Vaatimuksia traktoreiden renkaiden ja vanteiden muuttamiselle on selkeytetty. Ohjaustangolla ohjattaviin traktorimönkijöihin ei saa asentaa autoihin tarkoitettuja renkaita turvallisuussyistä, mutta jo asennettuja renkaita saa käyttää vielä tulevan talven. Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin reunaehdoin.
Traktori- ja koppimallisten mönkijöiden käyttö tieliikenteessä on yleistynyt, ja ne ovat erityisesti nuorten suosiossa. Monissa mönkijöissä käytetään nykyisin autoihin tarkoitettuja renkaita. Autoihin tarkoitettujen renkaiden asentaminen ohjaustangolla ohjattaviin traktoreihin on nyt selkeämmin kielletty ensi keväästä alkaen.
”Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta ja vastuusta,” sanoo Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola.
”Mönkijät on alun perin suunniteltu maastokäyttöön, eikä auton renkaiden soveltuvuutta niihin voida luotettavasti selvittää etukäteen. Pahimmillaan muutetun ajoneuvon hallittavuuden arviointi jää kuljettajan vastuulle – ja tieliikenteessä tämä kuljettaja on usein nuori, jolla on vasta vähän ajokokemusta. Auton renkaat voivat muuttaa mönkijän ajo-ominaisuuksia arvaamattomiksi, mikä lisää kaatumisriskiä,” Juhola jatkaa.
Ohjaustangolla ohjattavassa traktorissa saa kuitenkin käyttää niihin jo asennettuja auton renkaita vielä talvikauden yli, eli enintään 31.5.2025 asti.
”Siirtymäaika on tarpeen, jotta mahdollisesti jo ostettuja renkaita voi käyttää vielä tämän talven yli, ja samalla kaikki ehtivät muuttaa traktorinsa määräyksen mukaiseksi viimeistään kesäkaudelle 2025. Viranomaisena kuitenkin suosittelemme vaihtamaan ajoneuvoon vaatimukset täyttävät renkaat mahdollisimman pian”, kertoo Juhola.
Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin edellytyksin. Koppimallisten mönkijöiden rakenteelliset ominaisuudet vähentävät rengasmuutosten riskejä, ja autojen renkaiden käyttö on mahdollista, kun muutos tehdään määräysten mukaisesti ja muutoskatsastetaan.
”Koppimönkijöiden merkittävä ero avomallisiin mönkijöihin on niiden suojarakenteissa. Lähes kaikissa koppimönkijöissä on kaatumissuojarakenteet, ja kuljettaja sekä matkustajat istuvat turvavöillä varustetuilla istuimilla,” Juhola selittää. ”On kuitenkin tärkeää muistaa, että auton renkaiden käyttö voi muuttaa ohjekirjassa mainittuja rengaspaineita. Ohjekirjaan merkityt rengaspaineet eivät todennäköisesti enää pidä paikkaansa ja tällöin sopivat paineet kannattaa selvittää esimerkiksi myyjän tai valmistajan edustajan kanssa.”
Kun mitä tahansa traktoria käytetään muussa käyttötarkoituksessa kuin maa- ja metsätaloudessa, tai moottorityökoneeksi varusteltuna, esimerkiksi rahtiliikenteessä, voi rengasmuutos vaatia muutoskatsastuksen.
Traficom muistuttaa, että renkaiden muutokset voivat vaikuttaa ajoneuvon takuuseen ja vastuukysymyksiin. Kuluttajan kannattaa aina varmistaa nämä asiat ajoneuvon myyjältä, valmistajalta tai valmistajan edustajalta ennen muutostöiden tekemistä.
Keskeiset vaatimukset pähkinänkuoressa
Kaikki traktorit
- Renkaiden kantavuuden on oltava riittävä.
- Renkaiden ja vanteiden on sovittava yhteen.
- Renkaan koon muutos ei saa kasvattaa ajoneuvon rakenteellista nopeutta yli 3 km/h + 5 % toleranssin.
- Muutokset eivät saa johtaa ajoneuvoluokan muutokseen.
Ohjaustangolla ohjattava traktori (niin sanottu mönkijätraktori/ATV)
- Autojen renkaat eivät ole sallittuja, ellei niitä ole ajoneuvoon tyyppihyväksytty tai aiemmin rekisteriin merkitty.
- L-luokan ajoneuvoihin ja traktoreihin tarkoitetut renkaat ovat sallittuja riippumatta siitä, kumpia rekisteriin on merkitty (mönkijärenkaita).
- Renkaan nopeudenkeston on oltava vähintään yhtä suuri kuin ajoneuvon rakenteellinen nopeus.
- Raidevälin levittäminen vanteilla on mahdollista enintään 77 mm, jos sillä ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.
- Raidevälin kaventaminen ei ole sallittua.
- Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta 51 mm, muutoskatsastettuna 77 mm.
- Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 102 mm ilman muutoskatsastusta ja tätä enemmän muutoskatsastuksella.
- Renkaat tai vanteet eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.
Muu kuin maa- ja metsätalouskäytössä käytetty tai moottorityökoneeksi varusteltu traktori (ns. koppimönkijä, puutarha- tai kiinteistönhoitotraktorit, tavarankuljetukseen käytettävät traktorit)
- Autojen renkaat sallitaan muutoskatsastuksella.
- Raidevälin muuttaminen on sallittua:
- Jos on suojarakenne kaatumisen varalta, raideväli saa kaventua tai leventyä enintään 102 mm
- Jos rakennetta ei ole, raideväli saa leventyä 77 mm
- Jos muutoksella ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.
- Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 102 mm ilman muutoskatsastusta, ja muutoskatsastuksella tätäkin enemmän.
- Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 51 mm ja muutoskatsastuksella enintään 77 mm.
- Pienin sallittu auton renkaan profiili on 50 %
- Renkaat tai vanteet eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa.
Maa- ja metsätalouskäytössä oleva tai moottorityökoneeksi varusteltu traktori
- Käyttötarkoitukset vastaavat kuin laissa polttoainemaksusta.
- Renkaita ja vanteita saa vaihtaa käytön edellyttämällä tavalla.
- Saa käyttää minkä tahansa hyväksynnän tai normin mukaisia renkaita, jos ovat käyttötarkoitukseen soveltuvia.
Muu kuin ym. traktorit, esim, maa- ja metsätaloustyöhön liittymättömän tavaran kuljetukseen käytettävä traktori
- Autojen renkaat ovat sallittuja muutoskatsastuksen kautta.
- Renkaan nopeudenkeston on oltava vähintään yhtä suuri kuin ajoneuvon rakenteellinen nopeus.
- Vapaasti pyörivillä akseleilla saa käyttää autojen renkaita myös ilman muutoskatsastusta.
- Vanteen halkaisijaa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta enintään 51 mm ja muutoskatsastuksella enintään 51 mm.
- Raideväli saa kaventua tai leventyä enintään 51 mm, jos sillä ei ole vaikutusta ajoneuvoluokkaan.
- Ajoneuvon leveys saa kasvaa enintään 51 mm ilman muutoskatsastusta, ja muutoskatsastuksella tätäkin enemmän.
- Jos rengaskoon muutos vaikuttaa ajopiirturin toimintaan, ajopiirturi on kalibroitava.
Yli 60 km/h kulkevat traktorit
Määräyksen soveltamisalaan ei kuulu yli 60 km/h traktorit pois lukien viranomaiskäytössä olevat traktorit.
Määräyksillä ei ole vaikutusta tieliikennelain mukaisiin traktorin suurimpiin sallittuihin mittoihin, mutta suuret rengasmuutokset voivat johtaa niiden ylittämiseen. Tällöin on tarkistettava traktorin soveltuvuus tieliikenteeseen.
Traficomin määräys: Traktorin käyttövoiman, renkaiden ja vanteiden muuttaminen
Taitaa olla tyhmin päätös ,minkä olen nähmyt.Pääasiassa tiellä ajettaviin mönkijöihin pitäisi voida asentaa ilman muutoskatsastusta jäiselle tielle parhaiten soveltuvat henkilöauton nastarenkaat. Pelkkää kiusantekoa moinen päätös.
Turvallisuus ja vastuu edellä
Kyllä tulee lisääntymään onnettomuudet traktorimönkiöillä tuon säädöksen takia. On sitte kopiton tai kopillinen traktorimönkiä kaatuu väärin käsiteltynä on niissä minkälaiset renkaat hyvänsä. Huomattavasti vakaanpi ajettavuudeltaan tuli omasta tankohjattavasta traktorimönkijästä maastoauton POR merkityillä renkailla eikä maasto ominaisuudetkaan huonontuneet. Löytyneeköhän edes mistään tieliikenteeseen hyväksyttyjä mönkijän talvirenkaita jos nastattomaan mönkijän renkaaseen laittaa nastat eikös siitä tule laiton kun ei ole tarkoitettu nastoitettavaksi?
Kyllä Trafissa ollaan nyt täysin hakoteillä. Kyllähän maastokuvioinen rengas matalalla rengaspaineella vetelee asfaltilla hyvinkin arvaamattomasti, toisin kuin tavallinen maantiekäyttöön tarkoitettu rengas normaalilla rengaspaineella. Mistä näiden ns. asiantuntijoiden pätevyys on saatu? Muropaketista ilmeisesti.
Onkohan edes testiä tehty? Epäilen, woke porukkaa virastossa. Ja eihän mönkkäri ole traktori, ei oo edes saman näköinen.
Uskoisin perustelut tähän olevan siinä, että monissa mönkijöissä pyöränkulmat ei ole lähellekään vastaavat kun autoissa, eli siis kulutuspinta tien suuntainen. Pääasiassa maastokäyttöön tarkoitetussa, pyöreäpintaisilla mönkijän renkailla tämä ei ole ongelma, mutta katukäyttöön tarkoitetut renkaat on täysin kelvottoman ja lyhytikäiset.
Jos auton renkaat soveltuvat tällaisiin mönkijöihin, niin valmistaja tai maahantuoja hakee niille tyyppihyväksynnän, eikä tässä ole sitten mitään ongelmaa.
Juu pyöräkulma pitää säätää autonkumille, en ole kun 15000km vasta ajanut ei paljoa kulumista tapahtunut noissa auton maastokumissa useampi sentti alunperin.
No niin olen muutaman päivän yrittänyt 26″12tuuman vanteille rekisteri otteeseen merkittyjen renkaiden kokoisia tieliikenne hyväksyttyjä MÖNKIÄN renkaita etsiä, eipä näytä juurikaan olevan saatavilla enää jos löytyy löytyy niistä myös teksti not For highway use.