Tällainen on uusi Hyundai Tucson — Suomeen vielä tämän vuoden puolella

Kuva: Hyundai.

Hyundai on esitellyt täysin uuden Tucsonin.

Uusi Tucson on vuonna 2004 ensiesitellyn ja Hyundain yli 7 miljoonaa myyneen menestysauton neljäs sukupolvi. Kaikkiaan noin 1,4 miljoonaa autoa on myyty Eurooppaan. Tucson on maailmanlaajuisesti yhtiön eniten myyty SUV.

Uusi Tucson valmistetaan Euroopassa Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) -tuotantolaitoksissa Nošovicessa Tšekin tasavallassa.

Uusi Tucson on edeltäjäänsä isompi ja leveämpi. Uusi Tucson on ensimmäinen Hyundai SUV, jonka design noudattaa yhtiön uutta “Sensuous Sportiness” muotokieltä.

Auton päiväajovalot on saumattomasti integroitu etusäleikköön. Valot sammutettuna huomio kiinnittyy auton etuosan tummiin geometrisiin kuvioihin, joihin saumattomasti integroidut led-päiväajovalot yhdistyvät.

Valaistustekniikan ansiosta päiväajovalojen syttyessä säleikön tumma kromi muuntuu jalokivimäisiksi muodoiksi, jotka erottuvat muutoin sulavissa linjoissa.

Uusi Tucson on ensimmäinen Hyundai-malli, joka on varustettu spoilerin alle kätketyllä takalasinpyyhkijällä.

Kuva: Hyundai.

Kaikki hoituu kosketusnäytöltä

Uutuus on 4 500 mm pitkä, 1 865 mm leveä, 1 650 mm korkea ja sen akseliväli on 2 680 mm. Auto on 20 mm pitempi, 15 mm leveämpi ja akseliväli on 10 mm pitempi kuin edeltäjässä.

Tavaratila on 620 litraa ja jopa 1 799 litraa takaistuimet alas taitettuina.

10,25 tuuman audio-video-navigointinäyttö hallitsee konsolin keskiosaa. Hyundain suunnittelijat luopuivat fyysisistä nupeista ja painikkeista, joten kaikkia toimintoja ja ilmastointia ohjataan hipaisukytkimillä; tämä on ensimmäinen Hyundai, jossa kaikkia toimintoja ohjataan kosketusnäytöltä.

Uuden Tucsonin kaksiosainen kojelauta koostuu uudesta 10,25 tuuman digitaalisesta mittaristosta ja 10,25 tuuman näytöstä.

Tucsoniin on saatavilla Hyundain mobiilisovelluksella toimiva Bluelink-etähallintajärjestelmä, joka tarjoaa joukon uusia etuja ja palveluja, kuten Connected Routing, Last Mile Navigation sekä uuden käyttäjäprofiilitoiminnon.

Kuljettaja voi paikantaa autonsa, avata ja lukita ovet tai tarkistaa esim. polttoainetilanteen Bluelink-sovelluksen kautta.

Kuva: Hyundai.

Monipuolinen turvajärjestelmä

Tucsonissa on ensimmäisen kerran Hyundain historiassa Multi-Air Mode: suoraan ja epäsuorasti puhaltavia ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmän suuttimia, joiden ansiosta sisäilma on miellyttävämpi ja ilmavirrat hillitympiä.

Kolmen vyöhykkeen ilmastointi huolehtii nyt kuljettajan ja etumatkustajan lisäksi myös takamatkustajien mukavuudesta. Autossa on tuulettuvat ja lämmitettävät etuistuimet ja lämmitettävät takaistuimet.

Tucsonissa on etutörmäyksen estojärjestelmä, joka laukaisee hälytyksen, jos on vaara, että auto törmää edessä olevaan jalankulkijaan tai ajoneuvoon. Järjestelmä varoittaa myös risteävästä liikenteestä.

Auton järjestelmä pitää auton turvallisesti ajokaistan keskellä yhteistyössä kaistavahdin kanssa.

Ensimmäisen kerran tarjolla oleva Highway Driving Assist (HDA) tekee maantieajosta mukavamman ja turvallisemman. HDA säätää auton nopeutta ja pitää auton etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon sopivana ja auton oikealla ajokaistalla. Kuljettaja voi aktivoida HDA:n ohjauspyörässä olevan painikkeen painalluksella.

HDA toimii yhdessä kaistavahdin ja navigaatiopohjaisen vakionopeussäätimen kanssa. Tämän ominaisuuden ansiosta täysin uuden Tucsonin kuljettaja voi asettaa tasanopeuden, jonka jälkeen järjestelmä sovittaa automaattisesti auton nopeuden edessä olevan kaarteen mukaan paikallisen paikkatiedon perusteella. Se vähentää ajonopeutta ja nostaa sen entiselle tasolle kaarteen jälkeen.

Kuva: Hyundai.

Auton järjestelmä näyttää nopeusrajoitukset näytöllä ja säätää automaattisesti auton nopeuden rajoituksen mukaiseksi.

Katvealueen näyttö on aivan uutta tässä segmentissä. Kun kuljettaja laittaa vilkun päälle kaistanvaihdon merkiksi, 10,25 tuuman näytössä näkyy mitä kyseisellä katvealueella on. Tämä tukee peileistä näkyvää informaatiota ja parantaa näkyvyyttä pimeällä ja sateella.

Tucsonissa on myös näyttö, josta kuljettaja näkee 360 asteen kattavan kolmiulotteisen ja zoomattavan kuvan.

Järjestelmä on yhdistetty pysäköintiavustimeen, joka on uuden Tucsonin hybridiversion lisävaruste. Pysäköintiavustin avustaa kuljettajaa pysäköitäessä ja poistuttaessa pysäköintipaikalta, vaikka kuljettaja ei edes istu autossa. Ominaisuuden voi aktivoida ja sitä ohjata Smart Key -älyavaimella.

Auto tunnistaa esteet ultraääniantureilla, ja törmäysvaara laukaisee aina hätäjarrutuksen.

Autossa voi myös kytkeä päälle takamatkustajien unitila, jolloin takakaiuttimien äänenvoimakkuutta alennetaan. Auto varoittaa myös autosta nousijoita lähestyvästä ajoneuvosta.

Kuva: Hyundai.

Kaksi jousitusjärjestelmää

Hyundai Tucson tarjoaa myös nelivetovaihtoehdon, joka on tarjolla automaattivaihteistolla varustettuun hybridiin, hyödyntää Hyundain omaa nelivetotekniikkaa.

Järjestelmä hyödyntää pyörien pitoa ja ajoneuvon nopeutta koskevaa tietoa siirtäessään vääntömomenttia pyöriin. Maastoajotiloja on kolme – Mud, Sand ja Snow – jotka optimoivat järjestelmän asetukset vallitsevien olosuhteiden mukaan.

Täysin uuteen Tucsoniin on valittavissa kaksi vaihtoehtoista jousitusjärjestelmää, jotka molemmat tarjoavat käsiteltävyyttä parantavia ominaisuuksia.

Sähköisesti ohjatussa jousituksessa on mukautuva iskunvaimennus, joka tarjoaa kuljettajan mieltymysten mukaisen ja tilanteeseen sopivan ajokokemuksen. Järjestelmä ohjaa automaattisesti ja jatkuvasti auton jousitusta pyrkien mahdollisimman hyvään ajomukavuuteen ja suorituskykyyn. Se huomioi ajo-olosuhteet kuten nopeuden, tien pinnan laadun, kaarteet, pysähtymistarpeen ja kiihdytyksen.

Laaja valikoima sähköistettyjä voimalinjoja

Tucson tarjoaa kolme erilaista sähköistä voimalinjaa, kaksi polttomoottoria sekä neljä vaihteistovaihtoehtoa. Uutuus tarjoaa laajan valikoiman sähköistettyjä voimalinjoja: bensiini- tai dieselmoottoriin yhdistetty 48 voltin kevythybridi, hybridi ja ladattava hybridi.

Hybridiversiossa on uusi 1,6 litran turboahdettu suorasuihkutusbensiinimoottori T-GDI Smartstream sekä 44,2 kW:n sähkömoottori ja 1,49 kWh:n kapasiteetin litiumionipolymeeriakku.

Vaihteisto on 6-vaihteinen automaatti, ja mallistosta voi valita etu- tai nelivedon. Se on täysin uuden Tucsonin tehokkain voimalinja: 230 hv ja 350 Nm vääntöä, joten pienet päästöt eivät vähennä ajonautintoa.

48 V -kevythybridijärjestelmä on saatavilla neljänä voimalinjavaihtoehtona, joissa kaikissa on seitsemänvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Valittavissa ovat sekä etu- että nelivetoiset Smartstream-bensiini ja -dieselversiot.

1.6 T-GDI 150 hv bensiini 48V hybrid 7DCT
1.6 T-GDI 180 hv bensiini 48V hybrid 4WD 7DCT
1.6 CRDI 136 hv diesel 48V hybrid 7DCT
1.6 CRDI 136 hv diesel 48V hybrid 4WD 7DCT

6-vaihteisella käsivaihteistolla uusi Tucson on saatavilla etuvetoisena joko 1,6 l 150 hv T-GDI Smartstream -bensiinimoottorilla tai 115 hv 1,6 l CRDI Smartstream -dieselmoottorilla.

Ensimmäisiä uusia Hyundai Tucson -malleja odotetaan Suomeen vielä tämän vuoden puolella. Ladattava plug-in-hybridi ensiesitellään alkuvuodesta 2021.

Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here