Audi Sport on tehnyt RS 3:sta entistä urheilullisemman. Tämä näkyy heti ensisilmäyksellä: vahvat linjat auton etuosassa, moottoriurheilusta inspiraationsa saaneet vanteet ja RS-urheiluistuimet korostavat dynaamisuutta, jota täydentää viisisylinterisen moottorin syvä ääni.
2.5 TFSI -moottori, optimoitu alustan säätö ja uudet renkaat tekevät RS 3:sta entistä ketterämmän kaarteissa. Nürburgring-Nordschleifen uusi kierrosennätys vahvistaa tämän. Kuljettajat voivat tuntea parantuneen ajodynamiikan ja korkealaatuiset materiaalit, jotka tekevät Audi RS 3:sta aistielämyksen.
Urheilullinen ja terävä muotoilu herättää suorituskyvyn visuaalisesti
Uudistamisen jälkeen Audi RS 3 on saanut huomattavasti urheilullisemman ulkonäön. Etuosan hallitseva piirre on kuusikulmainen Singleframe-etusäleikkö, joka on matalampi ja leveämpi kuin aiemmin, korostaen kompaktin urheiluauton dynaamisuutta.
Sama pätee kahteen toiminnalliseen sivuilmanottoaukkoon ja kolmeen aukkoon etusplitterin yläpuolella, jotka ulottuvat koko auton leveydelle ja saavat RS 3:n näyttämään matalammalta – muistuttaen Audi Sport quattro S1 Pikes Peak 1987 -mallia.
Päiväajovalojen uudistettu muotoilu korostaa myös auton suorituskykyä. RS 3:n digitaalinen valokuvio, joka näyttää ruutulipun, koostuu 24 elementistä. Lisäksi kuljettajat voivat ensimmäistä kertaa valita MMI-kosketusnäytöstä kolme eri päiväajovalon kuviota.
Audi RS 3:n takaosa viittaa myös moottoriurheiluun ja on huomattavasti vahvempi kuin aiemmin. Pystysuorat sivuheijastimet jatkavat etuosan ilmanottoaukkojen muotoiluteemaa. Suuri toiminnallinen RS-spesifinen diffuusori sisältää punaisen heijastimen keskellä ja sen sivuilla kaksi soikeaa pakoputken päätä, jotka näyttävät entistä suuremmilta mustissa kehyksissään.
Kuten ajovalot, myös takavalot sisältävät uuden graafisen elementin: nuolet, jotka syttyvät dynaamisesti sisältä ulospäin kotiin/poistumistoiminnolla, ilmentävät progressiivista takavalojen muotoilua.
Ilmeikäs ulkoasu korostuu RS-spesifisillä ulkoväreillä Kyalami-vihreä ja Kemora-harmaa, uusilla metalliväreillä Ascari-sininen ja Progressive-punainen. Singleframe ja diffuusori ovat mustia, joko kiiltävänä tai mattapinnalla. Jatkaen tätä teemaa, RS 3:ssa on vakiona mattamustat 19-tuumaiset alumiinivaluvanteet 5-Y-puolamuotoilulla.
Vaihtoehtoisesti vanteet ovat saatavilla RS 3 performance editionista tutulla moottoriurheilumuotoilulla, jossa on kymmenen ristipuolaa, joko kaksivärisenä mattatummanharmaana tai kiiltävän metallimustana.
Lisää yksilöllisyyttä tarjoavat hiilikuitu- ja kiiltävä musta -paketit, jotka koristavat etuilmanottoaukkoja, sivuhelmoja ja diffuusorin yläpuolella olevaa linjaa. Näitä täydentävät korinväriset, mustat tai hiilikuituiset sivupeilien suojukset.
Runsas, tumma sisustus, ala- ja yläosasta tasainen ohjauspyörä ja RS-urheiluistuimet
Sisätiloissa, joita hallitsee tummat sävyt, kaikki on suunniteltu suorituskykyä varten: uusi ohjauspyörä, urheiluistuimet tai RS-urheiluistuimet, hiilikuituominaisuudet ja urheilulliset näytöt. Ylä- ja alapuolelta tasainen ohjauspyörä näyttää huomattavasti urheilullisemmalta. Olipa se rei’itettyä nahkaa tai valinnaista Dinamicaa, jossa on kello 12 -merkki korostusvärillä, se sopii hyvin käteen, kun RS 3:sta ajetaan mutkissa.
Samaan aikaan valinnaiset RS-urheiluistuimet tarjoavat vielä paremman tuen. Istuimen keskiosa RS-hunajakennotikkauksella on valmistettu Dinamica-mikrokuidusta, joka on yhdistetty nappanahkaan sivutukien kohdalla. Pääntuen alla oleva musta kapeneva insertti sisältää suuren RS-merkin ja korostaa RS 3:n urheilullisuutta, kuten myös istuimen selkänojan mattahiilikuituinen takaosa.
Uudet valotoiminnot, tehostemaali ja hiilikuitu
Vakiona oleva tunnelmavalaistus valaisee uudet muotoiluominaisuudet: säilytystila tasaisemman vaihteenvalitsimen edessä, keskikonsolin mukitelineissä ja ovissa. Yöllä ilahduttava ominaisuus on niin sanottu tasovalaisu, jossa ovipaneelin valonlähde valaisee satoja erikokoisia laserleikattuja rombimuotoja, jotka syttyvät dynaamisesti RS 3:sta lukittaessa ja avattaessa.
Tämä korostaa urheilullista ja huomiota herättävää muotoilua. Ovenkahvat, ilmastoinnin aukot sekä ohjauspyörän ja vaihteenvalitsimen peiteklipsi on viimeistelty antrasiittitehostemaalilla, joka kimaltelee valon mukaan. Vakiovarusteinen kaksiosaisen palladiumharmaan hiilikuitusisäosan lisäksi on saatavilla myös yksiosainen RS-spesifinen koristelista mattahiilikuitua ja uusi musta Dinamica-somistelista. Lisäksi mikrokuitumateriaalia on saatavilla ovien ja keskikyynärnojien verhoiluun.
Punaiset ja vihreät designpaketit lisäävät väriä turvavöihin, istuinten hartiaosiin ja ilmastoinnin aukkoihin. Lisäksi istuinten, keskikyynärnojan, ovien kyynärnojien, ohjauspyörän ja kello 12 -merkin kontrastitikkaukset on tehty vastaavalla värillä. Sama koskee mustia kangasmattoja, joissa on myös RS-merkintä.
RS-näytöt keskittyvät suorituskykyyn
12,3-tuumainen Audi virtuaalimittaristo Sport-, Performance- ja Runway-näkymillä on aina vakiona. Runway-tilassa nopeus visualisoidaan käänteisessä suunnassa, korkeimmat kierrokset etualalla ja tyhjäkäyntinopeus taustalla. Näihin ominaisuuksiin liittyy nyt uusi kierroslukumittari, joka näyttää kierrosluvut selkeästi mittariston keskellä. Lisäksi on näyttöjä teholle, väännölle, g-voimille, kiihtyvyydelle ja kierrosajoille.
Manuaalivaihteistotilassa RS-spesifinen vilkkuva vaihteen vaihtamisilmaisin muuttaa kierroslukumittarin näytön vihreästä keltaiseksi ja punaiseksi, moottoriurheilutyylisesti, osoittaen ihanteellisen vaihtohetken. Lisäksi jäähdytysnesteen, vääntöjakajan, jarrujen, moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn lämpötila-alueet näytetään värillisinä 10,1-tuumaisella kosketusnäytöllä. Vaihtoehtoisesti voidaan näyttää myös rengaspaineet.
Lisäksi RS 3:ssa on nyt sovelluskauppa, jossa on monia sovelluksia, joita voidaan käyttää suoraan auton näytöllä. Valitut sisällöt asennetaan RS 3:n infotainment-järjestelmään – riippumatta älypuhelimesta.
Viisisylinterinen moottori erottuvammalla äänellä
Audi RS 3:n voimanlähteenä toimii legendaarinen 2.5 TFSI -moottori Audi Sportilta, jonka teho on 294 kW (400 hv) ja maksimivääntö 500 Newtonmetriä. Tämä tarkoittaa, että RS 3 kiihtyy 0-100 km/h 3,8 sekunnissa ja voi saavuttaa huippunopeuden 290 km/h.
Lukuisat moottoriurheilumenestykset tekevät palkitusta viisisylinterisestä moottorista yhden Audiin vaikuttavimmista ja tekevät RS 3:n ajamisesta vertaansa vailla olevan kokemuksen. Erityisesti tämä johtuu sen ainutlaatuisesta äänestä, joka perustuu tunnusomaiseen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestykseen.
Vierekkäiset ja ei-vierekkäiset sylinterit sytyttävät vuorotellen tarjoten voimakkaan rytmin ja luonteen, jota täydentää RS-pakoputkisto muuttuvalla läppäohjauksella. Paina punaista moottorin käynnistys-/sammutusnappia, ja viisisylinterisen moottorin syvä ääni kajahtaa – voimakkaammin ja erottuvammin Audi drive select -tiloissa dynamic, RS Performance ja RS Torque Rear.
Lisäksi pakoputken läppäohjausta on optimoitu kierroslukualueella 2 200–3 500 kierrosta. Näin viisisylinterinen moottori tuottaa tasaisen ja täyteläisemmän äänen riippumatta valitusta tilasta. Audi Sport parantaa näin tunteellista ajokokemusta A3-perheen huippumallissa – erityisesti Suomen tuontiohjelman mukaisen, vakiovarusteisen RS Sport -pakoputkiston yhteydessä.
Parannettu ajodynamiikka optimoidun kaarreajon ansiosta
Todiste siitä, että RS 3 on nopea suorilla, löytyy sen kiihtyvyystilastoista, jotka ylittävät edelleen sen ydinkilpailijoiden vastaavat. Kaarreajoa on puolestaan vaikea ilmaista numeroina. Ajotuntuma on tässä paljon tärkeämpi. Niinpä Frank Stippler kellotti uuden kierrosennätyksen Nürburgring-Nordschleifella.
Audi Sportin kilpa- ja kehityskuljettaja kellotti ajan 7.33,123 minuuttia, alittaen edellisen luokan ennätyksen yli viidellä sekunnilla. Hänen menestyksensä tarkoittaa, että RS 3 on jälleen nopein kompakti auto 20,832 kilometrin pituisella Eifelin kilparadalla.
Vaikuttavan ajodynamiikan perusta on vääntöjakajan vuorovaikutus, jossa on täysin muuttuva väännön jakautuminen takapyörien välillä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, pyöräkohtainen vääntömomentin hallinta (jarruvääntömomentin vektorointi) ja RS-urheilualustan mukautuvat iskunvaimentimet.
Nämä komponentit ovat tärkeitä sivuttaisdynamiikalle ja ne on verkotettu modulaariseen ajodynamiikan ohjaimeen, jossa tietojen synkronointi tapahtuu. Kehitetyn algoritmin ansiosta ne reagoivat entistä tarkemmin ajotilanteisiin. Valitusta Audi drive select -tilasta riippuen kuljettaja voi tehdä RS 3:sta ketterämmän aikaisemmin ja hallitummin. Kun kitkakerroin on alhainen, näiden järjestelmien vuorovaikutus varmistaa myös lisääntyneen vakauden.
Korkeammat kaarreajonopeudet
RS 3 suoriutuu nyt entistä paremmin kaarteissa, välttää aliohjautumisen kaarteen sisäänmenossa ja kääntyy nopeammin hienosäädön ansiosta – mukaan lukien jarruvääntömomentin vektorointi. Hienosäädettyjen jarrujen ansiosta sisäpyörillä kompakti urheiluauto seuraa kaarteen muotoja tarkemmin kuin aiemmin, sekä osakuormituksessa että ylikuormituksessa, ja se voidaan asettaa aikaisemmin ja paremmin kaarteeseen tarkasti.
Toisin sanoen kuljettaja voi kiihdyttää RS 3:sta aikaisemmin ja ohjata sen kaarteen läpi suuremmilla nopeuksilla. Lisääntynyt sivuttaisdynamiikka on erityisen vaikuttava kilparadalla – täydellä intensiteetillä, kun ESC on deaktivoitu.
Kehittynyt yliohjaus
Parannettu algoritmi ajaa myös yliohjauksen kehitystä. Aiemmin yliohjaus syntyi pääasiassa lisäämällä kuormitusvaatimusta – toisin sanoen painamalla kaasua. Nyt yliohjaus on helpompi aloittaa RS 3:ssa ohjauskulman kautta. Tämä mahdollistaa kuljettajan saavuttaa sama ajokulma nopeammin.
Jos haluat aktivoida Performance-tilan, joka on erityisesti suunniteltu kilparadalle, voit tehdä sen painamalla vasenta satelliittipainiketta. Uusi on myös punainen RS-painike oikeassa ohjauspyörän puomissa, joka tarjoaa nopean pääsyn RS Individual -tilaan.
Tunnistettava tuoksu
RS 3 täyttää premium-standardit paitsi visuaalisten ja kosketeltavien ominaisuuksiensa osalta: yksi hienovaraisimmista mutta välittömimmistä kokemuksista auton ostamisessa on aromi, joka tervehtii nenääsi, kun avaat uuden Audisi ovet ensimmäistä kertaa. Laatu, jota et näe, mutta joka on jatkuva kumppani.
Jotta ajokokemus urheilullisessa kompaktimallissa olisi kokemus kaikille aisteille, Audilla on myös poikkeukselliset standardit sisätilojen tuoksulle. Aromi koostuu korkealaatuisten materiaalien, kuten korkealaatuisen nahan ja valittujen polymeerien miellyttävistä luonnollisista tuoksuista.
RS-urheiluistuimet hienosta nappanahasta tai uudet RS-urheiluistuimet, joissa on korkea nappanahkapitoisuus ja vakiona oleva nahkainen ohjauspyörä, levittävät luonnon ja aitouden tuoksua RS 3:ssa. Tätä varten valmistusprosessissa on toteutettava erilaisia laatuvaatimuksia – nahkan valinnasta parkitusaineisiin ja viimeistelyyn. Kaikki sisätilojen komponentit – noin 200 autoa kohden – analysoidaan ja arvioidaan kemiallisesti. Ne kuumennetaan erityisessä kammiossa, sitten ilma analysoidaan.
Tämä kestää kaksi tai kolme tuntia komponenttia kohden. Kun kaikkien yksittäisten komponenttien testaus on valmis, eri materiaalien yhteisvaikutusta testataan itse Audissa. Loppujen lopuksi tässä kaikki materiaalit yhdistyvät, ja niiden pitäisi tuoksua hyvältä yhdessä – kaikissa ilmasto-olosuhteissa.
Esimerkiksi ulkopuolelle asennetut lämmittimet simuloivat lämpötiloja kuumina kesäpäivinä. Tuloksena olevat tuoksut arvioidaan viiden kemistin tiimin toimesta niiden tyypin ja intensiteetin suhteen, varmistaen, että Audin tunnusomainen uuden auton tuoksu täyttää asiakkaidensa korkeat vaatimukset.
Menestysresepti yli kymmenen vuoden ajan
Audi Sport tarjoaa RS 3:lle monia täyden nautinnon ainesosia, kuten viisisylinterisen turboahdetun moottorin, vääntöjakajan, uudet vakiovanteet ja puoliliukkaat renkaat. Kuten kaikki hyvät kokit tietävät, syömme ensin silmillämme. RS 3:ssa on moottoriurheilusta innostuksensa saaneet vanteet, hiilikuitu- ja mustat paketit, RS-kuppi-istuimet ja ohjauspyörä, joka on litistetty ylhäältä ja alhaalta. Audi RS 3 on menestysresepti.
Alusta alkaen kompakti urheiluauto on edustanut innovaatiota ja jännitystä korkeimmalla tasolla. Kun ensimmäinen sukupolvi tuli jälleenmyyjille keväällä 2011, RS 3:lla, jossa oli tehokas 340 hv viisisylinterinen moottori, ei ollut kilpailijoita. Puskurit, helmat ja vanteet erottivat selvästi ensimmäisen RS 3:n, joka oli tuolloin saatavana vain viisiovisena Sportback -korimallina. Lisäksi se oli vaikuttavan nopea ja tarjosi ajodynamiikkaa maksimaalisella tarkkuudella ja varmuudella.
Toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 2015-2020, lisäsi valikoimaan sedanin vuonna 2017. Sen tunnusomainen 1-2-4-5-3 sytytysjärjestys, 2.5 TFSI kypsyi RS 3:n ikivihreäksi – aluksi 367 hv:lla ja sitten 400 hv:lla päivityksen jälkeen vuonna 2017. Nopeammin vaihtava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto yhdessä quattro-nelivedon kanssa takasi maksimaalisen ajonautinnon.
Kolmas sukupolvi RS 3 Sportback:sta ja toinen sukupolvi RS 3 Sedan:stä lanseerattiin vuonna 2021. 400 hv:llä ja vääntömomentin kasvulla 500 Nm:iin, viisisylinterinen moottori oli suorituskykyisempi kuin koskaan ennen ja voitti kaikki kilpailijat kiihtyvyydessä. Kiitos ensimmäistä kertaa Audissa käytetyn vääntöjakajan, joka korvasi aiemman taka-akselin differentiaalin monilevykytkinpaketilla, se saavutti myös uuden tason sivuttaisdynamiikassa.
Tämä toi RS 3:lle useita kansainvälisiä palkintoja, mukaan lukien Vuoden Auto 2022 Top Gearilta Italiassa, Paras Suorituskykyinen Auto 2022 Motor1:ltä Yhdysvalloissa ja peräkkäiset voitot vuosina 2022 ja 2023 sport auto -lukijoiden valinnassa Saksassa.
Mallin suosio näkyy myös sen luvuissa. Vuoden 2011 markkinoille tulostaan lähtien lähes 80 000 kappaletta kompaktia urheiluautoa on tullut ulos tuotantolinjoilta, suurin osa niistä viime vuonna. Ja menestystarina jatkuu. Uudet RS 3 Sportback ja Sedan -mallit, jotka valmistetaan Audin tehtaalla Ingolstadtissa, ovat nyt täällä.
Audi RS 3 Sportbackin hinnat alkavat 89 988 eurosta ja Sedan-version 90 792 eurosta. Ensimmäiset Audi RS 3 -mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille talvella 2025.