Suomalaiset paheksuvat autoilijoiden piittaamattomuutta liikennevaloista ja -merkeistä

Arkistokuva: Kuva: Matti Sulanto.

Liikenneturva kysyi* suomalaisilta näiden suhtautumista erilaisiin liikennerikkomuksiin.

Vakavimpana suomalaiset pitävät edelleen rattijuopumusta – niin huumeista kuin alkoholista johtuvaa, todetaan Liikenneturvan tiedotteessa.

Myös tahallinen tarkkaamattomuus tuomitaan: neljä viidestä suomalaisesta pitää viestin kirjoittamista autoa ajaessa erittäin vakavana tai vakavana liikennerikkomuksena.

Lähes yhtä moni mieltää punaista päin ajamisen vakavaksi liikennerikkomukseksi ja vain hieman tätä harvempi (73 prosenttia) ajamisen stop-merkin ohi pysähtymättä.

– Voisi sanoa, että rattijuopumuksen tuomittavuus on jo sementoitunut suomalaiseen liikennekulttuuriin. Viestin kirjoittelu ajaessa ja liikenneopasteen tai -merkin huomioimatta jättäminen voidaan kokea olevan enemmän tietoista piittaamattomuutta, jolloin niihin suhtaudutaan myös tiukemmin. Sen, miten stop-merkkiä ja liikennevaloja tulkitaan, tulisi kuitenkin olla yksiselitteisen selvää jokaiselle kuljettajalle. Punaista päin ajaminen tai stop-merkin ohittaminen pysähtymättä heikentävät myös tuntua liikenteen turvallisuudesta, vaikka varsinaista vaaratilannetta ei sillä kertaa kehittyisikään, pohtii tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi.

Vähemmän vakavina liikennerikkomuksina suomalaiset pitivät aikuisen jalkakäytävällä pyöräilyä, alle 15 km/h ylinopeudella ajamista maantiellä sekä huomattavaa ”alinopeutta”.

Teon tuomittavuus ei välttämättä valu käyttäytymiseen

Joka viides Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista kertoo ajaneensa jo punaisiksi vaihtuneiden valojen läpi vähintään joskus.

Neljä kymmenestä kertoo, ettei ole koskaan ohittanut stop-merkkiä pysähtymättä, vauhtia ainoastaan hiljentäen.

Liikenneturvan viime vuonna tekemät seurannat paljastavat, että peräti kolme kymmenestä kuljettajasta ajaa stop-merkin ohi pysäyttämättä.

– Vaikka yleisellä tasolla jotain liikennerikkomusta pidetäänkin vakavana, näyttää löytyvän kuljettajia, jotka mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä turvallisella tavalla. Oman tilannearvion pätevyyttä arvotetaan siis sääntöjä korkeammalle. Esimerkiksi stop-merkkiä käytetään kuitenkin usein risteyksissä, joissa on jokin syy olla tarkempi: huono näkemä, vilkas liikenne tai paljon jo sattuneita onnettomuuksia. Se, että onnettomuutta ei juuri omalle kohdalle sattunut, vaikka merkin velvoitetta ei noudattanutkaan, ei ole todiste toiminnan turvallisuudesta, Niemi muistuttaa.

*Liikenneturva selvitti 15 vuotta täyttäneen väestön tietoisuutta liikennesäännöistä helmikuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1060 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Järjetöntä touhua: Ei käytetä vilkkua oikein, tai sitten ei ollenkaan. Roikutaan perässä kiinni. Ohitetaan missä sattuu. Kiilataan eteen moottoritiellä. Ei anneta tilaa tarvittaessa. Ohitetaan suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo. Näihin syyllisty bremium-merkit,tai sitten nuoret. Olenkin ihmetellyt miten nämä sikailiat ovat saaneet ajokortin?

Vastaa käyttäjälle Pertti Äyräs Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here