Työsuhdeautojen sähköistyminen on jo standardi

Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin uusista työsuhdeautoista 86 prosenttia on ladattavia henkilöautoja ja 65 prosenttia täyssähköautoja. Leasingautoja käyttävät yritykset ovat Suomessa suunnannäyttäjiä liikenteen vähäpäästöisyyden edistämisessä.

– Pohjoismaat Suomi mukaan lukien ovat Euroopan kärkipäässä sähköautojen käyttöönotossa niin työsuhdeautoissa kuin kuluttajapuolellakin, Drivalian Commercial Director Vesa Kalske toteaa.

Lähivuodet tulevat vaikuttamaan voimakkaasti autoilun muutoksiin ja autokannan sähköistymiseen. Yksi vauhdittaja vähäpäästöisen liikenteen edistämisessä on alkuvuodesta voimaan tullut EU:n uusien autojen CO2-päästötavoitteen kiristäminen. Valmistajia uhkaavat mittavat sakot, jos vuosittaisen tuotannon autokohtaiset grammamäärät ylittyvät. Keskiarvoinen uusien henkilöautojen CO2-päästötavoite laski 93,6 grammaan per kilometri. Täyssähköautojen käytön aikaiset päästöt ovat 0 grammaa.

Kalske toteaa, että ladattavien hybridien ja täyssähköautojen valmistusmäärät tulevat pakosta kasvamaan päästötavoitteen takia, vaikka EU:ssa linjataankin uutta aikataulua päästörajoihin autoteollisuuden tueksi.

– Sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet volyymin kasvaessa ja tekniikan kehittyessä ja markkinoille tuodaan nyt varsinkin pienempiä ja edullisempia ladattavia malleja. Vastaavasti suuripäästöisten polttomoottoriautojen hintoihin on odotettavissa nousua. Valikoiman muutos näkyy leasingautojenkin kysynnässä. Ennakoimme pienten sähköautojen kysynnän kasvavan myös eri leasingmalleissa valikoiman laajentuessa. Perinteiselle tekniikalle on kuitenkin myös edelleen kysyntää, Kalske sanoo.

Drivaliassa hintamuutoksen arvioidaan näkyvän leasingmarkkinoilla niin työsuhdeautoissa kuin yksityispuolellakin. Autonvalmistajat tulevat tukemaan sähköautojen myyntiä päästötavoitteen saavuttamiseksi myös lisäalennuksilla, jotka leasingsopimuksissa näkyvät asiakkaan eduksi. Kalske ei kuitenkaan usko päästöarvojen kiristymisen vaikuttavan dramaattisesti markkinatilanteeseen.

– Hintojen alenemista ei kannata jäädä odottamaan, hän sanoo.

Kannustimilla suurin merkitys autokannan sähköistymisessä

Kalskeen ja Drivalian Head of Corporate Business Tiina Märijärven mukaan Suomessa on tehty oikeanlaisia kannustinpäätöksiä autokannan sähköistymisessä. Toinen vauhdittava tekijä on ollut yritysten vastuullisuusraportointiin liittyvät päästötavoitteet.

– Työsuhdeautoissa täyssähköauto alkaa olla jo standardi sekä työsuhdeautoilijoille että yrityksille verotusarvohuojennuksen, kattavan mallivalikoiman ja nollapäästöjen takia, Märijärvi tiivistää.

Hän kuvailee verokannustimia porkkanaksi ja EU:n tarkkoja vastuullisuusraportointisääntöjä puolestaan kepiksi. Verotusarvon alennuksiin ja lataukseen liittyvät huojennukset ovat edistäneet työsuhdeautoissa vähäpäästöistä liikennettä enemmän kuin raportoinnin velvoitteet.

– Seuraamme kiinnostuneina, miten autonvalmistajien CO2-päästötavoitteiden kiristyminen vaikuttaa pakettiautojen valikoimaan. Pakettiautojen sähköistyminen on edennyt henkilöautoja hitaammin. Myös niiden hankintaan kaivataan kannustimia, jotta sähköpakettiautojen määrä saadaan kasvuun, Märijärvi sanoo.

Yksityisleasing ja käytettyjen autojen leasing mahdollistavat kokeilun

Märijärvi ja Kalske näkevät yksityisleasingissa ja käytettyjen autojen leasingissa mahdollisuuksia vähäpäästöisen liikenteen edistämisessä.

Nyt esimerkiksi leasingvalikoimaan on tullut muutaman vuoden työsuhdekäytössä olleita ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Autot ovat myynnissä myös Drivalian käytettyjen autojen myymälässä.

– Yrityksillä ja kuluttajilla on käytettyjen autojen leasingissa mahdollisuus kokeilla, miten sähköautot sopivat omaan käyttöön ja totutella lataukseen. Jos sähköauto ei tunnu hyvältä, niin lyhyt sopimus mahdollistaa nopean luopumisen. Lyhimmillään käytetyn auton saa ajoon kuudeksi kuukaudeksi. Käytetty auto on myös uutta edullisempi, hankkii sen sitten leasingilla tai omaksi ostamalla, Märijärvi toteaa.

Autokannan ilmastovaikutuksilla on merkitystä kestävyysraportoinnissa

Autokannan sähköistyminen on Suomessa nojannut merkittävästi yritysten autopolitiikkoihin ja vastuullisuusraportoinnin kestävyystavoitteisiin esimerkiksi CO2-päästöjen osalta. Autokannan ilmastokuormitus on helposti mitattavissa ja raportoitavissa.

Drivaliassa seurataan tarkoin Euroopan komission päätöksiä, jotka liittyvät ehdotettuihin kevennyksiin ympäristö- ja vastuullisuusraportoinnin vaatimuksissa. Muutokset saattavat koskea jo vuoden 2025 kestävyysraportointia. Kevennys suunnattaisiin pk-yrityksiin, joiden on ollut työlästä toteuttaa nykyisiä vaatimuksia. Yrityksille asetetut ilmastotavoitteet pysyvät ennallaan.

– Täyssähköautojen nollapäästöt auttavat saavuttamaan vaatimuksia. Yritysten henkilöautojen lisäksi tuotantoautojen päästöjen vähentäminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Autokannan sähköistymisellä on yrityksille myös imagollinen merkitys, Märijärvi pohtii.

Lue muita juttuja Drivaliasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän