Volkswagen ID.3 -perheeseen viisi erikoismallia

Kuva: Volkswagen.

Volkswagenin täyssähköauto ID.3:n myynti alkoi kesäkuussa 1ST-lanseerausmalleilla. Nyt Suomen ennakkovaraajat ovat käyttäneet osto-oikeutensa ja kiintiön vapaat autot ovat kenen tahansa tilattavissa, todetaan Volkswagenin tiedotteessa.

Seuraavaksi Volkswagen ID.3 -täyssähköautomallistoon tulee uusia erikoismalleja. Erikoismalleihin on valittu varusteiksi eri kohderyhmille suosituimmiksi katsottuja varusteita ja lisävarusteita pystyy valitsemaan rajatusta valikoimasta.

Näiden viiden uuden erikoismallin varusteet ja lisävarusteet julkaistaan hinnastojen julkaisun yhteydessä syksyllä.

ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessakin alkuvuodesta 2021. ID.3 Pure on varustettu 45 kWh akulla ja sen toimintamatka on noin 330 km (WLTP).

Erikoismallit Life, Business, Family, Tech ja Tour

Volkswagen ID.3:n erikoismallit Life, Business, Family ja Tech on varustettu 58 kWh:n akulla (Pro). Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Näillä arvoilla ID.3 kiihtyy 0–100 km/h 7,3 sekunnissa. Toimintamatka on 420 kilometriä (WLTP).

Volkswagen ID.3:n erikoismalli Tour on varustettu suurimmalla 77 kWh akulla (Pro S). ID.3 Tour -erikoismalli on aina nelipaikkainen ja sen toimintamatka on 550 kilometriä (WLTP).

Näiden viiden uuden Volkswagen ID.3 -erikoismallin toimitukset alkavat loppuvuodesta 2020.

Tänä vuonna toimitettavissa autoissa ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja eikä tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia.

Katso tästä muita Volkswagen-juttuja.

Nämä ominaisuudet päivitetään autoihin ohjelmistopäivityksellä vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana.

Mikäli on valmis odottamaan auton toimitusta alkuvuoteen 2021 silloin autossa on jo kaikki toiminnot käytössä luovutushetkellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

3 KOMMENTIT

  1. Asiavirheen korjaaminen: ”Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm”; Moottori ei tuota tehoa, vaan vääntöä. Moottorin mekaaninen teho on laskennallinen suure, joka lasketaan kierrosluvun ja väännön tulona. Paremmin lause voitaisiin kirjoittaa muotoon ”Sähkömoottori tuottaa 310 Nm vääntöä ja maksimiteho on 150 kW.

    • Petri, toi pätee polttomoottoriin. Sähkömoottori itseasiassa tuottaa nimenomaan tehoa, eikä vääntöä. Matalilla nopeuksia tehoa on yleensä elektronisesti rajattu koska renkaat sulaisivat ja vääntö rikkoisi liikkuvia osia. Sähkömoottorin voidaan syöttää vain nimellistehon verran sähkötehoa. Jos syötetään enemmän tehoa, niin moottorin hyötysuhde laskee ja se ylikuumenee.

      sähkömoottorin suurin vääntö on nollassa. Mutta tuo ilmoitettu vääntömomentti on vääntö tietyllä rpm-luvulla. Se ei siis ole maksimivääntö.

      Jossain 120 km/h tuntinopeuden jälkeen (riippuen välityksistä) sähkömoottorin nimellisteho alkaa heikkenemään, koska kierrosluku nousee ulos optimialueelta. Mutta sitä ennen tehokäyrä on suora.

      Tämän takia sähköauton moottorista puhuttaessa vääntö on yhdentekevä. Vaan aina pitäisi puhua tehosta. Toki jos 150 kW syötetään tehoa moottoriin, niin sille voidaan laskea jokin vääntömomentti. Mutta ilman tehon elektronista rajausta, teho on vakio.

      Tehon roolia korostaa vielä sekin, että yleensä sähköautoissa moottorin nimellisteho on huomattavasti suurempi kuin sähköauton teho. Tämä siksi koska akun kyky antaa tehoa on yleensä rajoittava tekijä sähköautossa.

      Sähköautot ovat siis kokonaan erilaisia laitteita ihan perus mekaniikaltaan.

      • Sähkömoottori käsittääkseni muuttaa sähköenergiaa mekaaniseksi energiaksi siinä missä polttomoottri muuttaa polttoaineen sisältämää energiaa täsmälleen samaksi energiaksi. Olet oikeassa siinä, että matalilla nopeuksilla tehoa rajataan, mutta mielestäni rajattu teho on nimenomaan syöttöteho. Tämä puolestaan vaikuttaa suoraan moottorin tuottamaan vääntömomenttiin, jota ajoneuvo tarvitsee kulkeakseen eteen päin. Syöttöteholla rajoitetaan siis moottorin tuottamaa vääntömomenttia.

        Sähkömoottorin nimellisteho ja sähkömoottorin mekaaninen teho on kaksi eri asiaa, niitä ei pidä sekoittaa keskenään. Tähän vaikuttaa esim. moottorin hyötysuhde, johon voidaan hiiliharjattomassa moottorissa vaikuttaa esim. sitä ohjaavalla ohjelmalla. Sähköteho ja mekaaninen teho eivät suoraan korreloi keskenään, koska sähköteho on virran ja jännitteen tulo, kun taas mekaaninen teho ajoneuvossa on väännön ja kulmanopeuden tulo. Näille kuitenkin on olemassa yhteinen laskennallinen tekijä: J/s=Nm/s=W

        Sähkömoottorin nimellisteho on laskennllisesti vaikuttava tekijä nimen omaan siinä, kuinka paljon vääntöä pitää moottorista saada. Tämä on tärkeää silloin, kun lasketaan ajoneuvoon vaikuttavia vastavoimia ja välityksiä. Mitä nopeampaa auton tulee kulkea, sitä enemmän se tarvitsee kulkeakseen vääntöä. Tästä syystä olen täysin eri mieltä siitä, että vääntö on yhdentekevä sähköautossa.

        Lisätään vielä, että jos teho on vakio, niin silloin sähkömoottorin tuottama vääntö laskee suorassa suhteessa kierrosnopeuteen. Mitä suurempi kierrosnopeus, sitä pinempi on vääntö. Voin antaa laskuesimerkin: jos oletetaan, että kyseisen ajoneuvon maksimivääntömomentti ja maksimiteho saavutetaan samassa pisteessä, tällöin P=150000W ja M=310Nm -> ω=P/M -> ω=483,870… 1/s ; moottorin kierrosluku olisi tällöin noin 484 kierrosta sekunnissa. Tuossa samassa pisteessä moottori olisi silloin optimikierroslukemassa, jossa saadaan moottorista mitattua maksimivääntö. Todellisuudessa tehonsyöttöä rajoitetaan niin, että vääntökäyrä voi pysyä vakiona, jolloin oman näkemykseni mukaan tuota kyseistä moottoria näillä oletuksilla ei kannata käyttää suuremmilla kierroksilla kuin 483 1/s.

        Sähkömoottori on siis nimenomaan momenttikone, ei tehokone.

Vastaa käyttäjälle Petri Oikarinen Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here