Start-Stop-järjestelmä vaatii akulta enemmän!

Polttoaineen säästäminen on ja tulee olemaan tärkeä osa autoilua – ei vain ympäristönsuojelun kannalta, vaan myös lompakkosi puolesta.

Autoilijan ajotyylillä on suuri merkitys. Vaihteen vaihtaminen suurempaan varhain, ajaminen matalilla kierroksilla ja ennakoiminen ovat tärkeitä keinoja polttoaineenkulutuksen vähentämisessä.

Teknologia tarjoaa myös tukea Start-Stop-järjestelmän muodossa. Se on ollut jo pitkään vakiovaruste nykyautoissa.

Start-Stop-järjestelmän lyhyt historia

Polttoaineen säästämistä pidetään nykyään järkevänä paitsi kulujen myös ympäristön kannalta. Start-Stop-järjestelmän syntyhetkellä tärkein vaikuttava tekijä oli kuitenkin öljykriisi ja öljyn kohonnut hinta. Toyota keksi ensimmäisen automaattisen Start-Stop-järjestelmän 1970-luvun puolivälissä.

Volkswagen ja Audi toivat omat versionsa markkinoille 1980-luvulla. Tämä kehitysaskel yhdistettynä viisivaihteiseen vaihteistoon, aerodynaamiseen koriin ja sähköiseen polttoainemittariin tarkoitti merkittäviä säästömahdollisuuksia polttoaineenkulutuksessa.

Start-Stop-järjestelmien uusi sukupolvi näki päivänvalon 2000-luvulla. Edistynyt ja toimiva teknologia sysäsi Start-Stop-järjestelmien menestystarinan alkuun.

Ajotavasta riippuen Start-Stop-teknologialla voidaan säästää jopa 15 % polttoainetta. Järjestelmän tehokkuus riippuu kuitenkin monista tekijöistä, mukaan lukien käyttöpaikasta.

Kaupungissa automaattinen Start-Stop-järjestelmä sammuttaa moottorin auton pysähtyessä. Järjestelmä on tietenkin vähemmän tehokas maanteillä.

Korkeat vaatimukset akulle

Luotettava virransyöttö moottorin ollessa sammutettuna on haaste. Pitkään on keskusteltu siitä, aiheuttaako automaattinen Start-Stop-järjestelmä enemmän haittaa kuin hyötyä ympäristölle, sillä se vaatii akulta paljon tehoa.

Siksi edistyksellinen lyijyhappoakku on jokaisen hyvin toimivan Start-Stop-järjestelmän sydän. Ainoat akkuteknologiat, jotka kestävät automaattisen Start-Stop-järjestelmän aiheuttamat haasteet, ovat AGM ja EFB.

EFB-akut – perustason Start-Stop-järjestelmille

EFB-akut (Enhanced Flooded Battery) sopivat virransyöttöön autoissa, joissa on perustason automaattinen Start-Stop-järjestelmä. EFB-akut ovat kehittyneempi versio perinteisistä lyijyhappoakuista. Komponenttitason kehitysaskeleet auttavat pidentämään akun käyttöikää.

EFB-akkujen vähäinen sisäinen resistanssi takaa hyvän syklikestävyyden ja parantaa vakautta haastavissa käyttökohteissa, kuten Start-Stop-järjestelmissä. Ne kestävät kaksi kertaa enemmän lataussyklejä* kuin perinteiset käynnistysakut.

AGM-akut – edistyneisiin Start-Stop-järjestelmiin

AGM-akut (Absorbent Glass Mat) tarjoavat tavanomaisia käynnistysakkuja suurempaa kestävyyttä vaativissa käyttökohteissa, kuten ajoneuvoissa, joiden Start-Stop-järjestelmä on varustettu jarrutusenergian talteenotolla, ja ajoneuvoissa, joissa on premium-varusteita ja edistyneitä lisävarusteita.

AGM-akuissa on erinomaiset kylmäkäynnistysominaisuudet. Ne mahdollistavat moottorin tehokkaan käynnistyksen, mikä voi lyhentää käynnistysmoottorin käyntiaikaa. Koska akun latautuvuus on hyvä ja se on tehokas alhaisellakin varaustasolla, lämmin moottori voidaan sammuttaa ja käynnistää useita kertoja lyhyillä aikaväleillä ilman, että se aiheuttaa ongelmia käynnistyksessä.

AGM-akkujen käyttöikä on myös perinteisiä käynnistysakkuja parempi. Ne kestävät kolme kertaa enemmän lataussyklejä* kuin perinteiset käynnistysakut. Koska AGM-akun elektrolyytti on sidottu imukykyiseen lasihuopaan, se kestää vaikeita olosuhteita, ei vuoda eikä vaadi huoltoa.

Tarkista akun kunto säännöllisesti

Jos autossasi on Start-Stop-järjestelmä, kannattaa muistaa pari seikkaa. Kun vaihdat autosi akun, Start-Stop-järjestelmän akkutunnistimen (IBS) pitää pystyä tunnistamaan uusi akku, jotta auto voi seurata akun tilaa oikein. Sen ansiosta auton energianhallintajärjestelmä voi tarkkailla akun parametrejä, jotta mahdollisimman paljon polttoainetta voidaan säästää. Jos autoon asennetaan vääränlainen akku tai sitä ei rekisteröidä oikein, akun kunto voi heiketä ennenaikaisesti ja aiheuttaa vikoja.

Jos autossa on jo AGM-akku, sen tilalle on aina vaihdettava toinen AGM-akku. Vaihtaminen EFB-akusta AGM-akkuun on mahdollista, ja se voi parantaa automaattisen Start-Stop-järjestelmän tehokkuutta, jolloin polttoainetta säästyy enemmän.

Toisaalta ikääntyvä akku todennäköisesti vähentää Start-Stop-käynnistysten määrää. Siksi akku kannattaa tarkistaa säännöllisesti osana huoltoa ja vaihtaa ennen sen vikaantumista, jotta voidaan säästää mahdollisimman paljon polttoainetta.

*Testi standardin EN 50342-1 mukaan, EFB- ja AGM-akuille lisäksi standardin EN 50342-6 mukaisesti

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here