Mercedeksen kaupunkisähköbussilla pääsee vähintään 150 km yhdellä latauksella

21.9.2018 14.15

 

Mercedes-Benzin sähköisen eCitaro-bussin maailman ensiesittely on Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä. 

Ensimmäiset uudet eCitarot luovutetaan asiakkaille jo loppuvuoden 2018 aikana.

Mercedes-Benz eCitaro perustuu Citaroon, jota on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 000 kappaletta. Myös sähkölinja-auton ulkonäössä on paljon yhteistä esikuvan kanssa, mutta mukana on myös vaikutteita Mercedes-Benz Future Bus -konseptimallista.

Kaareva tuulilasi on peräisin Citaro Ü -mallista, ja matkustamon valaistus on toteutettu vakiovarusteena kokonaan energiaa säästävillä led-valoilla.

Akkuineen eCitaro painaa 13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit on sijoitettu pyörän napoihin.

Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm.

Akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan.

Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä.
Valinnaisvarusteena katolle voidaan asentaa pantografit lataamista varten.

Lämmönhallintaan kiinnitetty erityistä huomiota

Sähkölinja-auton lämmönhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota niin jäähdytyksen kuin lämmityksenkin osalta.

Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu.

Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa.

Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Haastavimmissakin ajo-olosuhteissa eCitaro yltää noin 150 kilometrin toimintamatkaan ennen uutta latausta.

Ihanteellisissa oloissa autolla voi ajaa lataamatta jopa 250 kilometriä.

Akkujen odotetaan kuitenkin kehittyvän jo muutamassa vuodessa niin, että niiden kapasiteetti yltää 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin.

Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista.

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla (ns. range extender), jolloin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän