 m kääntösäde.

Kuva: Peugeot.

Tarjolla myös AGR-hyväksytyt istuimet

Uuden Peugeot 308:n istuinten suunnittelussa on haluttu kiinnittää huomio mukavuuteen ja materiaalien laatuun. Materiaaleina on käytetty uudenlaista kangasta, teknistä verkkoa, alcantaraa, kohokuvioitua nahkaa sekä värjättyä nappanahkaa.

GT-versiossa nämä on viimeistelty Adamiten värisillä koristeompeleilla, jotka näkyvät myös kojelaudassa, ovipaneeleissa sekä keskikonsolin pehmikkeissä.

Etuistuimet ovat saaneet AGR (Aktion für Gesunder Rücken) -hyväksynnän (varustetasosta riippuen joko vakio- tai lisävarusteena). Istuimet palkitsevat niin ergonomialla kuin säätömahdollisuuksilla. Ne voidaan varustaa kaksi muistipaikkaa sisältävällä 10-suuntaisella säätövalikolla. Kumpaankin etuistuimeen on saatavilla 8-pisteen hierontatoiminto.

55 mm pidentynyt akseliväli tuo takamatkustajille lisää tilaa ja mukavuutta. Viihtyvyyttä lisäävät keskikonsolin takaistuimille suunnatut kaksi usb-c-pistoketta. Takaistuinten keskellä sijaitseva alas laskettava käsinoja tarjoaa takamatkustajien käyttöön kaksi mukitelinettä sekä puhelintelineen. Yläasennossa ollessaan sen keskellä sijaitseva suksiluukku mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen.

Ikkunapinnoissa on hyödynnetty teknologian tarjoamia ratkaisuja:

  • Koko lasin alueelta lämmittävä tuulilasi
  • Paksummat etu- ja takalasit
  • Akustiikkalaminoidut sivuikkunat edessä (varustetasosta riippuen),
  • Kehyksetön taustapeili Allure-varustetasosta alkaen.
  • Syaanin sävyinen led-valo peilin etupuolella kertoo, milloin lataushybridiversio ajaa päästöttömästi vain sähköllä.

Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii AQS (Air Quality System) -järjestelmä, joka tarkkailee autoon sisään tulevan ilman laatua ja tarvittaessa käynnistää automaattisesti sisäilman kierrätyksen. GT-varustetasosta alkaen Clean Cabin -ilmanpuhdistusjärjestelmä suodattaa sisäilmasta pois kaasut sekä partikkelit.

Yhteistyössä ranskalaisen huipputason äänentoistospesialisti Focalin kanssa toteutettu Focal Premium Hi-Fi -järjestelmä koostuu kymmenestä, ainutlaatuisilla patentoiduilla teknologioilla toteutetusta kaiuttimesta. Kaiuttimet on liitetty uuteen 690 W 12-kanavaisen vahvistimeen ja viimeistelty Arkamys digitaalisella äänenkäsittelyllä.

Kaksi lataushybridiä

Uusi Peugeot 308 on heti saatavana myös kahtena lataushybridiversiona:

  • Hybrid 225 e-EAT8, 2-vetoinen versio yhdistää 180 hv (132 kW) PureTech-moottorin sekä 81 kW sähkömoottorin e-EAT8-vaihteistoon. C02-päästöt ovat 26 g/km ja toimintamatka täyssähköllä 59 km (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää)
  • Hybrid 180 e-EAT8, 2-vetoinen versio käyttää 150 hv (110kW) PureTech-moottorin sekä 81 kW sähkömoottorin yhdistelmää liitettynä e-EAT8-automaattivaihteistoon. C02-päästöarvo on 25 g/km ja toimintamatka täyssähköllä 60 km (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää).

Lataushybrdien lithiumion-akun kapasiteetti on 12,4 kWh ja teho 102 kW. Sisäinen autolaturi on yksivaiheinen 7,4 kW. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie 1h 55 minuuttia.

Uusi Peugeot 308 on saatavana myös polttomoottoriversioina, joiden CO2-päästöarvot ovat alimmillaan 117 g/km. Moottorit noudattavat viimeisintä Euro 6-standardia ja ovat parhaillaan WLTP-mittaussyklin mukaisella hyväksyntäkierroksella.

Bensiinimoottorit ovat 3-sylinterisiä ja 1,2 litraisia:

  • PureTech 110
  • PureTech 130
  • PureTech 130 EAT8

Dieselmoottorit ovat 4-sylinterisiä 1,5 litraisia:

  • BlueHdi 130
  • BlueHdi 130 EAT8

Uuden Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän