Ykköstien vaihtuvien nopeusrajoitusten testaukset jatkuvat loppuvuoden

Kuva: Väylävirasto.

Väyläviraston hanke Vt 1 Kehä III–Munkkivuori, vaihtuvat nopeusrajoitukset Turunväylälle (valtatie 1) on edennyt aikataulun mukaisesti.

Marras-joulukuussa hankkeessa jatketaan järjestelmän ja laitteiden testauksia.

Huolellisten testausten avulla varmistetaan, että uusi liikenteenhallintajärjestelmä toimii parhaalla mahdollisella tavalla, kun se otetaan käyttöön

Liikenteenhallintajärjestelmän toiminnallinen testaus on parhaillaan käynnissä. Toiminnallisessa testauksessa katsotaan esimerkiksi, että laitteet reagoivat oikein ja riittävän nopeasti sekä tarkastetaan liikenneopasteiden suuntaukset.

Marras-joulukuun vaihteessa on vuorossa yhteiskoekäyttö, jossa koko järjestelmän toiminta testataan sen lopullisessa tilassa ja varmistetaan, että se toimii erilaisissa liikenne- ja vikatilanteissa oikein.

Kattavilla testeillä varmistetaan järjestelmien suunnitelmanmukainen yhteistoiminta ja niiden palautuminen häiriötilanteista.

– Yhteiskoekäytön jälkeen pidettävissä testauksissa seurataan, miten järjestelmä toimisi maastosta liikenteenmittauslaitteilta ja tiesääasemilta toimivien tietojen pohjalta. Tätä seurataan eri tilanteissa ja näin varmistetaan järjestelmän oikea toiminta eri tilanteissa ennen kuin sillä aletaan ohjata liikennettä, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Marja Wuori.

– Tarvittaessa ohjausten toimintaa voidaan säätää, kuten esimerkiksi, missä vaiheessa nopeusrajoitusta on syytä laskea tai nostaa. Tässä vaiheessa laitteissa ei näytetä tietoja tienkäyttäjille, Wuori selventää.

Eri testausvaiheissa on hetkiä, jolloin opasteissa näkyy tietoja tienkäyttäjille. Näin pyritään varmistamaan, että merkit näkyvät oikein myös tien päällä.

Jotta häiriö liikenteelle olisi mahdollisimman vähäinen, tarpeetonta käyttöä pyritään välttämään ja näistä testauksista viestitään myös tiedoteopasteissa ”opastetestaus”-teksteillä.

Erityisesti ensi viikon alussa pidettävissä testauksissa ja kuun vaihteessa olevan yhteiskoekäytön aikana on paljon tilanteita, joissa opasteissa näkyy tietoja.

Yhteiskoekäytön jälkeen opasteet peitetään jatkoseurannan ajaksi siihen asti, kunnes järjestelmä otetaan liikenteelle. Uusi liikenteenhallintajärjestelmä ja nopeusrajoitusmerkit on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2021.

https://vayla.fi/vt-1-vaihtuvat-nopeusrajoitukset

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here