Scanian ensimmäiset kaasukäyttöiset sora-autot liikenteessä

Kokeneella ammattikuljettajalla Kimmo Mäkelällä on tänään edessään erilainen työpäivä. Hän on juuri saanut alleen EF-Trans Oy:n uusimman hankinnan: neliakselisen maansiirtoauton, jonka kahdeksan 118 litran tankkia on täytetty paineistetulla biokaasulla.

”Uudessa autossa on kaikki hienoa, nyt pitää vain opetella sitä käyttämään”, Mäkelä tuumaa.

Hän ajaa Scania G460 8×4*4:n Vantaan kaupungin tietyömaalle ja peruuttaa täsmälleen siihen, johon kaivurin kauha sopivasti yltää. Lavalle kolahtaa palasiksi laitettua vanhaa asfalttia. EF-Transin Scanialla voitaisiin ajaa 19 tonnin kuormia, mutta rikottu kadunpinta on kevyttä eikä maksimipainorajaa hätyytellä.

Kuorman täyttymistä odotellessa kova tuuli riepottaa pakoputkesta nousevaa hentoa höyryvanaa vaakasuoraan. Biokaasuautoilijan hiilijalanjälki on jopa 90 % pienempi verrattuna perinteiseen dieseljuhtaan, kun lasketaan mukaan koko polttoaineen valmistusprosessi.

EF-Transin toimitusjohtaja Erkki Fastberg halusi olla ajan hermolla ja hankki kaasukäyttöiset Scaniat maansiirtoajoihin. Kuva: Scania.

Ajan hermolla

”On hieno juttu, että myös yksi maansiirtopuolen liikennöitsijöistämme hankki kaasukäyttöisiä kuorma-autoja. Asiakkaat kysyvät niitä koko ajan enemmän”, Rahtikeskus Oy:n toimitusjohtaja Jussi Koivusalo sanoo.

Etenkin kaupungin tarjouskilpailuissa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkeva kalusto työllistyy ensimmäisenä – myös infrapuolella.

”Halusin olla edistyksellinen ja hankkia biokaasulla kulkevat kuorma-autot. Lisäksi Gasum rakensi aika lähelle meitä tankkausaseman”, EF-Transin yrittäjä Erkki Fastberg kertoo.

Fastbergillä on pitkä kokemus kuljetusalasta: kuorma-autokortti hankittiin lompakkoon reilu puoli vuosisataa sitten. Maansiirtoon erikoistuneen EF-Transin toiminta on muutoinkin hyvässä vedossa, sillä ajoneuvokanta on kasvanut. Maa-aines liikkuu 11 kuorma-auton voimin, joista kolme on neliakselisia ja loput viisiakselisia.

”Olen ostanut elämäni aikana 45 uutta Scaniaa – eli minulle ei oikein muita merkkejä ole olemassakaan. Scania on käteen sopiva, kuljettajaystävällinen kuorma-auto”, Fastberg hymähtää.

Tekniikka toimi

Mäkelän jälkeen lastauspaikalle ajaa Sami Vantos lähes identtisellä EF-Transin kaasukuorma-autolla. Vantos on ajanut ensimmäisenä suomalaisena biokaasun voimin liikkuvalla Scanialla maansiirtoajoja marraskuun alkupuolelta lähtien.

Miten se on sujunut?

”Auto on hyvä, ei tätä voi moittia. Ajoin ennen vastaavalla dieselillä, jossa oli 450 hevosvoimaa. Kaasu-Scaniassa on 460. Ajaminen on oikeastaan siistimpää, sillä kaasutankkausasemalla ei ole dieseliä maassa eikä sen hajua missään”, Vantos sanoo.

EF-Transin ensimmäisen kaasukuorma-auton mittarissa on noin 4 500 kilometriä. Vantos ajaa yhdellä tankkauksella 450-500 kilometriä ja arvelee, että pidemmällekin pääsisi, jos tulisi tarvetta.

Lue muita juttuja kaasuautoilusta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän