Subaru Outbackin kuudes sukupolvi Suomeen toukokuussa

Subaru Outback oli 1990-luvulla vastaus aktiivisten elämäntavan omaavien ihmisten tarpeisiin. 26 vuoden ja yli 6,6 miljoonan valmistetun auton jälkeen Subaru Outbackin kuudes sukupolvi saapuu 8. toukokuuta Suomeen.

Vaikka kuudennen sukupolven Outbackiin ei ole säilytetty edeltäjästä ainoatakaan yhteistä peltiosaa, uutuuden sukunäkö on helposti nähtävissä. Auton kaikki valot ovat led-valoja. Ajovalojen C-muotoa, joka symboloi bokserimoottorin vastakkaisia mäntiä, on korostettu ja selkeytetty: päivänvalo ja suuntavalot ovat nyt rinnakkain samassa valoumpiossa.

Ajovalot ovat bi-led -tyyppiä. Automaattiset kaukovalot ovat mukautuvia ja ne eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä. Lisäksi ajovalot kääntyvät ja noudattavat ohjauspyörän liikkeitä mutkittelevilla teillä.

Kuva: Subaru.

Lisäsenttejä joka suuntaan

Outback rakentuu uudelle Subaru Global Platform (SGP) -alustalle. Perusrakenteen vääntöjäykkyys on kaksi kertaa edeltäjäänsä parempi ja se parantaa merkittävästi koriturvallisuutta sekä ajomukavuutta.

Uusi perusrakenne antoi Subarun suunnitteluinsinööreille mahdollisuuden hienosäätää alustan geometriaa sekä jousitusta. Outbackin merkittävimmät uudistukset on rakennettu katseilta piiloon. Paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi Outbackin ohjausta, jousitusta, jarruja sekä niihin liittyviä komponentteja on suunniteltu uudelleen, hienosäädetty tai vahvistettu.

Uusi SGP -perusrakenne toi Outbackille myös tehokkaamman törmäyssuojan. Uuteen perusrakenteeseen on suunniteltu kuusi törmäysvoimaa ohjaavaa ja vaimentavaa rakennetta.

Jokainen tähän mennessä Subarun SGP-perusrakenteelle rakennettu automalli, kuten Subaru XV, Impreza ja Forester, ovat Euro NCAP:n toimesta nimetty luokkiensa turvallisimmiksi autoiksi.

Kuva: Subaru.

Uusi Outback kasvoi joka suuntaan. Se on viisi senttimetriä pidempi (4870 mm), kolme senttimetriä leveämpi (1875 mm) ja seitsemän senttimetriä korkeampi (1675 mm). Auton maavara on kohonnut 20 sentistä 21,3 senttiin. Auton akseliväli on pysynyt muuttumattomana.

Lisäsentit on hyödynnetty ensisijaisesti matkustamoon. Takaistuimella on jalka- ja polvitilaa enemmän. Tila takaistuimella on kolme senttiä leveämpi, siksi myös hartia- ja istuintilaa on aiempaa enemmän.

Perustavaratila on kasvanut 561 litraan, tila on 2,5 senttiä pidempi ja sen aukko on rakennettu 2-4 sentillä leveämmäksi ja helpomman lastaamisen aikaasaamiseksi muodoltaan neliömäiseksi.

Tila on laajennettavissa kaatamalla takaistuimen selkänojat kahdessa erikokoisessa osassa eteen, jolloin tila kasvaa 1 822 litraan. Tilassa on myös tavaroiden kiinnityskoukut sekä 12 voltin pistorasiat.

Outbackin jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on 2 000 kg.

Kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus

Subarun viisitoista vuotta sitten Japanissa esittelemä stereokameratekniikkaan perustuva kuljettajaa avustava EyeSight -järjestelmä asetti uuden standardin turvallisuusajattelulle. Kenelläkään ei ollut olemassa järjestelmää, joka ”näki” yhtä pitkälle, reagoi yhtä nopeasti ja joka pystyi tarvittaessa pysäyttämään auton myös suuremmilla nopeuksilla.

Hieman yli viisi vuotta sitten lanseeratun EyeSight -järjestelmän toinen sukupolvi toi mukanaan enemmän toimintoja. Järjestelmä seuraa pidemmältä ja sen näkökenttä auton edessä on lähes kaksi kertaa edeltäjäänsä laajempi. Samanaikaisesti EyeSightia täydennettiin tutkilla, jotka seuraavat liikennetilanteita auton sivuilla sekä takana.

Laajennettu näkökenttä mahdollistaa EyeSightin havaitsemaan tehokkaammin myös sivuilta tulevan riistaeläimet ja kevyenliikenteen, kuten polkypyöräilijät ja mopoilijat. Järjestelmä myös jarruttaa tarvittaessa automaattisesti suuremmilla nopeuksilla.

EyeSightin avulla Outback väistää tarvittaessa myös esteen automaattisesti, jos rinnakkaisella kaistalla ei ole liikennettä ja törmäystä ei muuten voitaisi välttää.

Uudistunut EyeSight sisältää myös kaistanpitoavustimen, jonka avulla auto pysyy keskellä ajokaistaa. Yhdessä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa järjestelmä voi myös automaattisesti seurata edessä olevaa ajoneuvoa mutkikkailla teillä.

Lisäksi EyeSightissa on nyt myös merkintunnistusominaisuus, jonka avulla voit halutessasi säätää auton nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaisesti tai lisätä sitä tarpeen mukaan 10 prosentilla. Voit myös asettaa järjestelmään enimmäisnopeuden.

Kuva: Subaru.

Kasvojen tunnistus

Täysin itsenäiseen ajamiseen on vielä matkaa. Subarun filosofia on, että kuljettajalla tulisi olla hallinta ja vastuu ajamisesta. Kaikki turvajärjestelmämme ovat suunniteltu siten, että ajotapahtuma olisi mahdollisimman rento. Järjestelmät auttavat siinä vaiheessa, kun ne havaitsevat kuljettajan menettäneen keskittymisen.

Uudessa Outbackissa on kasvojentunnistusteknologiaa hyödyntävä infrapunakamera, joka seuraa kuljettajan silmänliikkeitä ja varoittaa ääni- ja valomerkillä, mikäli keskittymisesi herpaantuu tai olet vaarassa nukahtaa. Järjestelmään voi tallentaa viisi eri käyttäjää.

Kamera tunnistaa kuljettajan istuimella istuvan henkilön ja säätää sivupeilit ja ilmastoinnin automaattisesti kuljettajan suosimaan asentoon

Kuva: Subaru.

Uusi Outback tarjoaa myös automaattisen jarrutuksen peruutettaessa, mikä suojaa esimerkiksi pysäköintialueilla turhilta peltivaurioilta. Uutta on myös sähköllä toimiva takaluukku, jota voidaan käyttää ilman kosketusta. Samassa yhteydessä takaluukun avautumis- ja sulkeutumisnopeudet ovat edellisestä puolittuneet.

Uusi Outback tarjoaa myös kahdenlaiset kattokiskot. Vakioversiossa sisäänrakennetut kuormakaaret voidaan taittaa katon yli, jonka jälkeen katolle voidaan asentaa vaikkapa suksiboksi. Field-versiossa on kiinteät kattokiskot, joiden kantavuus 318 kg riittää mainiosti kattoteltan asentamiseen ja sen hyödyntämiseen.

Päivitetty voimalinja

Subaru Outback on varustettu symmetrisellä AWD-nelivedolla, joka vahvistaa ajovarmuuttasi ratin takana. Järjestelmä siirtää voimaa samanaikaisesti kaikille neljälle pyörälle, mikä parantaa hallittavuutta ajopinnasta ja ajokelistä riippumatta. Suoraan linjaan sijoitetun moottorinsa ja vaihteistonsa ansiosta Outback tarjoaa erinomaista ajovakautta ja hallittavuutta.

Outbackissa on kaksitoiminen X-MODE -järjestelmä, jossa on erillinen ajotila kiinteille alustoille ja pehmeille alustoille, kuten lumelle tai mudalle. Järjestelmään sisältyy myös alamäkihidastin, joka tekee jyrkkien alamäkien ajamisesta turvallisempaa. Voit keskittyä ohjaamiseen, niin järjestelmä hoitaa jarrutuksen ja moottorin tehon säätämisen.

Outbackin voimanlähteenä on malliuudistuksen yhteydessä päivitetty nelisylinterinen 2,5-litrainen 124 kW (169 hv) 5000-5800 r/min. polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu bokserimoottori. Moottorin maksimivääntö on 252 Nm/3800 r/min. Moottorissa on noin 90 prosenttia uusia osia.

Outbackin vakiovaihteisto on Lineartronic-automaattivaihteisto, joka on suunniteltu palvelemaan bokserimoottoria ja AWD-nelivetojärjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla.

Lineartronic varmistaa, että moottori pysyy ihanteellisella suorituskykyalueella sekä parantaa Outbackin polttoaineenkulutuksen taloudellisuutta. Portaaton vaihteisto reagoi nopeuden muutoksiin ja parantaa ajokokemusta antamalla kuljettajalle paremman tuntuman auton kiihtyvyydestä.

Vaihteistossa käytetyt uudet ja vähemmän kitkaa tuottavat materiaalit, ovat vähentäneet tehohäviötä 22 prosentilla.

Kuva: Subaru.

Neljä varustetasoa

Uutta Outbackia on saatavana neljänä versiona – Adventure, Limited, Touring ja Field. Kuten Subarulla on tapana, kaikki tärkeimmät tekniikat, mukavuusvarusteet ja 18-tuuman kevytmetallivanteet kuuluvat perusversiosta alkaen auton vakiovarustukseen.

Ohjaamon suuret lasi-ikkunat ja kapeat pilarit takaavat Outbackille luokkansa parhaan kokonaisnäkyvyyden ja tekevät ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa. Ympäristön täydellinen hallinta sekä loogisesti sijoitetut ja helposti luettavat ajonhallintalaitteet ovat Subarun erityispiirteitä ja tekevät autoistamme erityisen turvallisia.

Keskikonsolia hallitsee pystyssä oleva uusi 11,6-tuumainen kosketusnäyttö. Sen avulla voidaan säätää auton useimpia toimintoja sekä tietenkin uutta, edistyksellistä infotainment-järjestelmää, joka on yhteensopiva sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa.

Ohjaamon usb-liitäntöjen lisäksi hansikaslokeroon on rakennettu 12 voltin pistorasia ja keskikonsoliin älypuhelimelle oma tasku.

Uuden ohjaamon linjakas muotoilu, pehmeät materiaalit ja edistynyt infotainment-teknologia tekevät ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa. Suuresta koostaan huolimatta matkustamo on uusien eristysmateriaalien ansiosta huomattavan hiljainen.

Istuimien rakennetta on myös uudistettu. Ne tarjoavat parempaa tukea reisille. Sekä etu- että takaistuimissa on lämmitys niin selkänojassa kuin istuinosassa kuten myös ohjauspyörässä.

Verhoiluun vaihtoehtovärejä on kaksi: musta tai ruskea nappa nahka. Field-versiossa istuimet on verhoiltu kestävällä, likaa ja vettä hylkivällä StarTex-materiaalilla.

Upouusi Subaru Outback saa ensi-iltansa Suomessa 8. toukokuuta. Malliston hinnat alkavat Subaru Outback Adventuren 43 398 eurosta.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!