Škoda testaa Ostravan teknisen yliopiston kanssa ”Seuraa johtajaa”

Škoda Auto ja Ostravan tekninen yliopisto (VŠB) kehittävät yhteisessä Seuraa autoa -projektissaan ajoavustinjärjestelmien uutta tekniikkaa.

Tavoitteena on jonoliikenteessä edellä ajavaa ihmisen ohjaamaa autoa seuraava itseajava auto. Kahta tätä varten varusteltua Škoda Superb iV -mallia testataan jo Ostravan teknisen yliopiston kampuksella.

Seuraa autoa -projektin peruslähtökohtana on ”kaksi autoa, yksi kuljettaja”. Edellä ajavaa eli johtoautoa ohjaa ihminen päättäen reitin, ajonopeuden, kaistan ja muut parametrit.

Auton ohjaamiseen, kiihdyttämiseen ja jarruttamiseen tarvittava data välittyy autonomisesti ajavaan autoon, joka seuraa johtoautoa enintään kymmenen metrin etäisyydellä.

Ennen ajoon lähtemistä kummatkin autot tunnistautuvat digitaalisella koodilla. Kumpikin Škoda Superb iV -testiauto on huippuvarusteltu älykaupunkitekniikan ja älykkäiden liikennejärjestelmien hyödyntämiseen.

Testiautojen välinen kommunikaatio ja kommunikaatio muihin autoihin sekä liikenneinfrastruktuuriin tapahtuu Car-to-X-tekniikalla. Data välitetään autojen välisen kommunikaation ETSI ITS-G5-standardilla, sekä 4G-, LTE- ja 5G-mobiiliverkkojen kautta.

Kuvantunnistukseen ja 3D-objektien tunnistukseen Superb iV -testiautot käyttävät vakiovarusteisia tunnistimia ja erityisiä lisätunnistimia sekä tutkaan ja kameroihin perustuvia järjestelmiä, ja tietojenkäsittelyyn lisäksi asennettua kommunikaatioyksikköä.

Testiautot analysoivat tunnistimilta ja kameroilta saatavaa suurta määrää erilaista tietoa esimerkiksi auton sijainnista ja ajodynaamisista parametreistä. Järjestelmä valvoo auton ympäristöä ja liikennetilannetta reaaliajassa.

Ajoneuvoelektroniikan ja tietokonetekniikan opiskelijat ovat vahvasti mukana Seuraa autoa -projektissa, josta he saavat korvaamatonta käytännön kokemusta ja kontakteja Škoda Auto asiantuntijoihin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän