Sata loistavaa superautoa ruotsalaisessa automuseossa!

Tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta löytyy urheiluautoharrastajan paratiisi, Vindö Bilgalleri. Gallerian rakennuksissa on lähes sata autoa, Lamborghineja, monta punaista Ferraria, Porscheja, useampaa japanilaismerkkiä ja monta muuta superautoa.

Teksti: Marko Mannila

Chevrolet Corvette ZR-1 vuodelta 2012. Kuva: Marko Mannila.

Kussakin hallissa on kaksi kerrosta täynnä superautoja. Heti lipunmyyntiaulassa tulee vastaan ruotsalainen kummajainen, Olme Spyder vuodelta 2010. Keltainen auto on Umeån design-instituutin opiskelijoiden suunnittelema auto, jonka piti yltää sarjavalmistukseen, mutta aie ei toteutunut.

991-sukupolven GT3 RS vuodelta 2016. Kuva: Marko Mannila.

Seuraavassa hallissa tulee vastaan japanilaisten urheiluautojen suma: Wankel-moottorinen Mazda RX-7, Datsun 240Z, Toyota Supra 3.0 sekä monta muuta.

Yläkerrassa lienee kokoelman arvokkaimpia autoja. Keskellä lattiaa seisoo autoja saksiovet pystyssä: valkoinen Lamborghini Aventador 5,6 litraisella V12-moottorilla vuosimallia 2016 ja harmaa 640-hevosvoimainen Lamborghini Murcielago vuodelta 2007.

Porsche valmisti 50-vuotisjuhlamallia vain 750 kappaletta. Kuva: Marko Mannila.

Punaisessa vuoden 1991 Lamborghini Diablossa ei ole esimerkiksi ABS-jarruja tai penkinlämmittimiä. Syynä oli tarve painonsäästöön. Jonon jatkona löytyy saman merkin Gallardo vuodelta 2011.

Dodge Viper RT10:tä kuljettaa 8-litrainen V10-moottori. Kuva: Marko Mannila

Lambojen sivulla seisoo toinen toistaan punaisempia Ferrareita, esimerkiksi malli 550 vuodelta 1998 ja 308 GTB vuodelta 1981, jonka kulutukseksi mainitaan 16 litraa sadalla. 430-mallin edessä oleva taulu kertoo hevosvoimien määräksi 510.

997-sukupolven GT3:n huippunopeus on 310 km/h. Kuva: Marko Mannila.

Seuraavan hallin alakerta on täytetty etupäässä Ruotsi-autoilla, kuten Volvo 262C:llä, Pyhimys-Volvo-farmarilla, Amazonilla, PV-Volvolla, Saab 96:lla ja parilla muulla autolla.

Erikoisena nurkassa seisoo toisenlainen menopeli ovet pystyssä: DeLorean.

DeLOrean pystyovineen tuli kuuluisaksi elokuvasta ”Paluu tulevaisuuteen”. Kuva: Marko Mannila.

Yläkerros on Porsche-valtakuntaa alkaen avomallisesta 356:sta. Upea malli, vaikka onkin replika. 911:n eri malleja on lukuisia, vaikkapa 996-sukupolven Turbo S Cabriolet tai GT3 RS vuodelta 2004.

Ruotsalaista Olme Spyderia vuodelta 2010 kuljettaa Opelin 1,3 TDI-moottori. Kuva: Marko Mannila.

Harmaa 968 yltää esitetaulun mukaan 252 kilometrin huippunopeuteen, mutta tummansininen Cayman on hieman nopeampi 258 kilometrin huippunopeudella. 911:n 50-vuotisjuhlamallia on valmistettu numeroitu 750 kappaleen erä ja sitä sai mustana tai Jet Black Metallic-värissä.

Porsche 356 replica on tehty VW kuplasta. Kuva: Marko Mannila.

Vindön autogalleria myös ostaa ja myy urheiluautoja. Kuka sitten omistaa gallerian? ”Se on yksityisomistuksessa”, vastaa opas salaperäisesti kertomatta enempää. Omistajat ovat arvatenkin kovin rikkaita, sillä tällaisia autoja ei hankita sisäänpääsymaksujen tuotoilla. Gallerian sisäänpääsy maksaa 160 kruunua, hieman alle 14 euroa.

 

Karmann Ghia ei ole raketti: 50 hevosvoimaa kiihdyttää 0–100:aan 16,6 sekunnissa ja huippunopeus yltää 138 km/h:iin. Kuva: Marko Mannila.
Vuonna 1991 Lamborghini Diablo maksoi 240 000 dollaria, mutta autosta puuttui muun muassa ikkunannostimet ja ABS-jarrut. Syynä oli painonsäästö. Kuva: Marko Mannila.
Gallardo sisältä. Kuva: Marko Mannila.
Gallardon konepelti on massiivinen. Kuva: Marko Mannila.
Lamborghini Murcielago kiihtyy 100 km/h:n 3,4 sekunnissa, yltää 336 kilometrin huippunopeuteen ja kuluttaa 21,3 litraa sadalla. Kuva: Marko Mannila.
Porsche Caymania kuljettaa 3,4-litrainen 6-sylinterinen bokseri. Kuva: Marko Mannila.
Bertonen muotoilema Volvo 262 C. Kuva: Marko Mannila.
Lamborghini Aventador. Kuva: Marko Mannila.
Italian poliisillakin on käytössään Lamborghini Gallardoja. Kuva: Marko Mannila.
Porsche valmisti 968-mallia vuosina 1991–95. Kuva: Marko Mannila.
Volvo P 1800 ES kartanoauto. Kuva: Marko Mannila.

Lue myös: Vuosi 2023: Katso tästä viime vuoden suosituimmat Päivän museoauto -jutut

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän