Autotoday testasi: Ford Explorer — menestyksen eväitä, osittain lainattuna

Ford Explorer on ollut ikoninen katumaasturimalli ja Amerikan autoteollisuuden myyntimenestys jo 1990-luvun alusta lähtien. Koeajettu täysin uusi eurooppalaisille suunnattu ja täyssähköinen Explorer on ottanut merkittävän uuden suunnan mallin historiassa, samalla tehden tärkeän täydennyksen Euroopan Fordin täyssähköiseen mallistoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kompaktin kokoinen Explorer jää pituuden puolesta alle 4,5 metriin ja Volkswagenin kanssa yhteistyössä syntynyt malli on tehty samalle MEB-pohjarakenteelle kuin esimerkiksi ID.4 ja Skoda Enyaq. “Sisarsuhdetta” Volkswageniin ei voi olla kaikilta osin huomaamatta, joskin ulkoisesti autoista ei pysty geeniperimää toteamaan.

“Amerikan perintö, Euroopan dna”

Täyssähköinen Explorer on suunniteltu eurooppalaisia kuluttajia ajatellen ja auto valmistetaan Kölnin tehtaalla. Ulkoiselta muotokieleltään yhtäläisyyksiä on havaittavissa polttomoottorisen Explorerin kanssa. Sivusta katsottuna mittasuhteet ovat malleilla silmämääräisesti lähellä toisiaan ja C-pilari nojaa “etukenossa” aivan kuten monissa uudemmissa ja vanhemmissakin Explorereissa.

Ulkomuodot ovat autossa silotellun yksinkertaisia. Korin värinen katto on niin sanotusti kelluvaa mallia, ikkunoiden karmien ja pilareiden ollessa mustan väriset. Ovenkahvat on säilytetty perinteisinä käyttäjäystävällisinä kahvoina. Ulkoisesta kokonaisuudesta on onnistuttu tekemään yksinkertainen, mutta modernin tyylikäs.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pituudeltaan Explorer on ID.4-mallia reilut 10 senttimetriä lyhyempi. Pituuden lyhennyksestä huolimatta Explorer on matkustustiloiltaan eurooppalaiseen makuun sopiva, ja takana jalkatilaa on riittävästi pidemmällekin matkaajalle.

Ohjaamo on ergonomisesti monia kilpailijoitaan parempi ja istuinmukavuus on hyvä. Hallintalaitteet ja säilytystilat ovat helposti käden ulottuvilla ja jopa keskinäytön alinta kolmannesta pystyy käyttämään kättä kyynärnojasta irrottamatta.

Käytännöllisyyteen ja tavaroiden säilyttämiseen on amerikkalaiseen tapaan satsattu. Keskikonsolista kyynärnojan alta löytyy tilaa jopa kolmelle suurelle juomapullolle, kannettavalle tietokoneelle tai käsilaukulle. Säilytystilaa on reilusti lisää myös keskikonsolin alla, jonne on asennettu ikkunavasara hätätilan varalta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Amerikkalaisuus tulee väistämättä mieleen kuitenkin sisätilojen laadukkuutta tarkasteltaessa. Suurta valittamista ohjaamon materiaalien laadukkuudessa ei ole, mutta tässä hintaluokassa on nähty laadukkaampiakin toteutuksia. Rengasmelulla on laadukkuuteen myös suuri vaikutus ja Explorerin kohdalla desibelit vaihtelivat kitkarenkaista huolimatta kohtalaisen paljon eri tieosuuksilla.

Soundbar ja kallistuva suuri keskinäyttö

Yhteistyö Volkswagenin kanssa näkyy ohjaamossa useista yksityiskohdista, kuten ovessa olevista säätöpainikkeista, pienestä ajomittaristosta, ohjauspyörän viiksistä ja keskinäytön toiminnoista. Yhtäläisyyksistä huolimatta sisätilat ovat ulkokuoren tavoin kokonaisuutena Fordin näköisiä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kaikkiin täyssähköisiin Explorer-malleihin tulee vakiona soundbar kojelaudalle ja suuri 14,6 tuumainen keskinäyttö. Koeajetussa Premium-varustetasossa äänentoisto kohentuu vielä lisäkaiuttimilla sekä B&O:n soundbarilla, joka ei tuota ainakaan tavalliselle autopopittajalle pettymystä.

Premium-varustetaso on hinnaltaan vähintäänkin edullinen, sillä 2000 euron lisähinnalla äänentoiston lisäksi auton tulee paremmat ajovalot, sähkötoiminen takaluukku, 20-tuumaiset vanteet, ohjaamon tunnelmavalaistus ja kokonaan keinonahkainen istuinverhoilu.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suuri keskinäyttö on visuaalisesti ja toiminnoiltaan pääosin helppokäyttöinen. Painikkeet ovat suuria, eikä näyttöä ole ahdettu täyteen erilaisilla valikoilla. Suuren näytön käyttökokemuksen saa nostettua ainakin navigoinnin ja musiikin kuuntelun osalta seuraavalle tasolle langattomasti toimivan Apple CarPlayn & Android Auton avulla. Vajaan viikon koeajon aikana muodostui tunne jopa parhaasta Apple CarPlay -kokemuksesta koskaan.

Keskinäyttöä pystyy kallistelemaan alareunasta liu’uttamalla, jolloin käyttökokemuksesta saa ergonomian puolesta hiottua omaan makuun mieluisan. Ollessaan lähimpänä vaakatasoa, näytön taakse saa kätevästi piilotettua tavaroita. Keskikonsolissa on langaton latausasema yhdelle puhelimelle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton pituus ja hyvät matkustustilat rokottavat hieman tavaratilan kokoa ID.4 ja Enyaqiin verrattuna. Explorerin 470 litraa riittänee monelle, mutta jää noin 70 litraa ID.4:n ja 115 litraa Enyaqin tavaratilasta. Samasta pohjarakenteestaan huolimatta vertailu ei ole täysin rehti, sillä Enyaq on noin 20 senttimetriä Exploreria pidempi.

Pintakovaa kyytiä, lataus yllätti

Explorerin ajettavuudesta löytyi useampia mielenkiintoisia havaintoja. Kyyti on sähköautomaiseen tapaan sähäkkää, mutta alustan tuntuma jätti hieman pintakovan ja suuremmilla nopeuksilla poukkoilevan tunteen. Määrätietoiselle alustan jämäkkyydelle ja jousituksen pehmeydelle olisi tarvetta ainakin Suomen epätasaisilla teillä.

Ikkunavasara. Kuva: Antti Järveläinen.

Ohjauksen osalta tuntumaa ja tarkkuutta löytyy kohtalaisesti. Kevyehköä ohjausvastetta ja -tuntumaa saa jonkin verran säädettyä ajovalikosta, samoin kuin ajodynamiikkaa ja voimalinjaa.

Koeajoauto oli takavetoinen 210 kilowattinen malli. Normal ja Sport -asetuksilla voimalinja oli turhan sähäkkä, mutta Eco-tila toi kaasupolkimeen tarvittavan rauhallisuuden. Jarrupolkimen tuntuma on miellyttävä ja poljintuntumasta puuttuu useita nykyautoja vaivaava turhan kova tehostus.

Koeajoviikolla lämpötilat vaihtelivat muutamasta pakkasasteesta plussakeleille. Sekalaisessa ajossa sähkönkulutus pysyi alle 20 kWh/100 km ja matka-ajossa nopeudella 100 km/t moottoritiellä keskikulutus näytti 17,5 kWh/100km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suuremman akun Extended Range -mallissa käytettävissä oleva akun kapasiteetti on koeajetussa takavetoisessa mallissa 77 kWh. ja nelivetoisessa 79 kWh. Mallisto täydentyi loppu vuonna takavetoisella Standard Range -mallilla, jossa kapasiteettia on 52 kWh. Koeajoviikon kulutuksien perusteella muutaman asteen lämpötiloissa ja sekalaisessa ajossa Explorer etenee suuremmalla akulla reilut 400 kilometriä yhdellä latauksella.

Koeajoautolle valmistaja lupaa maksimi pikalataustehoksi vain 135 kilowattia, mutta latausajaksi (10-80%) vain 28 minuuttia. Latausaikoihin on toisinaan syytä suhtautua varauksella ja Explorerin tapauksessa latausteho pitäisi pystyä säilyttää korkealla pitkälti yli 50 prosenttiin, jotta valmistajan ilmoittamaan tulokseen päästäisiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auto ilmoittaa selkeästi sen hetkisen maksimilatausnopeuden ja tarjoaa mahdollisuutta akun esilämmitykseen nappia painamalla. Akun esilämmitys käynnistyy myös navigoidessa latausasemalle, mikäli lämmitykselle on tarvetta – akun esilämmityksestä on siis tehty mahdollisimman helppoa.

Lataustesti aloitettiin pidemmän ajon päätteeksi ilman akun esilämmitystä, jolloin auto ilmoitti ennen latausta maksimi lataustehoksi 103 kilowattia. Lataus käynnistyi 110 kilowatin teholla ja auto kykeni lataamaan yli 100 kilowatin teholla aina 70 prosenttiin asti. Kokonaisuudessaan aikaa 10-80% lataukseen meni vain 33 minuuttia ilman akun valmistelua.

Täyssähköinen Ford Explorer on varustettu monilla menestyksen eväillä. Volkswagenin yhteistyöstä ei tunnu olevan edes mainehaittaa, kun Ford on onnistunut autosta tekemään pieniä VW-yksityiskohtia lukuun ottamatta oman, ulkoisesti hyvän näköisen kokonaisuuden. Ulkonäön lisäksi sisätilojen käytännöllisyys ja hyvä ohjaamon ergonomia yhdistettynä sähköautoilun toimiviin ominaisuuksiin ovat Explorerin vahvinta antia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ford Explorer Premium RWD Extended Range

  • Sähkömoottorin teho: 210 kW. (286 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 545 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,4 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 77 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 15,3 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 572 km. (WLTP)
  • Sähkön kulutus koeajossa: 17-19,5 kWh/100km. (-2 – +5 ⁰C)
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 450-395 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 135 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2102 kg.
  • Sallittu kokonaismassa: 2675 kg.
  • Tavaratila: 470 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 750/1000 kg.
  • Alkaen hinta: 43 020 euroa (RWD Standard Range 52 kWh)
  • Koeajomallin alkaen hinta: 50 220 euroa
  • Koeajoauton hinta lisävarustein: 54 520 euroa

Lue tästä muita Ford-koeajoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän