Tällainen on Citroënin sähköinen Berlingo Van

Citroën esittelee uuden ë-Berlingo Vanin, sähköisen version kevytpakettiautostaan.

ë-Berlingo Vanin 50 kWH litiumioniakku mahdollistaa 275 km (1) pituisen toimintamatkan ajotavasta ja ajo-olosuhteista riippuen.

Groupe PSA:n e-CMP -perusrakenteeseen rakennetun voimalinjan tarjoama akun kapasiteetti on mahdollinen molemmissa ë-Berlingo Van -versioissa, mahdollistaen riittävän toimintamatkan useimmille tämän kokoluokan pakettiauton käyttäjistä.

Todellinen toimintamatka on riippuvainen ajotavasta, ajonopeudesta, mukavuusvarusteiden käyttöasteesta, ulkolämpötilasta, henkilömäärästä sekä maastosta.

Toimintamatkan maksimoiseksi ë-Berlingo Vanin voimalinja ottaa talteen energiaa jarrutuksen aikana ja nopeuden hidastuessa. Jarrutusenergian talteenottoa voi tehostaa entisestään keskikonsolissa sijaitsevalla B-painikeella

Akustolla on kahdeksan vuoden tai 160 000 km takuu.

Kolme ajotilaa

ë-Berlingo Vanin voimanlähteenä toimii sähkömoottori, joka hallinnoi vetokykyä valitun ajotavan ja ajo-olosuhteitten mukaan. Moottorissa on tehoa 100 kW (136 hv) / 260 Nm tuottaen 130 km/h maksiminopeuden ajoasetusvalinnasta riippumatta. Ajoasetus valitaan keskikonsolin kytkimestä:

  • Normal – 80 kW/180 Nm: tarjoaa ihanteellisen kompromissin toimintamatkan ja dynaamisen suorituskyvyn välillä.
  • Eco – 60 kW/190 Nm: mahdollistaa energian kulutuksen optimoinnin keventäen lämmitystä sekä ilmastoinnin tehoa pitäen ne edelleen toiminnassa, ja rajoittaen moottorin vääntöä ja tehoa.
  • Power – 100 kW/260 Nm: tarjoaa suorituskuskykyä ja käyttömukavuutta maksimikantavuuden ollessa käytössä

Kuva: Citroen.

Kolme lataustapaa

Tarjolla on kolme eri latausvaihtoehtoa peruspistokelatauksesta supernopeaan lataukseen, joka mahdollistaa akun lataamisen 80 prosentin varaustasoon 30 minuutissa.

Kotilatausasemasta lataus voidaan suorittaa yön aikana varmistaen auton käyttövalmius seuraavaksi työpäiväksi.

  • Lataus Type2-kaapelilla kotona, työpaikalla tai pysäköintialueella. Tämä lataustapa on yhteensopiva 8A standardipistokkeen tai vahvistetun 16A -pistokkeen kanssa mahdollistaen latausajan puolittamisen. Akku saadaan ladatuksi täyteen alle 15 tunnissa tai 5,5 tunnissa 100 km toimintamatkaa varten.
  • Nopeampi 5 h latausaika 0 – 100% yksityisestä tai julkisesta latauspisteestä vahvistetun 3,7 – 22 kW Wallbox -pistokkeen ja Type3 -kaapelin avulla. (Wall Box 11kW 3-vaihevirta)
  • Pikalataus julkisesta latauspisteestä jopa 100 kW:lla saattaa 50 kWh -akun latauksen 80 prosentin kapasiteettiin 30 minuutissa. ë-Berlingo Van on kokoluokkansa nopeimmin ladattavia autoja.

ë-Berlingo Van tarjoaa erilaisia latausvaihtoehtoja mahdollistaen sähkön käytön ajastetusti silloin, kun sen hinta on alimmillaan sekä ohjaamon esilämmityksen etäohjaamisen.

Ilmaisen My Citroën -sovelluksen avulla on mahdollista ohjelmoida akun latausta etänä, seurata jäljellä olevan toimintamatkan pituutta tai hallita etänä ohjaamon ja ajoakun esilämmitystä (tai viilennystä). Latausta voi säädellä älypuhelimella, tabletilla tai suoraan auton kosketusnäytöltä ”Energia” valikon välityksellä.

Citroën tarjoaa lisäksi ë-Berlingo Vaniin jälleenmyyjän kautta auton hankinnan yhteydessä ostettavan latauslaiteratkaisun, joka sisältää latauslaitteiston sekä latauspisteen perusasennuksen.

Erityispiirteet

ë-Berlingo Van erottuu ulkoisesti muista Berlingo-malliston versioista ainoastaan sähköistä käyttövoimaa symboloivalla ë-logollaan, joka on sijoitettu Berlingo-nimen eteen vasempaan takaoveen, sekä latausluukulla, joka sijaitsee samassa paikassa kuin polttoaineen täyttöluukku muissa versioissa.

Sisätiloissa kaikki on suunniteltu helpottamaan uuden Citroën ë-Berlingo Vanin käyttöä. Keskikonsolin ë-Toggle -ohjaimesta hallinnoidaan suunnanvalitsimen toimintoja: pysäköinti (P), peruutus (R), neutral (N), ajo (D) sekä tehostettu jarrutusenergian talteenotto (B).

