Päivän urheiluauto: Jaguar XK120 SE Coupe 1953

Teollisuuspohatta William Lyons päätti II maailmansodan aikana muuttaa SS-autotehtaansa strategiaa. Tämä merkitsi nimenmuutosta Jaguariksi ja uusi malleja, joille ominaista oli urheilullinen, 6-sylinterinen 3,5-litrainen rivimoottori kaksi kannen yläpuolisin nokka-akselein.

Kun Mk VII henkilöauton valmistuksen aloitus viivästyi, opittiin uusi merkki ensin yhdistämään syksyllä 1948 Lontoon autonäyttelyssä esiteltyyn XK120:een.

Kuva: CvB.

Vastaanotto oli innostunut ja tehdas joutui kiireesti muokkaamaan suunnitelmiaan voidakseen valmistaa XK120:ä aiottua suuremmalla volyymillä.

Siitä tuli maailman ensimmäinen laajaan sarjatuotantoon päässyt ”twin cam” auto ja se saavutti nopeasti myös kilpailumenestystä sekä radoilla että ralleissa. 1951 alkuperäinen avoauto sai seurakseen kiinteäkattoisen version.

Vaikka XK120:stä muodostui Jaguarille jopa odottamattoman hyvä myyntimenestys, korvattiin se jo 1954 pitkälti samankaltaisella XK140:llä.

Kuva: CvB.

Aivan outo näky ei Jaguar XK120 ollut Suomessakaan. Niillä liikkui etenkin kilpa-ajajina tunnettuja hahmoja, kuten SPJ Keinänen, Walter Bergström ja Pentti Barck.

Kuvan auto Jaguar XK120 SE Coupe 1953 oli esillä Classic Motorshow -tapahtumassa 2019.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Lue myös: Päivän Löytö: Onko tämä kaikkien aikojen kurvikkain Jaguar?

Päivän urheiluauto: SPJ Keinäsen 1950-luvun voittoauto

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän