Kia EV3 on saapunut asettamaan uudet standardit kompaktien sähköautojen luokassa. Luokkansa johtava jopa 605 kilometrin toimintamatka, innovatiivinen ja tilankäytön optimoiva muotoilu sekä mukavuus tekevät uutuudesta ainutlaatuisen kokonaisuuden. Ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa vain sähköiselle perusrakenteelle suunniteltu Kia on valmis eurooppalaisiin seikkailujen ja elämäntyyliin tässä kasvavassa autoluokassa.
Kia EV3 hyödyntää merkin isompien ja lukuisia palkintoja voittaneiden EV6- ja EV9-mallien teknologioita aiempaa kompaktimmassa korissa. EV3 mukautuu moniin erilaisiin tarpeisiin, on kohtuuhintainen ja voi hyvin olla monen talouden ykkösauto. Ennen markkinoille tuloa EV3 on myös käynyt läpi kattavat testiohjelmat sopiakseen eurooppalaiseen makuun ja käyttöympäristöön riippumatta siitä, onko tarve liikkua moottoriteitä pitkiä matkoja, puikkelehtia kaupungin kaduilla vai nautiskella mutkaisilla maalaisteillä.
Uusi EV3 rakentuu Kian sähköautoja varten kehittämälle E-GMP-perusrakenteelle (Electric Global Modular Platform), ja se on suunniteltu tarjoamaan sähköautojen ajo- ja omistamiskokemus entistä laajemmalle asiakaskunnalle. EV3 on tärkeä osa Kian strategiaa tuoda markkinoille 11 sähköautoa vuoteen 2026 mennessä laajentaen tarjontaa 15 malliin vuoteen 2027 mennessä. Kian mallisto on täysin sähköinen Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.
Sähköistävä ajokokemus
EV3:n WLTP:n mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 605 kilometriä ja pelkässä kaupunkiajossa yhdellä akullisella voi ajaa jopa 773 kilometriä. Tässä auttaa erityisesti energiatehokas regeneroiva jarrujärjestelmä sekä yhden polkimen ajon mahdollistavan i-Pedal-järjestelmän tuorein versio. Kuljettaja pystyy nyt säätämään moottorijarrutuksen voimakkuutta haluamalleen tasolle myös i-Pedalin ollessa aktiivisena. Lisäksi yhden polkimen ajo pysyy aktiivisena peruutettaessa ja auto muistaa asetuksen seuraavalla käynnistyskerralla.
Energiatehokkuutta ja aerodynamiikkaa tuetaan muun muassa keulasta löytyvillä aktiivisilla ilmanohjaimilla sekä perää kohti kapenevilla korin muodoilla. Ilmanvastuskerroin on vain 0,263, mikä auttaa energiankulutuksen minimoinnissa ja toimintamatkan maksimoinnissa. Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu tuulitunnelissa tapahtuneen testauksen myötä. Siellä on hiottu vanteiden muotoja, takavalojen vaikutusta ilman pyörteilyyn ja esimerkiksi auton alapuolisia ilmanohjaimia.
Kuljettajalle tarjoillaan mittaristossa uutena näkymänä toimintamatkan ennusteen vaihteluväli. Se näyttää keskiarvoisen jäljellä olevan toimintamatkan lisäksi saavutettavissa olevan maksiminen sekä minimin, jotka riippuvat ajo-olosuhteista ja ajotavasta.
Kia EV3 hyödyntää 400 voltin sähkötekniikkaa ja sen mahdollistaman pikalatauksen turvin varausväli 10–80 prosenttia on mahdollista ladata pienempiakkuisella (58,3 kWh) versiolla 29 minuutissa ja isommalla (81,4 kWh) 31 minuutissa. Toimintamatkana tämä tarkoittaa jopa 202 kilometrin lataamista vain 15 minuutissa. Tasainen latauskäyrä yhdessä energiatehokkaan voimalinjan kanssa tekeekin EV3:sta yhden nopeimmista lataajista luokassaan, kun tarkastellaan minuutissa ladattua toimintamatkaa.
Kia on tunnettu ja yksi johtavista V2L-ominaisuuden (Vehicle-to-Load) tarjoavista valmistajista. Tämä toiminnallisuus mahdollistaa auton ajoakustoon ladatun energia käyttämisen minkä tahansa normaalin sähkölaitteen käyttämiseen. Jokainen EV3 on myös varustettu kaksisuuntaisella latauksella, mikä tarkoittaa valmiutta V2G-teknolgian (Vehicle-to-Grid) hyödyntämiseen. Tämä toiminnallisuus tullaan esittelemään lähitulevaisuudessa Euroopan markkinoille.
Osana kokonaistehokkuutta EV3 on varustettu erittäin kehittyneellä ja pieneen tilaan pakatulla HVAC-yksiköllä (heating, ventilation, air-conditioning), joka varmistaa sisätilojen mukavuuden kaikissa keliolosuhteissa minimaalisella energiankulutuksella. Neljättä sukupolvea edustava lämmönhallintajärjestelmä on myös aiempaa tehokkaampi ja se hyödyntää samanaikaisesti ulkoilmaa sekä voimalinjan tuottamaa lämpöä. Lisäksi tämä kokonaisuus on pakattu aiempaa tiiviimmin ja etumatkustajalla tarjotaan kuusi senttiä enemmän jalkatilaa verrattuna sukupolvea vanhempaan HVAC-yksikköön.
EV3:n ajo-ominaisuudet on suunniteltu ja hiottu vastaamaan erityisesti eurooppalaisten asiakkaiden toiveita mukavuuden, käsiteltävyyden ja ohjauksen osalta. Jo ennen ensimmäisen testiyksilön valmistamista tuotekehitysosasto aloitti testaamaan satoja alustavariaatioita kehittyneen ajosimulaattorin avulla. Näin jo ensimmäiseen testiautoon saatiin hyvät lähtökohdat ja viimeinen hiominen tehtiin aidoissa olosuhteissa eurooppalaisilla teillä. Esimerkiksi ohjaus on säädetty vastaamaan Euroopan ajo-olosuhteita, ja se tarjoaa tarkkuutta sekä lineaarista vastetta. Iskunvaimennuksessa puolestaan hyödynnetään selektiivisen iskunvaimennuksen uusinta sukupolvea, minkä ansiosta EV3 ylittää isot epätasaisuudet jämäkästi, mutta tarjoaa korkeatasoista mukavuutta esimerkiksi mukulakivetyksellä.
Teknologiaa, mukavuutta ja vastuullisuutta
Kia EV3:n tilava ohjaamo tarjoaa olohuonemaista tunnelmaa yhdessä mukavuutta ja vaivattomuutta tuovien toiminnallisuuksien kanssa. Ohjaamossa huomio kiinnittyy selkeään panoraamanäyttöön, joka sisältää 12,3-tuumaisen mittaristonäytön, 5,3-tuumaisen ilmastoinnin näytön sekä 12,3-tuumaisen kosketusnäytön multimediajärjestelmää varten. Lippulaivamalli EV9:n tavoin EV3 tarjoaa loistavan balanssin tärkeimpien toimintojen fyysisiä painikkeita ja näytön kautta ohjattavia toimintoja.
Auto on luonnollisesti verkossa ja tarjoaa langattomia etäpäivityksiä autoon. Yksi tällainen on tiedossa, sillä vuoden 2025 aikana EV3:een tulee tarjolle ohjelmistopäivitys, joka tuo mukanaan auton keskinäytöltä käytettävät suoratoistopalvelut sekä ChatGPT:hen perustuvan ja oppivan Kia AI Assistant -ääniohjauksen. Heti alusta lähtien tarjolla olevaa teknologiaa edustaa esimerkiksi Digital Key 2.0, mikä mahdollistaa älypuhelimen käyttämisen auton avaimena.
Kia EV3 sisältää valmistajan lupauksen mukaisesti 10 materiaaliratkaisua vastuullisuuden hengessä. Näihin kuuluvat muun muassa biomuovi, kierrätetystä PET-muovista valmistetut kankaan tyyliset materiaalit ja BTX-vapaat maalit. Kian tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 20 prosenttia autojen valmistuksessa käytettävästä muovista tulisi kierrätetyistä materiaaleista.
Yksi konkreettinen esimerkki on rajoitetun ajan saatavilla oleva tavaratilan matto. 40 prosenttia siihen käytetystä materiaalista on peräisin Kian yhteistyöstä Ocean Cleanup -organisaation kanssa. Osa tavaratilan maton raaka-aineista on siis Tyynestä valtamerestä kerättyä muoviroskaa. Tämä on ensimmäinen konkreettinen esimerkki meriä puhdistavasta yhteistyöstä.
Kia EV3 on nyt tilattavissa myös Suomessa. Tällä hetkellä mallisto koostuu etuvetomallista kahdella akkuversiolla. Kia on suunnitellut laajentavansa tarjontaa myöhemmin nelivetoisilla versioilla.
Malliston lähtöhinta on 37 437 euroa. Isommalla akulla varustetun mallin lähtöhinta on 41 227 euroa.
Tässä on potentiaalinen seuraava autoni 👍