Tekniikan Maailman kesärengastesti: Vain yksi viiden tähden rengas — yksi rengas jäi kokonaan ilman tähteä!

Tekniikan Maailman on taas julkaissut kesärengastestin. Testissä oli mukana kymmenen rengasta, joista yksi erottui joukosta muita parempana.

Parhaaksi renkaaksi arvioitiin Continental PremiumContact 7, joka sai 9,5 pistettä ja viisi tähteä.

Testaajien mukaan hyvää on pito märällä ja kuivalla ja ajettavuus kaikissa olosuhteissa. Mitään huonoa renkaasta ei todettu.

Toiselle sijalle tuli kaksi rengasta: Hankook Ventus S1 evo 3 ja Michelin Primacy 4+. Molemmat saivat 8,7 pistettä ja neljä tähteä.

Hankookissa hyvää on vesiliirron vastustuskyky ja ajettavuus märällä. Huonoa on keskinkertainen vierinvastus.

Michelinissä hyvää on ajettavuus märällä ja ajettavuus kuivalla. Mitään huonoa ei todettu.

Neljännelle sijalle tuli myös kaksi rengasta: Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja Pirelli Cinturato P7 C2. Molemmille tuli 8,6 pistettä ja neljä tähteä.

Nokian Renkaiden renkaassa hyvää on pito märällä ja ajo-ominaisuudet märällä. Huonoa on vierinvastus.

Pirellissä hyvää on pito märällä ja ajettavuus kuivalla. Mitään huonoa ei todettu.

Keskikastiin sijoittui kolme rengasta: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Landsail Sentury Qirin 990 ja Bridgestone Turanza 6. Näistä Goodyear sai 8,3 pistettä ja neljä tähteä, Landsail 8,1 pistettä ja kolme tähteä sekä Bridgestone 8,0 pistettä ja kolme tähteä.

Goodyearissa hyvää on pito märällä ja kuivalla ja ajettavuus kuivalla. Mitään huonoa ei todettu.

Landsailissa hyvää on jarrutuspito märällä ja alhainen vierinvastus. Huonoa on vesiliirron vastustuskyky.

Bridgestonessa hyvää on alhainen vierinvastus ja melu. Huonoa ajettavuus märällä.

Testin häntäpäässä selvästi muita heikoimmilla tuloksilla on Goodride Solmax 1 ja Winrun R330.

Goodride sai 7,5 pistettä ja kaksi tähteä ja Winrun vain 6,2 pistettä eikä yhtään tähteä.

Goodridessa hyvää on vesiliirron vastustuskyky ja huonoa jarrutuspito kuivalla ja ajettavuus märällä ja kuivalla.

Winrunissa huonoa on pito ja ajettavuus kaikissa olosuhteissa sekä vesiliirron vastustuskyky. Mitään hyvää sanottavaa testaajilla ei ole.

TM:n kesärengastesti 2023

Continental PremiumContact 7      9,4 pistettä
Hankook Ventus S1 evo 3             8,7
Michelin Primacy 4+                     8,7
Nokian Tyres Hakka Blue 3            8,6
Pirelli Cinturato P7 C2                   8,6
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6   8,3
Landsail Sentury Qirin 990             8,1
Bridgestone Turanza 6                   8,0
Goodride Solmax 1                        7,5
Winrun R330                                 6,2

Testi on julkaistu Tekniikan Maailmassa 6/2023 ja se on luettavissa myös verkosta tilaamalla maksulliset digilukuoikeudet.

Moottorin katumaastureiden kesärengastestissä suurimmat erot märällä kelillä!

Neljä rengasta tasapistein kärjessä TM:n kesärengastestissä 2022!

Michelin taas voittoon Tekniikan Maailman kesärengastestissä 2021

2 KOMMENTIT

  1. Olen jo vuosia ihmetellyt tätä asymmetrisen renkaan markkinointia ja sen kuvion käyttäytymistä.
    Miksi asymmetrisia renkaita tehdään vain toisen puolen kuvioilla, vaikka lh ja rh puolen renkaiden pitää olla peilikuvia.
    Luulisi vesikelillä renkaiden alta poistaman vesimassan suuntaavan jommallekummalle auton sivulle aiheuttaen ohjauksen puoltamista.
    Saisiko Teiltä syvälliset perusteet kuvien kera, jos näin ei käy.

    • Hyvä Kalevi!
      Kysyt oleellisen asian renkaiden ominaisuuksista. Toinen mitä ihmettelen on miten renkaat käyttäytyvät kuluneenpana. Ja mikä niiden kulutuskestävyys on.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän