Tässä juttusarjassa paljastamme, miten eri automerkkien nimet ovat syntyneet. Juttusarja perustuu vuonna 1956 ilmestyneeseen Mitä – Missä – Milloin Autokirjaan.
Ruotsalaisen Bilen som hobby ja tanskalaisen Bil & motor -teoksien pohjalta suomalaisia autoilijoita varten kirjan toimittivat Ilmo ja Mauri Kurki-Suonio.
Tämä juttusarja pitää sisällään vain automerkkejä, jotka olivat olemassa 1956.
Katso tästä osa 1, Austin – Citroën.
Katso tästä osa 3, Hanomag – Morris
Katso tästä osa 4, Nash – Rolls-Royce
Katso tästä osa 5, Saab – Volvo
Daimler
Saksalainen suunnittelija Gottlieb Daimler (1834 – 1900) perusti Daimler-tehtaat.
De Soto
Espanjalainen merenkulkija Hernando de Soto (1499 – 1542) löysi mm. Missisippi-joen.
DKW
Lyhennys nimestä Dampf-Kraft-Wagen (höyryvoimavaunu). Nimeä käytti ensimmäisenä höyryautoissa vuonna 1919 Erzgebirgessä sijaitseva saksalainen tehdas.
Dodge
Veljekset Horace ja John Dodge perustivat vuonna 1890 Detroitiin polkupyörätehtaan, joka alkoi vuonna 1900 valmistaa myös autonmoottoreita ja vuodesta 1915 lähtien henkilöautoja.
EMW
Lyhennys tehtaan nimestä Eisenacher Motoren Werk.
Fiat
Lyhennys tehtaan nimestä Fabricca Italiana Automobili Torino, joka perustettiin vuonna 1906. Latinankielisessä sana fiat merkitsee ”niin tapahtukoon”.
Ford
Henry Ford (1863 – 1947) rakensi ensimmäisen autonsa vuonna 1893 ja perusti Ford Motor Companyn vuonna 1903. Ensimmäinen T-mallin Ford valmistui 1908.