Tutkielma Alpine A390_β kertoo jo miltä tuotantomalli näyttää

Alpine A390_β on vielä tutkielma, mutta se kertoo jo hyvin pitkälti, miltä vuonna 2025 esiteltävä tuotantomalli näyttää. Tutkielma ennakoi miltä intohimoisen autoihmisen unelma-autotallin toinen Alpinen malli näyttää. Se on viisiovinen sporttinen viistoperä, jossa urheiluauton DNA yhdistyy hienostuneisuuteen ja suurin tiloihin.

Ensimmäisen A290:n esittelyn jälkeen ja ennen sähkömoottorista A110-urheiluautoa nyt esiteltävä A390_β paljastaa Alpinen Dream Garagen eli unelma-autotallin toisen vaiheen. Tallissa on aikanaan urheiluautotrio kertomassa Alpinen siirtymisestä mallistossaan sähköaikakauteen.

Kuva: Alpine.

Uuden A390_β:n mallimerkintä noudattaa merkin filosofiaa, jossa A-kirjaimen perässä on kolme numeroa. Niistä ensimmäinen 3 viittaa auton kokoon ja 90 kertoo kyseessä olevan monikäyttöinen arkiajoon tarkoitettu auto. Tutkielman kreikkalainen β-kirjain paljastaa auton olevan vielä kehitysvaiheessa ennen varsinaisen tuotantomallin esittelyä.

Alpine A390_β kertoo jo paljon tulevasta arkiajoon tarkoitetusta henkilöautosta, joka muuntuu aina haluttaessa ikonisen A110:n kaltaiseksi urheiluautoksi. Alpine painottaakin tutkielman olevan urheiluauto ikään kuin piilossa, kuin mittatilauspukuun puettu kilpa-auto.

Lähtökohtana ovat Alpinen perinteet ja autourheilulla rakennettu DNA, jotka on liitetty ranskalaisella tietotaidolla täydelliseen yhdistelmään uskallusta ja innovaatiota. Siirryttäessä autoissa vähäpäästöiseen liikkumiseen, Alpine A390_β -tutkielma on enemmän kuin pelkkä lupaus. Se todistaa Alpinen sitoutumista korkealuokkaiseen, jännittävään ja ympäristön huomioon ottavaan urheilullisuuteen.

Sataprosenttinen Alpine uudessa kuosissa

Alpine A390_β -tutkielman valot ovat persoonalliset jatkaen kaksi vuotta sitten Alpenglow-tutkielmassa esiteltyä tyyliä. Etu- ja takavalojen alla oleva valaistujen kolmioiden parvi, Cosmic Dust, kuvaa komeettoja tunkeutumassa ilmakehään. Edessä ja takana kapeat ohuet valonauhat ovat kuin ilmaa leikkaavat terät.

Kuva: Alpine.

Aerodynamiikka on sanellut pitkälti A390_β:n linjat. Keulassa on ylhäällä eräänlainen lentävä silta ohjaamassa ilmavirtaa. Alempana rei’itetty etusäleikkö hoitaa samaa tehtävää ja sen sivuilla olevat aukot huolehtivat etujarrujen jäähdyttämisestä.

Takana valot korostavat auton aerodynamiikkaa. Evä auton keskellä on muistutus Alpinen Le Mansissa käyttämistä kilpa-autoista, joka samalla lisää suuntavakavuutta suurissa nopeuksissa. Alempana diffuusori muuttaa asentoaan venyen 80 mm taaksepäin, jolloin autossa on joko lyhyt tai pitkä perä. Diffuusorilla pienennetään ilmanvastusta, mikä pidentää toimintamatkaa.

Kuva: Alpine.

Vanteiden muotoon on haettu monen muun A390_β -tutkielman yksityiskohdan tapaan inspiraatio luonnosta. Vanteiden kristallimainen tyyli muistuttaa lumihiutaletta, joka on yhtä aikaa vahva ja kevyt. Edessä 22- ja takana 23-tuumaisten vanteiden keskiö on valaistu, jolloin se loistaa kuin sininen jalokivi. Sen läpinäkyvä rakenne viittaa ohueen jääkerrokseen ja muistuttaa taustalla toimivasta aktiivisesta väännönhallinnasta (Active Torque vectoring).

Alpinen A390_β on vielä mallimerkinnän mukaisesti tutkielma, mutta sen korin muodoista 85 prosenttia vastaa lopullista tuotantomallia. Alpinen filosofian mukaisesti muoto seuraa tehtävää ja tekniset sekä aerodynaamiset elementit ovat tarkoituksellisesti urheilullisia.

Sisätilat

Siinä missä Alpine A390_β:n ulkonäkö on lähellä tuotantomallia, sisällä on harkitusti otettu vapauksia futuristisempaan ajatteluun.

Vastakkain aukeavat ovet ja puuttuva keskipilari vahvistavat kutsua istuutua A390_β:aan. Samalla ne paljastavat Alppien inspiroiman symboliikan sisätiloissa. Matkustamo on suunniteltu vuoristomaisemaksi, joka hyödyntää kaikkia niitä tuntemuksia mitä tuo ympäristö voi herättää mielikuvituksessa.

Kuva: Alpine.

Matkustamo on jaettu kahteen osaan, jossa etuosan luonnonmateriaalit kohtaavat teknisyyden ja terävät linjat luovat formula 1 -ohjaamon tunnelmaa. Mahdollisuus kahteen hyvin erilaiseen ajoasentoon on yhtä aikaa dynaaminen ja oivaltava. Takana tahraton pulverimainen valkoisuus tuo mieleen vuoriston lumihuiput kuvaten puhtautta ja äärimmäistä mukavuutta. Erittäin kevyestä kierrätetystä hiilikuidusta tehty lattia viittaa alla vierivään asvalttiin.

Ohjaamossa pyritään siihen, että ajaja yhdistyy auton kanssa. Näyttönä on valaistu kolmio, jossa näytetään graafisesti kaikki ajamiseen liittyvät tiedot. Ohjauspyörän takana olevat kolme lasisälettä luovat holografisen moniulotteisen efektin. Ohjauspyörä on melkein kuin formula 1 -autosta ja siinä on kaksi eri geometriaa sen mukaan, ajetaanko arjessa vai haetaanko äärimmäistä urheilullisuutta.

Avaimena on jääkristalli, joka sijoitetaan ohjauspyörän keskelle, minkä jälkeen auto herää. Avain on kuin korkealta vuoristosta löytynyt kristalli. Ohjauspyörän erikoisuuksiin kuuluu suoraan F1-maailmasta lainattu OV-nappi, joka esiteltiin aiemmin tänä vuonna A290:ssä. Sitä painamalla saadaan voimalinjasta enemmän tehoa ohituksiin (OV=overtake). Muut ohjauspyörän katkaisimet vaikuttavat jousitukseen, mittaristoon, regeneratiiviseen jarrutukseen ja tieto-viihdejärjestelmän tiloihin.

Kuva: Alpine.

Keskikonsolissa vaihteiston P-R-N-D-napit ovat kuin leikattuja ja kiillotettuja kiviä. Istuimen säätimet ovat aivan ajajan oikealla puolella ohjaamon ytimessä. Niillä ajoasento voidaan muuttaa F1-tilaan. Kuljettajan istuinta varten Alpinen muotoilutiimi skannasi F1-auton kuppi-istuimen urheilullisen ajokokemuksen saavuttamiseksi.

Perusasennossa istutaan korkealla ja polkimet ovat lähempänä lattiaa. Toisessa tilassa istuin siirtyy ja muuttaa istuma-asennon F1-auton tyyppiseen makaavaan asentoon. Samalla polkimet nousevat ylös ja ohjauspyörä muuntautuu urheilullisemmaksi. Silloin erittäin kevyt hiilikuiturakenteinen istuin ikään kuin leijuu lattian yllä.

Takapenkillä on aivan toisenlainen tunnelma, sillä siellä korostetaan mukavuutta. Yhtenäinen penkki antaa tunteen, että on astumassa puhtaalle vastasataneelle lumelle. Ovipaneeleiden, keskiosan ja pääntukien muodot kuvaavat laskettelurinteitä. Istuimen yläpuolella kaiuttimet ovat kuin jääpaloja.

Tulevaisuuden A390

Alpinelle on ollut tärkeää pitää yllä se henki, mikä on vienyt yhtiötä eteenpäin vuodesta 1995 alkaen, myös nyt siirryttäessä aivan uuteen teknologiaan. Haasteena on ollut keksiä urheilullisuus uudestaan sähköön siirryttäessä. Alpine A290:n jälkeen uudessa A390:ssä tuodaan A110-urheiluauton ajamisen ilo viisioviseen viistoperään, jossa on tilaa viidelle.

Alpinen tuleva A390-sähköauto tehdään Amperen AmpR Medium -perusrakenteelle, jota on muutettu merkittävästi Alpinen ideologian mukaisesti. Perusrakenteen edistyksellisyys ja muunneltavuus ovat antaneet insinööreille mahdollisuuden kehittää merkin DNA:n henkeen sopivan auton. Esimerkiksi ajoakku on sijoitettu niin alas kuin mahdollisesti, millä on saatu pudotettua painopistettä. Samalla matkustajille on saatu enemmän tilaa.

Kuva: Alpine.

Tulevassa A390:ssä on kolme Alpinen kehittämää sähkömoottoria, joista yksi on edessä ja kaksi takana. Autossa on innovatiivinen nelivetojärjestelmä, joka ei ole jatkuva. Voimaa siirretään älykkäästi etu- ja taka-akselien sekä takapyörien välillä. Alpine on antanut järjestelmälle nimen Active Torque Vectoring.

Sillä saadaan paras mahdollinen suorituskyky, ja samalla auto on erittäin helppo hallita kaarteissa. Auton tasapainoinen käytös tekee sen yhtä kevyen tuntuiseksi kuin A110. Ajotuntuma on erilainen kaikissa ajotiloissa. Aiemmin vastaavaa teknistä ratkaisua on käytetty vain kaikkein kalleimmissa ja tehokkaimmissa hyperurheiluautoissa.

Tuotantomalli Alpine A390:n valmistus alkaa vuonna 2025 Alpinen omalla tehtaalla Dieppessä. Auton kolme sähkömoottoria tulevat Cléonin Megafactorysta ja ajoakut kootaan Douain tehtaalla. Näin kaikki komponentit tehdään lähellä toisiaan, mikä omalta osaltaan pienentää tulevan urheilullisen Alpine A390:n hiilijalanjälkeä.

Lue muita juttuja Alpinesta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän