7.6.2017 13.30
Motoparkin moottorirata avattiin vuonna 1987 ensisijaisesti vain kiihdytysajokäyttöön.
Alkuvaiheessa alueella oli pelkästään suora kiihdytysrata. Valmistuessaan se oli ainoa pelkästään kiihdytysautoilulle varattu moottoristadion ja kiihdytysrata Suomessa ja koko Euroopassa.
Motoparkin valmistumista aikaisemmin kiihdytyskilpailuja oli ajettu vain tilapäisillä radoilla, jollaisina toimivat muun muassa lentokentät.
Motopark Raceway on 3 516 metriä pitkä. Asfalttirataa kiertää hiekkapohjainen rallirata, jonka pituus on 3 000 metriä. Lisäksi alueella on täysimittainen 402,33 metrin kiihdytysrata, jolla ajetaan kiihdytyskisoja.
Motoparkin ratahanke käynnistyi talvella 1986-1987, ja se toteutettiin poikkeuksellisen nopealla aikataululla.
Hankkeen dynamona toimi Pieksämäelle 4.10.1986 perustettu kiihdytysajourheiluun ja ”amerikanautokulttuuriin” keskittynyt Pieksämäki Hot Rod Association ry.
Ratahankkeen virallisena perustajina olivat paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Jari Kaplas, maa-alueen omistanut ja radan rakennustöistä vastanneen Häkkisen Soran yrittäjä Pasi Häkkinen, Finnish Hot Rod Association ry:n silloinen puheenjohtaja Risto ”Paha Paavali” Poutiainen sekä alkuperäisen radan suunnitelleen suunnittelutoimisto Paproen yrittäjä Antti Puranen.
Radan valmistuminen lisäsi merkittävästi kiihdytysurheilun suosiota Suomessa ja innosti moottoriurheiluharrastusta Pieksämäen seudulla.
Viikonloppuna kiihdytysajojen toinen SM-osakisa
Ensi viikonloppuna ajetaan Drag Race -kauden 2. SM-osakilpailu Motoparkissa.
Ensimmäinen SM-osakilpailu ajettiin samaisella legendaarisella radalla toukokuun lopussa.
Kilpailun aikataulu:
Lauantai 10.00 – 18.00 – Lajitteluajot
Sunnuntai 11.00 – 17.00 – Pudotusajot
Huom! Drag Racing -kilpailu järjestetään aina säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa, mutta sään salliessa ajoja jatketaan, jos se vain on mahdollista.
www.motopark.fi