Škoda Octavian kolme uutta voimalinjaa nyt myynnissä: lataushybridi, kevythybridi ja bio-/maakaasu

Kuva: Skoda.

Škoda Octavian uudet vomalinjaversiot ovat nyt myynnissä.

Bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolla olevat kolme voimalinjavaihtoehtoa parantavat uuden sukupolven Octavian ympäristövastuullisuutta, todetaan Škodan tiedotteessa.

Octavia e-TEC on Škodan ensimmäinen kevythybridi, Octavia iV ja sporttinen Octavia RS iV ovat ladattavia hybridejä, ja Octavia G-TEC käyttää polttoaineena bio-/maakaasua.

Näiden kolmen ympäristövastuullisen voimalinjan myötä uuden Octavia-malliston CO2-keskiarvopäästö on selvästi pienentynyt. Sähköä hyödyntävän e-TEC-kevythybridin alkaen hinta dsg-automaatilla on 26 360 euroa* ja ladattavan iV-hybridin alkaen hinta dsg-automaatilla on 35 993 euroa*.

Perinteiseen tapaan myös neljännen sukupolven Škoda Octavian mallistoon sisältyy suorituskykyinen RS. Škoda tuo RS-mallin markkinoille kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla. RS-mallin alkaen hinta Škodan ensimmäisellä RS-lataushybridivoimalinjalla on 41 608 euroa*.

Octavia-malliston erityisen ympäristövastuullinen vaihtoehto on bio-/maakaasukäyttöinen G-TEC, joka on nyt muiden malliversioiden tapaan tilattavissa sekä liftback- että Combi-korimallina.

Kuva: Skoda.

Škoda Octavia iV- ja Škoda Octavia RS iV -mallien voimanlähdeyhdistelmät

Kummassakin ennakkomyynnissä olevassa mallissa on 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110 kW (150 hv) ja 85 kW:n sähkömoottori. Ambition- ja Style-varusteluversiona saatavan Octavia iV -mallin voimalinjan yhteisteho on 150 kW (204 hv) ja suurin vääntö 350 Nm.

Sporttinen Octavia RS iV kehittää yhteistehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 400 Nm. Sport-ajoasetus valitsemalla käytettävissä on Octavia RS iV:n täysi teho, jolla auto kiihtyy nopeuteen 100 km/h vain 7,3 sekunnissa ja yltää huippunopeuteen 225 km/h.

Vastaavantehoiseen DSG-vaihteistolla varustettuun polttomoottoriautoon verrattuna ohituskiihtyvyys (80‒120 km/h) sujuu 2,2 sekuntia nopeammin.

Vakiovarustukseen sisältyvä progressiivinen ohjaus ja Sport-alustan dynaaminen sovitus luovat perustan aidosti RS-tyylisille ajo-ominaisuuksille. Kummassakin iV-mallissa on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja Shift by Wire -valitsinvipu. Liftback-korimallin tavaratila vetää 450 litraa ja COMBI-farmarimallin 490 litraa.

Octavia iV- ja Octavia RS iV -malleissa on litiumioni-korkeajänniteakku kapasiteetiltaan 37 Ah / 13 kWh, jolla päästään paikallisia päästöjä tuottamatta sähköllä ajaen jopa 60 kilometrin toimintamatkaan (WLTP).

Sähköllä alle 50 km/h nopeudella ajettaessa moottoriäänilaite E-noise tuottaa äänen, josta jalankulkijat ja pyöräilijät havaitsevat hiljaisen auton lähestymisen.

Akku voidaan ladata esimerkiksi tavallisesta kotipistorasiasta tai koti- sekä julkisesta latauslaitteesta (AC). Tyhjän akun lataaminen 80-prosenttisesti kestää 10 ampeerin teholla 230 voltin pistorasiasta (tilapäislataus) noin 3 tuntia 45 minuuttia tai noin viisi tuntia täyteen saakka.

Suomessa Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa Tukes suosittelee käytettäväksi enintään 8 A -virtaa.

Mode 2 -latausjohdolla akusto latautuu 3,6 kW:n teholla 80-prosenttisesti noin 2 tunnissa 33 minuutissa ja täyteen saakka noin 3 tunnissa 33 minuutissa. Latauspistorasia sijaitsee kuljettajan puoleisessa etulokasuojassa luukun alla.

Kun akku on riittävästi ladattu ja ulkolämpötila on yli ‑10 °C, auto liikkuu sähkön voimalla heti ajovalmiuteen kytkemisen jälkeen liikkeelle lähdettäessä.

Teknisten syiden vuoksi tätä sähkökäyttötilaa ei voi käyttää lämpötiloissa alle -10 °C. Pelkästään sähköllä ajettaessa suurin teho on 85 kW ja huippunopeus 140 km/h.

Hybridikäyttötilassa akkua ladataan jarrutusenergian talteenotolla, sähkömoottorin ja polttomoottorin toimiessa tarpeen mukaisesti yhdessä, ja tehoa on aina käytettävissä 110 kW (150 hv).

Octavia iV:n suurin teho 150 kW (204 hv) ja Octavia RS iV:n suurin teho 180 kW (245 hv) ovat tarjolla, kun kaasupoljin painetaan aivan pohjaan (kickdown-asentoon) tai jos Sport-ajoasetusvaihtoehto on valittu.

Jarrutusenergian automaattista talteenottoa käytettäessä auto säätelee talteenoton tehoa ajotilanteen mukaisesti. Talteenotolla auton liike-energiaa muutetaan sähköksi ja samalla vähennetään jarrujen kulumista ja pienennetään polttoaineen kulutusta.

Liikennemerkkien tunnistuksella sekä kamera- ja tutkatietojen perusteella Škoda Octavia iV -mallit osaavat määrittää ajotilanteeseen sopivimman jarrutusenergian talteenottotehon. Jarrutusenergian talteenottotehon automaattinen säätyminen on käytettävissä valitsinvivun D-asennossa, ja sen lisäksi tietoviihdejärjestelmän näytön kautta on mahdollista manuaalisesti valita kaksi muuta tehoasentoa.

Octavia e-TEC: kevythybriditekniikka ensimmäistä kertaa Škoda-automallissa

Kaksi uutta Octavia e-TEC -mallia ovat ensimmäiset Škoda-sarjatuotantomallit, joiden voimalinjassa käytetään kevythybriditekniikkaa. Uusimman EVO-sukupolven kolmisylinterisen 1.0 TSI -moottorin teho on 81 kW (110 hv).

Tässä jo ennakkomyynnissä olevassa moottorissa käytetään tehotaloudellista Miller-työkiertoa, ja pakokaasuahtimessa on säädellyt johdinsiivet. Nelisylinterinen, vielä syksyllä myyntiin tuleva, 1.5 TSI -moottori tuottaa tehoa 110 kW (150 hv).

Kumpaakin moottoria tukee 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistinmoottorigeneraattori, joka saa virran 48 voltin litiumioniakusta. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen dsg-kaksoiskytkinvaihteisto.

Kapasiteetiltaan 0,6 kWh:n akku on sijoitettu etumatkustajan istuimen alle, ja sitä ladataan vain jarrutusenergian talteenotolla.

Käynnistinmoottorigeneraattori tuottaa virran myös 12 voltin sähköjärjestelmäakulle DC-muuntimen kautta. Kevythybriditekniikan ensisijainen tehtävä on tarvittaessa tukea polttomoottoria 50 newtonmetrin voimalla, ja sen ansiosta e-TEC-mallilla voidaan myös rullata polttomoottori sammutettuna. Siten pystytään vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 0,4 litralla 100 kilometrillä ja pienentämään CO2-päästöä.

Kuva: Skoda.

Octavia G-TEC: suunniteltu ympäristövastuulliseksi kaasuautoksi

Edellisen sukupolven tapaan myös uudesta Škoda Octaviasta on saatavissa G-TEC-versio, joka käyttää polttoaineena ekologista bio-/maakaasua. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 96 kW (131 hv).

Moottorin pakokaasuahtimen johdinsiivet ovat säädellyt. Kaasu palaa moottorissa puhtaammin, minkä seurauksena CO2-päästö jää noin 25 prosenttia pienemmäksi kuin bensiinillä ajettaessa; lisäksi typen oksidien (NOx) päästöt ovat merkittävästi pienemmät, eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan.

Moottori on erityisen taloudellinen, mistä on kiittäminen esimerkiksi imuventtiilien aukioloaikaan vaikuttavaa Miller-työkiertoa. Octavia G-TEC -mallin yhdistetty kulutus (WLTP:n mukaan) on 3,8–3,9 kg kaasua sadalla kilometrillä**.

Kaasusäiliöiden 17,33 kilogramman kaasumäärällä päästään jopa 500 km:n* toimintamatkaan (WLTP:n mukaan). Lisäksi Octavia G-TEC pystyy taittamaan taivalta vielä 190 kilometrin** verran yhdeksän litran bensiinisäiliön bensiinimäärällä, joten kokonaistoimintamatkaksi saadaan jopa 690 km*.

Lue myös tämä: Tässä laaja tietopaketti uudesta Škoda Octaviasta

Moottori käyttää polttoaineena bensiiniä vain tietyissä käyttötilanteissa: esimerkiksi käynnistettäessä moottori kaasun tankkaamisen jälkeen tai ulkolämpötilassa alle -10 °C, tai jos kaasua on säiliöissä jäljellä niin vähän, että kaasupaine laskee alle 11 baariin. Vaihtaminen kaasun käytöstä bensiiniin tapahtuu aina automaattisesti.

*Uusi Škoda Octavia VM2021-hinnasto 16.9.2020. Katso tarkempi ajantasainen hinnasto skoda.fi-sivulta.
**Ennakkotieto, joka voi muuttua.

Hinnastot ja varusteluettelot löytyvät alla olevista linkeistä:

Liftback: https://www.skoda.fi/mallisto/uusi-octavia/octavia/octavia-hinnastot-ja-esitteet

Combi: https://www.skoda.fi/mallisto/uusi-octavia/octavia-combi/uusi-octavia-combi-hinnastot-ja-esitteet

1 KOMMENTTI

  1. Virheellisesti verrataan kaasuauton hiilidioksiidipäästöjä bensiinimoottorien vastaavaan. Bensiinistä muodostuva hiilidioksiidi kun on peräisin maan alta (fossiilinen polttoaine) ja siksi jokainen gramma sen hiilidioksiidia lisää ilmakehän hiilikuormaa. Kaasuauton biokaasu on taas kalan perkeistä ja perunan kuorista (yms.) valmistettua ja siksi sen lisäkuormitus ilmakehään on puhdas 0 grammaa. Ja silloin kun biokaasun valmistukseen on käytetty lantaa, on kuormitus jopa negatiivinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here