Viereisen valitsimen avulla aktivoidaan joku kolmesta eri ajotavasta : Eco, Normaali tai Urheilu. ë-Berlingo Vanin 5 tuuman suuruisen kosketusnäytön «Energia» -valikosta voi seurata sähköisiä toimintoja: energiavirtaukset, kulutusstatistiikka sekä viivästetyn latauksen aktivointi tai ohjaamon lämmityksen esiasetus.

Personoitava mittaristo 10 tuuman HD-kosketusnäyttöineen sekä tuulilasinäyttö ovat tarjolla lisävarusteina ainoana kokoluokassaan.

Kuva: Citroen.

Kaksi kokovaihtoehtoa

ë-Berlingo Vanissa on tilat kahdelle tai kolmelle. Kokovaihtoehtoja on kaksi: 4,40 metrin pituinen M ja 4,75 metrin pituinen XL. 1,84 metrin korkeus mahdollistaa Berlingo Vanille pääsyn kaikkiin pysäköintitiloihin ja halleihin.

Kompaktin kokoinen ja käsiteltävyydeltä ketterä ë-Berlingo Van on ohjaamon taitettavan Extenso-istuimen ansiosta kuormatilaltaan huomattavan pitkä: 3,09 metriä M-versiossa ja 3,44 metriä XL-versiossa.

Tavaratilassa pyöränkaarien välinen leveys on 1,23 m, joten ë-Berlingo Vaniin mahtuu kaksi Euro-palettia peräkkäin. Lastaustilavuus on polttomoottoriversioiden kanssa identtinen 3,3 m3 (XS-pituus) ja jopa 4,4 m3 (XL-pituus). Kantavuus on jopa 800 kg ja vetokuorma 750 kg kaikissa versioissa.

Avattava luukku pitkille tavaroille

Sähköversio on muunneltavuudeltaan ja säilytystiloiltaan polttomoottorilla varustetuttuja versioita vastaava. Tarjolla on myös Citroënin Extenso-ohjaamo. Ohjaamo koostuu kolmesta istuimesta, joista keskimmäinen on muita leveämpi. Muunneltavuus on huippuluokkaa ja erilaiset käyttötarpeet huomioiva.

Ohjaamon ja tavaratilan välinen seinä on varustettu avattavalla luukulla pitkien tavaroiden kuljettamiseksi. Matkustajan istuin on nostettavissa ylös lisätavaratilan aikaansaamiseksi.

Keskimmäisen istuimen selkänoja voidaan taittaa alas liikkuvan toimiston työtasoksi ja kirjoitusalustaksi. ë-Berlingo Vanista löytyy lisäksi säilytystiloja 113 litran verran, eri puolille matkustamoa sijoitettuina.

Runsaasti avustimia

ë-Berlingo Van on varustettu 18 hyödyllisellä teknologialla, jotka varmistavat turvallisen ajettavuuden jokapäiväisessä ajossa: avaimeton sisäänpääsy ja käynnistys, värillinen tuulilasinäyttö (ainoana kokoluokassaan), mäkilähtöavustin, pysäköintiavustin edessä, Surround Rear Vision – peruutuskamera, automaattisesti vaihtuvat ajovalot, sähkötoiminen käsijarru sekä ylikuorman varoitin (ainoana kokoluokassaan).

Lisäturvaa tuo Active Safety Brake -hätäjarrutustoiminto, kaistavahti, katveavustin, törmäysvaroitin, peräkärryn vakauden valvonta, pidon hallintaa avustava Grip Control ja alamäkihidastin sekä laajennettu liikennemerkkien tunnistus.

Hätäpuhelupalvelu

Kuljettajan ja matkustajien turvaamiseksi on uusi Citroën ë-Berlingo Van varustettu hätäpuhelupalveluilla. Hätätilanteessa voidaan autosta soittaa hätäpuhelu joko automaattisesti tai itse SOS -painiketta painamalla. Puhelu yhdistyy suoraan hätänumeroon ja ajoneuvon sijaintitiedot lähetetään automaattisesti.

Connect Assist mahdollistaa etäältä pääsyn auton tietoihin, kuten lataustilanne, toimintamatka, viivästetty lataus, sisätilojen esilämmitys, pysäköinnin sijainti, kilometrilukema tai seuraavan huollon ajankohta. Yhteyden palveluun sekä tietoihin saa My Citroën -sovelluksen välityksellä.

Ääniohjauksella toimiva navigointi

Myös ääniohjauksella toimiva Connect Nav -järjestelmä liittää käyttäjän reaaliaikaisesti ohjattuun navigointijärjestelmään ja sallii vuorovaikutuksen puhelimen ja radion sekä TomTom Trafficin palveluihin, joiden avulla kuljettajan käytettävissä on ajantasatietoa liikenteestä, sijainnista, polttoaineen hinnoista ja säätilasta parhaan ajoreitin valinnan helpottamiseksi.

Kännykän näyttö auton kosketusnäytölle

Apple CarPlay ja Android Auto -sovelluksiin yhteensopiva Mirror Screen -toiminto mahdollistaa älypuhelimeen ladattujen sovellusten peilaamisen kosketusnäytölle. Näin kuljettaja voi turvallisesti hyödyntää älypuhelimensa multimediasisältöä, käyttää puhelintaan ja sen sovelluksia auton kosketusnäytöltä.

Citroën ë-Berlingo Van tulee markkinoille vuoden 2021 toisella puoliskolla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!