ELY-keskuksen projektipäällikkö Lauri Suikki uskoo, että tulevaisuudessa merkittävä osa teiden päällystyskohteista on mahdollista tehdä luontoystävällisemmällä matalalämpöasfaltilla.
Asfalttimassan valmistus on suurin CO2 -päästöjen lähde päällystystöissä.
– Uudenmaan ELY:n alueella tehdään tänä vuonna matalalämpöasfaltteja viidessä kohteessa. Koska asfalttimassa kuumennetaan noin 20-30 astetta alhaisempaan lämpötilaan, pienenevät hiilidioksidipäästöt noin 11 prosenttia, Suikki kertoo.
Kyse on yksittäisistä kohteista, joihin vaadittiin matalalämpöasfalttia jo kilpailutusvaiheessa.
– Tämä on päänavaus, tarkoitus on testata matalalämpöasfalttia nyt hieman isommin ja oppia kokemuksista. Uskon, että tulevaisuudessa matalalämpöasfaltin valinnalla on merkittävä vaikutus päällystystöiden hiilidioksidipäästöihin, Suikki maalailee.


