Porsche modernisoi Taycanin kattavasti vuoden 2024 alussa. Uudistunut Taycan tarjoaa huomiota herättävän muotoilun, suuremman tehon, pidemmän toimintamatkan ja entistä paremman lataussuorituskyvyn.
Taycan-mallien valikoima ei ole koskaan ollut laajempi: saatavilla on nyt 16 eri versiota. Kolme korivaihtoehtoa, neli- ja takaveto sekä Porsche E-Performance -moottoreiden tehotasot 300-760 kW välillä.
Taycan 4 sedan ja uusi Taycan GTS -versio on nyt lisätty valikoimaan. Kolme uutta vaihtoehtoa täydentävät Taycan-valikoiman, ja ne ovat nyt tilattavissa. Ensimmäiset autot saapuvat Porsche-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2025.
Kaikissa kolmessa uudessa mallissa on luonnollisesti kaikki ne monet parannukset muotoilun, tekniikan ja varustelun suhteen, joilla Porsche päivitti Taycanin vuoden 2024 alussa. Sähköurheiluauto ylittää edeltäjänsä lähes kaikilla osa-alueilla.
Uusissa malleissa on enemmän tehoa, pidempi toimintamatka, ne kiihtyvät nopeammin ja latautuvat lyhyemmässä ajassa tasaisemmin. Kaikissa Taycan-versioissa on entistä laajempi vakiovarustelu, ja niissä on uusimman sukupolven Porsche Driver Experience -konsepti.
Samanaikainen suorituskyvyn ja taloudellisuuden parantaminen johtuu useista tekijöistä: edistynyt voimansiirto uudella taka-akselilla sijaitsevalla moottorilla, jossa on jopa 80 kW enemmän tehoa kuin edeltäjänsä kaikissa malleissa, modifioitu pulssi-invertteri optimoidulla ohjelmistolla, tehokkaammat akut, uudistettu lämmönhallinta, uusimman sukupolven lämpöpumppu ja muokattu rekuperaatio- ja nelivetostrategia.
Esimerkiksi 800 voltin DC-latausasemilla sitä voidaan ladata jopa 320 kW:n latausnopeudella. Suurin talteenottokapasiteetti (rekuperaatio) suurista nopeuksista hidastettaessa on noussut jopa 400 kW:iin.
Taycan GTS:n uusi painos: urheilullinen ja monipuolinen
GTS tarkoittaa Gran Turismo Sportia. Vuoden 1963 Porsche 904 Carrera GTS:stä lähtien näillä kolmella kirjaimella on ollut erityinen merkitys Porsche-fanien keskuudessa. Taycan-mallistossa on nyt myös variantti tällä legendaarisella kirjainyhdistelmällä. Tai tarkemmin sanottuna, kaksi: uusi Taycan GTS on saatavana urheilullisena sedanina ja Sport Turismona.
Urheilullinen ja monikäyttöinen Taycan GTS tekee vaikutuksen jopa 515 kW Boost-teholla Launch Controlia käytettäessä – tämä on 75 kW enemmän kuin edeltäjässä. Sport Chrono -vakiopaketin uudella push-to-pass-toiminnolla voidaan saada vielä jopa 70 kW:n lisäteho 10 sekunniksi napin painalluksella.
Taycan GTS:ssä push-to-pass-toiminnossa on myös erityisen urheilullinen luonne, sillä alhaisilla nopeuksilla vääntömomentti nousee Launch Control -tasolle. Kuten Taycan Turbo GT:ssä, boost ilmaistaan mittaristossa aikalaskurilla ja dynaamisesti asetetulla nopeusmittarin animoiduilla renkailla.
Taycan GTS Sport Sedan ja Taycan GTS Sport Turismo saavuttavat 0–100 km/h vain 3,3 sekunnissa – 0,4 sekuntia nopeammin kuin vastaavat edeltäjänsä. Sedan-versiolla kestää 0–200 km/h sprintti vain 10,4 sekuntia – 1,6 sekuntia vähemmän kuin ennen. Toimintamatkaa on myös parannettu yli 120 kilometrillä ja se on tällä hetkellä jopa 628 kilometriä (WLTP).
GTS:n innostavan luonteen huomioon ottamiseksi sille annettiin erottuvampi ääniprofiili, joka on vastaava Taycan Turbo S:n kanssa. Tämä ääniominaisuus erottaa sen muista Taycan-malleista.
Ulko- ja sisäpuoli ovat yhtä erottuvia. Lukuisat mustat tai antrasiitinharmaat yksityiskohdat auton ulkopuolella ovat tyypillisiä GTS:lle. Uutta Taycan GTS:ssä edeltäjäänsä verrattuna ovat Sport-muotoillut etu- ja takalokasuojat, joissa on mustaksi maalatut (korkeakiiltoiset) upotukset.
Mustaa (korkeakiilto) on käytetty myös ulkopeilien pohjassa. GTS:ssä vakiona olevat 20-tuumaiset Taycan Turbo S Aero Design -vanteet että valinnaiset 21 tuuman RS Spyder Design -vanteet on puolestaan maalattu yksinomaan antrasiitinharmaalla.
Monet sisätilojen materiaalit on otettu Taycan Turbo GT -malleista. Esimerkiksi Taycan GTS -malleissa on vakiona laajennetut urheilulliset Race-Tex-yksityiskohdat ja sileät mustat nahkaelementit. Mukana ovat myös Adaptive Sports Seats Plus -istuimet (sähköinen 18-suuntainen säätö), lämmitettävä GT-Sports-monitoimiohjauspyörä sekä Sport Chrono -paketti, joka sisältää push-to-pass -toiminnon ja ratatilan.
Taycan Turbo GT -malleista tuttu GT-Sports-monitoimiohjauspyörä on saatavana Race-Tex-mustana pyynnöstä. Se sisältää kaksi tilakytkintä ja valitsimet push-to-pass-toiminnolle ja energian talteenottoa varten. Carmine Redin lisäksi valinnainen GTS-sisustuspaketti on nyt saatavilla myös Slate Grey Neo -värisenä. Taycan GTS -logo on esillä mittaristossa, tehomittarissa ja käynnistysgrafiikassa. BOSE® Surround Sound System on vakiovaruste.
GTS-spesifinen alusta ja valinnainen taka-akseliohjaus luovat erityisen urheilullisen ajonautinnon. Vakiovarusteinen adaptiivinen ilmajousitus tasonsäädöllä, joka sisältää Porsche Active Suspension Management (PASM) -järjestelmään, on yhdistetty Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmään (PTV Plus). Porsche Active Ride -ilmajousitus GTS-spesifisellä virityksellä on saatavana lisävarusteena.
Dynaamisissa ajotilanteissa se varmistaa lähes täydellisen yhteyden tiehen optimaalisen, yksilöllisen pyöräkuormien jakautumisen ansiosta jokaiselle pyörälle. Lisäksi Porsche Active Ride tarjoaa parempaa ajomukavuutta jokapäiväisissä ajotilanteissa.
Uusi Taycan 4: tehokas toimintamatkamestari nelivetoisten mallien joukossa
Asiakkaat, jotka halusivat yhdistää lähtötason Taycanin korkean hyötysuhteen nelivetoon, ovat jo löytäneet etsimänsä Cross Turismosta. Nyt Porsche tarjoaa myös sellaisen muunnelman sedanin muodossa. Suorituskyvyltään tämä uusi Taycan 4 vastaa Taycania: riippuen siitä, asennetaanko korin alle tavallinen Performance-akku vai valinnainen Performance Battery Plus -akku, tuloksena on jopa 300 kW tai 320 kW boost-tehoa, kun käytetään Launch Controlia.
Toimintamatka riippuu myös akun tyypistä. Performance-akulla se on jopa 559 kilometriä (WLTP). Performance Plus -akun avulla Taycan 4:n toimintamatka on jopa 643 km (WLTP). Tämä tekee näistä kahdesta versiosta kiistattomat toimintamatkamestarit nelivetoisten mallien joukossa, ja jättää ne vain noin 35 kilometriä vastaavien Taycan-mallien arvojen alapuolelle.
Yksi sähkömoottori etu- ja taka-akselilla, Taycan 4 tarjoaa paremman ajovakauden ja enemmän pitoa kuin takavetoinen Taycan. Tämä näkyy kiihtyvyysarvoissa: Taycan 4 kiihtyy 0-100 km/h tasan 4,6 sekuntia. Ylimääräisestä 80 kilosta huolimatta se on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi kuin takavetoinen sisarusmalli.
Mallisyklin aikana Porsche on jo parantanut nelivetostrategiaa. Luonnollisesti myös uusi Taycan 4 hyötyy näistä optimoinneista ja lisää mallin taloudellisuutta. Tämä tarkoittaa, että etupuolen sähkömoottori on kytketty sähköisesti irti aina, kun pito, ajodynamiikka ja ajovakaus sen sallivat. Se kytkeytyy sitten takaisin päälle millisekunnissa tarvittaessa, esimerkiksi kiihdytettäessä tai rekuperoitaessa.
Ulkoisesti kattavaan vakiovarusteluun kuuluu 19-tuumaiset Taycan Aero-vanteet, mustat jarrusatulat sekä Matrix LED-ajovalot. Lisäksi Porsche Traction Management (PTM) ja adaptiivinen ilmajousitus tasonsäädöllä ja Porsche Active Suspension Management (PASM) ovat vakiovarusteita.
Mukavuusistuimet edessä (sähköisellä kahdeksansuuntaisella säädöllä), musta osittainen nahkaverhoilu, Dark Silver -muotoilupaketti, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä , harjattua alumiinia olevat ovien kynnyslistat ja Sound Package Plus ovat vakiona. Osittainen nahkainen sisustus on saatavana myös Slate Grey -värisenä sekä kaksisävyisenä versiona musta/vaalean beige.
Uusi Porsche Taycan 4 on tilattavissa myös Suomessa, hinta alkaen 116 450 euroa sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun. Porsche Taycan GTS puolestaan hinta alkaen 161 470 euroa ja Porsche Taycan GTS Sport Turismo 162 520 euroa. Ensimmäiset autot jälleenmyyjillä alkuvuodesta 2025.
Lue muita juttuja Porsche Taycanista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //