Uusilla rutiineilla liikenne turvallisemmaksi pienin askelin

Teemme ison osan päivittäisistä asioista rutiininomaisesti, myös liikenteessä. Uudella radiokampanjalla Liikenneturva tuo esille liikenteen kehnoja rutiineja, kuten ylinopeutta tai turvaväleistä piittaamattomuutta.

Luo uusi rutiini -kehote haastaa etenkin autoilijoita miettimään ja parantamaan omia tapojaan liikenteessä.

Iso osa päivittäisestä toiminnasta tapahtuu rutiininomaisesti ilman tietoista päätöksentekoa. Rutiinit vapauttavat kapasiteettiamme muuhun toimintaan ja siksi ne ovat myös hyvä asia. Toisaalta näin myös huonot tavat säilyvät helposti.

Sama pätee myös liikenteessä. Huonotapainenkin kuljettaja voi oppia ja luoda uusia positiivisia tapoja toimia. Tähän kannustaa Liikenneturvan uusi radiokampanja.

– Tieto ja käyttäytyminen ovat erillisiä asioita, mutta yhteydessä toisiinsa. Tutkimukset osoittavat, että oppimisen myötä ihmisen tieto lisääntyy, mutta se ei aina muutu toiminnaksi. Käyttäytymisen muutos tarvitsee siis tukea. Tavat ja niiden muuttaminen ovat tähän oivallinen keino, kertoo suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen Liikenneturvasta.

Kohti parempia rutiineja askel kerrallaan

Otetaan esimerkki. Henkilö kokee olevansa joka aamu kiireinen ja stressi valuu työmatkoihin, jolloin kaasujalka tuppaa olemaan raskaampi. Mikä neuvoksi?

Kaistinen kannustaa aloittamaan pienestä. Haluttu muutos on syytä pilkkoa pienemmiksi osatavoitteiksi, mikä madaltaa myös aloituskynnystä. Lähtöä voi aikaistaa ensimmäisenä päivänä parilla minuutilla, seuraavana neljällä ja niin edelleen, kunnes työmatka sujuu ilman kiireen tunnetta.

– Motivaation tehokkain muoto on edistyminen. Eli tunne siitä, että asiat etenevät, motivoi tekemään lisää. Tästä voi syntyä positiivinen kierre. Siksi myös välitön palaute ja palkkiot toimivat, koska ne konkretisoivat edistymisen, Kaistinen pohtii.

Kun toiminta on käynnistynyt, riittävä määrä toistoa johtaa sen automatisoitumiseen eli siitä syntyy uusi rutiini.

Jokainen voi omaksua uusia positiivisia tapoja liikenteeseen. Huonon tavan tunnistaminen ja sen purkaminen osiin on alku muutokselle. Kun tapa on tunnistettu, voi miettiä, miksi toimii siinä tilanteessa niin kuin toimii ja minkä tilanteessa kokee palkkiona. Eli:

  • tunnista rutiini (”Ajan lievää ylinopeutta”)
  • testaa, mikä siinä toimii palkkiona (”Heikko tunne siitä, että pääsen nopeammin perille?”)
  • eristä toiminnan aloittava vihje (”Kiireen tunne”)
  • tee suunnitelma muutokselle. (”Lähden tänään kaksi minuuttia aiemmin liikkeelle, huomenna kolme ja ylihuomenna jo viisi”)

#LuoUusiRutiini

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!