Tähän automuseoon pääsee vain tilauksella, mutta se kyllä kannattaa!

Suomessa on joitakin tunnettuja autokeräilijöitä. Juha Kankkunen, Jari-Matti Latvala, Kullervo Harvia ja Eero Lehti esimerkiksi ovat kuuluisia kokoelmistaan. Kaikkia yhdistää paitsi se, että he rakastavat autoja ja autoilua, myös se, että heillä on varaa harrastukseensa.

Jämsäläinen Veli-Matti Mäkinen ei tästä joukosta eroa juurisyiden osalta, mutta Mäkinen on kyllä paljon muutakin. Hän on kävelevä tietosanakirja, mitä tulee vanhoihin autoihin. Mies on täynnä tarinaa ja faktaa autoista, jotka täyttävät Classic Garage -museon Jämsässä.

Classic Garage on yksityinen museo, johon voi tilauksesta tulla ihastelemaan upeita klassikkoautoja. Mutta myös moottoripyöriä ja mopoja.

Kunhan Mäkinen saa tämän Cadillacin rungon ajokuntoon, hän haluaa lähteä sillä USA:han nostalgiamatkalle. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Ja tarina alkaa.

– Hain ensimmäisen autoni Jenkeistä 1987. Se oli 1959-mallin Cadillac Coupe Deville. Tällainen mahdollistui, kun Suomessa muutettiin vanhojen autojen verotusta 1983-84. Yli 25 vuotta vanhoja autoja saattoi tämän jälkeen tuoda pienemmällä verolla. Tuon jälkeen alkoi Suomeen tulla autoja, joita ei täällä oltu aiemmin nähty. USA:sta löytyi harrastajille paljon hyviä kohteita, eikä vain USA:sta, vaan myös Englannista löytöjä tehnyt Mäkinen kertoo.

Museon autoista noin puolet (20) on Mäkisen ja toinen puoli hänen jämsäläisen liikemiesystävänsä. Kaksipyöräisiä on noin 100. Kaikkia miesten kokoelmien autoja ei ole saman katon alle saatu, mikä pitää yllä ajatusta museon laajentamisesta. Etenkin kun museossa on muutakin vintagetavaraa.

Mäkinen esittelee vuoden 1957 Chevrolette-katalogia, joka itsessään on taidetta ja kulttuurihistoriaa, on se niin pieteetillä tehty. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Mäkisen kallein aarre museossa on turkoosi Cadillac Eldorado.

– Näitä tehtiin aikoinaan 532 ja jäljellä on vajaat 200. Tämä oli ainoa Suomessa aina tämän vuoden elokuuhun asti.

Tätäkään Mäkinen ei henno myydä, ei mistään hinnasta, vaikka sitä on koitettu ostaa häneltä useaan otteeseen.

– Olen keräilijäluonne. Ei ihminen voi unelmiaan myydä.

Toinen Mäkisen silmäterä on sekin Cadillac, joka on tällä hetkellä työn alla. Itse asiassa auto on museossa vain runkona.

– Pohja on valmis, samoin kori, mutta ne pitäisi vielä liittää yhteen.

Tervetuloa vintagemuseoon! Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Tähän autoon Mäkisellä on hyvin henkilökohtainen suhde: hän meni tyttöystävänsä, nykyisen vaimonsa kanssa kihloihin kyseisen auton penkillä. Se tapahtui matkalla halki Amerikan yli kolme vuosikymmentä sitten.

– Kunhan saan auton kuntoon, aiomme lähteä tekemään saman matkan, nyt perheen kanssa. Lapset ovat asiasta innoissaan, vaimo ei niinkään, Mäkinen sanoo ja hymyilee.

Ja tällaisiakin tarinoita kohtaa, kun vierailee Classic Garagessa Jämsässä.

– Olen syntynyt vuonna 1961. Siksi osti kaverilta vuoden 1961 Jallu-lehden vuosikerran, kun hän sellaisen vintiltä löysi. Mielenkiintoista on, että jokaisessa kannessa 1961 oli sen ajan suomalainen seksisymboli Tabe Slioor. Mutta sen tietää vain harva, että Slioor osti Jenkeistä vuoden 1964-vuosimallin Chevrolette Corvetten, jonka rekisterikilpi oli R-A-K-A-S. Hän toi sen Suomeen ja täällä se on edelleen,  Mäkinen sanoo ja on valmis aloittamaan seuraavan autotarinan.

Ei ihme, että mies pystyy vetämään museossa kuuden tunnin yleisökierroksia ilman ensimmäistäkään muistilappua.

Ja tarina jatkuu.

Teksti: Seppo Pänkäläinen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän