Traficom on tänään julkaissut viime vuoden katsastustilastot. Tilasto on hyvin kattava ja autojen hylkäyksiä voidaan tutkia malleittain ja vuosittain.
Oman mallin tiedot saa parhaiten selville lataamalla verkosta taulukkolaskentatiedoston .
Me kokosimme kaikkein tuoreimpien automallien merkkikohtaiset hylkäysprosentit yhteen. Esimerkiksi vuonna 2004 käyttöön otetun auton hylkäysprosentilla ei ole enää merkitystä, kun mietitään uuden tai vähän ajetun auton hankintaa.
Tuoreimmat katsastetut auton on otettu käyttöön 2016
Vuonna 2016 käyttöön otettu auto piti katsastaa ensimmäisen kerran viime vuonna. Ainoastaan yksi merkki päästi tilastoihin hylkäysprosentilla 0,0.
Kyseessä on Lexus, joka on selvästi aivan omassa luokassaan. Kaikkiaan katsastettiin vain 256 Lexusta.
Toiseksi vähävikaisin henkilöautomerkki on Honda (1,1 %) ja kolmanneksi vähävikaisin Suzuki (1,2 %).
Jaetulla neljännellä sijalla on ensimmäinen ei-japanilainen merkki, Porsche (1,4 %) yhdessä Toyotan (1,4 %) kanssa.
Porschen ja Toyotan osalta on tietysti muistettava, että Toyotia on katsastettu 11 678 autoa ja Porsche-autoja vain 146.
Vuonna 2016 käyttöön otetut autot
Katsastusten lkm. Hylkäys-% Ajetut km
- Lexus 256 0,0 56000
- Honda 3357 1,1 50000
- Suzuki 974 1,2 48000
- Porsche 146 1,4 51000
- Toyota 11678 1,4 50000
- Mazda 1792 1,7 48000
- Subaru 967 1,8 61000
- Seat 2103 1,9 58000
- Mitsubishi 1164 1,9 57000
- Skoda 9595 2,0 70000
- Hyundai 2550 2,0 48000
- VW 12007 2,1 66000
- Mini 169 2,4 46000
- Volvo 6656 2,6 75000
- Land Rover 284 2,8 67000
- Nissan 6545 2,9 50000
- Audi 5695 3,1 66000
- Citroen 1608 3,2 50000
- Peugeot 2219 3,3 49000
- Ford 8794 3,6 60000
- Opel 6380 3,7 52000
- Kia 6705 3,7 50000
- BMW 4538 4,4 71000
- Mercedes-Benz 6244 4,7 78000
- Fiat 212 6,1 38000
- Jaguar 191 6,3 66000
- Dacia 1081 9,2 55000
- Renault 3744 9,7 47000
- Tesla Motors 120 10,8 61000
- Jaguar Land Rover Limited 139 13,0 64000
- Ssangyong 105 13,3 55000
Lähde: Traficom
Katso myös tämä: Vuoden 2019 mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot julkaistu
Kolme mallia yli 10 prosentin hylkäysprosentilla
Kaikkein eniten hylkäyksiä on tullut Ssangyongille, peräti 13,3 prosenttia. Toiseksi eniten on saanut Jaguar Land Rover Limited, 13,0 prosenttia. (Ei ole tarkkaa tietoa, mitkä autot ovat Jaguar Land Rover Limited -otsikon alla, koska tilastossa on myös erikseen Jaguar ja Land Rover.)
Kolmanneksi huonoin tulos on Teslalla, 10,8 prosenttia.
Myös Renault ja Dacia ovat lähellä 10 prosentin lukemaa.
Kilometreillä merkitystä
Suurimmalla osalla autoista on kolmen vuoden aikana ajettu yli 50 000 kilometriä. Ajetut kilometrit vaikuttavat tietysti myös katsastuksen hylkäysprosenttiin.
Kaikkein eniten on ajettu Mercedes-Benzeillä, 78 000 km. Hylkäysprosentti on 4,7. Volvoilla on ajettu toiseksi eniten, 75 000 km. Volvon hylkäysprosentti on kuitenkin vain 2,6.
Kolmanneksi eniten kilometrejä on BMW-autoilla, 71 000. Hylkäysprosentti on 4,4.
Skodalla on ajettu keskimäärin tasan 70 000 km. Skodan hylkäysprosentti on 2,0.
Tarkempaa mallikohtaista tietoa saa myös tästä.
Oikein meni.
Kokemuksesta tiedän.
Meillä Honda ja Suzuki.
Eikä vikoja vaikka kilometrejä tulee ja on paljon.
Teslalla ”auton tunnistetiedot” -puutteista (valmistajan kilpi ym) hylkäyksiä sama *kappalemäärä* (7kpl) kuin Toyotalla(!), joka Teslan pienellä katsastusmäärällä edustaa yli puolta hylkäyksistä. Ilman tätä valmistajan hylkäysprosentti olisi alle 5%. Loput hylkäykset jousituksesta ym.
Niin ja onneksi tuo taulukko on myös niin päin missä viat suhteutetaan ajo km. Kääntyykin sitten eripäin.
Ennenhän verrattiin sitä 1000km vuodessa ajettavaa micraa 90000km ajettuun mersuun..
Jopas oli vertailu,ei mitenkään verrattavissa keskenään,olisi nyt vaikka 200tkm vertailu ja kappalemäärät jotenkin suhteutettu.
Niin lexuksia oli jopa 250kpl ja esim Toyotaa yli 10000
Se mitä minä tässä näen, on listaus autoista. Sieltä puutuvat vikojen luokittelut, takuukorjaukset, takaisinkutsut, omistajien tekemät korjaukset ja viat, jotka valmistaja on määritellyt ominaisuuksiksi, kuten korkea öljynkulutus.
Sanoisin että tällaisten listauksien tiedollinen arvo on nollan luokkaa ja minkäänlaisia johtopäätöksiä ei voida tehdä suuntaan tai toiseen.
Lexus=Toyota jotkut eivät tiedä tätäkään.