Tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta löytyy urheiluautoharrastajan paratiisi, Vindö Bilgalleri. Gallerian rakennuksissa on lähes sata autoa, Lamborghineja, monta punaista Ferraria, Porscheja, useampaa japanilaismerkkiä ja monta muuta superautoa.
Teksti: Marko Mannila
Kussakin hallissa on kaksi kerrosta täynnä superautoja. Heti lipunmyyntiaulassa tulee vastaan ruotsalainen kummajainen, Olme Spyder vuodelta 2010. Keltainen auto on Umeån design-instituutin opiskelijoiden suunnittelema auto, jonka piti yltää sarjavalmistukseen, mutta aie ei toteutunut.
Seuraavassa hallissa tulee vastaan japanilaisten urheiluautojen suma: Wankel-moottorinen Mazda RX-7, Datsun 240Z, Toyota Supra 3.0 sekä monta muuta.
Yläkerrassa lienee kokoelman arvokkaimpia autoja. Keskellä lattiaa seisoo autoja saksiovet pystyssä: valkoinen Lamborghini Aventador 5,6 litraisella V12-moottorilla vuosimallia 2016 ja harmaa 640-hevosvoimainen Lamborghini Murcielago vuodelta 2007.
Punaisessa vuoden 1991 Lamborghini Diablossa ei ole esimerkiksi ABS-jarruja tai penkinlämmittimiä. Syynä oli tarve painonsäästöön. Jonon jatkona löytyy saman merkin Gallardo vuodelta 2011.
Lambojen sivulla seisoo toinen toistaan punaisempia Ferrareita, esimerkiksi malli 550 vuodelta 1998 ja 308 GTB vuodelta 1981, jonka kulutukseksi mainitaan 16 litraa sadalla. 430-mallin edessä oleva taulu kertoo hevosvoimien määräksi 510.
Seuraavan hallin alakerta on täytetty etupäässä Ruotsi-autoilla, kuten Volvo 262C:llä, Pyhimys-Volvo-farmarilla, Amazonilla, PV-Volvolla, Saab 96:lla ja parilla muulla autolla.
Erikoisena nurkassa seisoo toisenlainen menopeli ovet pystyssä: DeLorean.
Yläkerros on Porsche-valtakuntaa alkaen avomallisesta 356:sta. Upea malli, vaikka onkin replika. 911:n eri malleja on lukuisia, vaikkapa 996-sukupolven Turbo S Cabriolet tai GT3 RS vuodelta 2004.
Harmaa 968 yltää esitetaulun mukaan 252 kilometrin huippunopeuteen, mutta tummansininen Cayman on hieman nopeampi 258 kilometrin huippunopeudella. 911:n 50-vuotisjuhlamallia on valmistettu numeroitu 750 kappaleen erä ja sitä sai mustana tai Jet Black Metallic-värissä.
Vindön autogalleria myös ostaa ja myy urheiluautoja. Kuka sitten omistaa gallerian? ”Se on yksityisomistuksessa”, vastaa opas salaperäisesti kertomatta enempää. Omistajat ovat arvatenkin kovin rikkaita, sillä tällaisia autoja ei hankita sisäänpääsymaksujen tuotoilla. Gallerian sisäänpääsy maksaa 160 kruunua, hieman alle 14 euroa.
Lue myös: Vuosi 2023: Katso tästä viime vuoden suosituimmat Päivän museoauto -jutut
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //