Mercedes-Benzin E-sarjassa automaattinen ohitusapu ja täysautomaattinen pysäköinti testikäytössä Saksassa

Mercedes-Benz työskentelee määrätietoisesti ajoneuvojen autonomisten liikkumisratkaisujen kehittämiseksi.

Tason 2 järjestelmiä edustaa Aktiivinen etäisyysavustin ja siihen yhdistetty aktiivinen ohjausavustin, joka toimii kaiken tyyppisillä teillä aina 210 km/h nopeuksiin saakka.

Uusin järjestelmä on automaattinen ohitusavustin (ALC; Automatic Lane Change), joka ensimmäisenä on tuotu tuotantoon uudessa E-sarjassa. ALC sijoittuu autonomisen ajamisen viisiportaisella asteikolla tasolle 2 tai 2+.

Järjestelmällä varustettu auto kykenee itsenäiseen edellä ajavan ohittamiseen maantiellä, kun kaistaviivat ovat näkyvissä, säätila on selkeä ja auton varustukseen kuuluu MBUX-navigointi. ALC toimii 80–140 kilometrin nopeusalueella.

Kuva: Mercedes-Benz.

Kädet on pidettävä koko ajan ohjauspyörällä, ja kuljettaja voi itse estää tai keskeyttää automaattisen ohituksen aina niin halutessaan. ALC aktivoidaan näpäyttämällä vilkun kytkintä eli käyttämällä kolmen vilkahduksen toimintoa. ALC lanseerataan ensimmäiseksi Saksassa ja Kiinassa.

Mercedes-Benzillä on testikäytössä myös maailman ensimmäinen henkilöautokäyttöön kehitetty Tason 4 autonominen järjestelmä eli täysautomaattinen pysäköintiavustin Intelligent Park Pilot.

Sitä kehitetään yhdessä Boschin kanssa Stuttgartin lentokentän pysäköintitalossa. Järjestelmällä varustettu auto ajaa itse portilta talon vapaaseen pysäköintiruutuun ja takaisin ilman ihmiskuljettajan apua. Kuljettajan ei tarvitse edes istua sisällä autossa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän