Škoda Fabia Combi viettää tasavuosia

Škoda Fabia Combi viettää merkkipäiviä: farmarimallisen Škoda Fabian menestys sai alkunsa 20 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä.

Ensimmäisen sukupolven Fabia Combi tuotiin markkinoille vuotta myöhemmin kuin pystyperäinen Fabia.

Tavaratilan sai suurennettua 426 litrasta 1225 litraan autossa, jonka pituus oli vain 4,22 metriä – ja kahden uudemman sukupolven myötä tilat ovat vielä kasvaneet.

Tähän mennessä Škoda on valmistanut 1,5 miljoonaa Fabia Combia mukaan lukien sen henkilöpakettiautomalli Praktik.

Kaikista valmistetuista Fabioista 34 prosenttia on ollut Combi-farmareita. Škoda on vuosien mittaan tuonut Fabia Combista myyntiin myös esimerkiksi offroad-ilmeisiä ja sporttihenkisiä erikoismalleja.

Skoda Fabia Combi 2009. Kuva: CvB.

Kuusi moottorivaihtoehtoa ja kattava varustelu 

Vuosina 2000‒2006 valmistettu ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia Combi oli hyvin varusteltu. Navigointijärjestelmä, vakionopeuden säädin, pysäköintitutka taakse, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja jopa hansikaslokeroa jäähdyttänyt ilmastointiautomatiikka olivat saatavissa jo silloin.

Kuljettajan esiin kääntyvä mukiteline oli nykyisten Simply Clever -ratkaisujen edelläkävijä. Ensimmäisenä vuonna voimanlähteeksi tarjottiin neljää 1,4- ja 2,0-litraista bensiinimoottoria, joiden tehot olivat välillä 44 kW (60 hv) ja 85 kW (115 hv).

Dieselmoottoriksi Škoda tarjosi kahta 1,9-litraista teholtaan 47 kW (64 hv) ja pakokaasuahdettuna 74 kW (100 hv). Ensimmäisen sukupolven Fabia Combi -farmarista tehtiin myös Praktik-henkilöpakettiautoversio.

Tässä Forman Praktik -mallin seuraajamallissa kuormatila oli kiinteästi erotettu ohjaamotilasta. Takasivuikkunoiden lasien tilalla oli korinväriset peltilevyt. Kuormatilaan päästiin käsiksi peräovesta tai oikealle puolelle asennetusta liukuovesta.

Skoda Fabia Combi 2018. Kuva: Skoda.

Offroad-tyyliä: Fabia Combin Scout-malliversio

Škoda toi vuosina 2007‒2013 valmistetusta toisen sukupolven Fabia Combista markkinoille myös Scout-malliversion.

Sen keulaa ja perää sekä pyöränkoteloaukkojen reunoja ja sivuhelmoja suojasivat harmaan ja hopean väriset osat, jotka toivat ilmeeseen jykevyyttä vakiovarusteisten 16-tuumaisten kevytmetallivanteiden ohella.

Sisätiloissa näkyi Škodan muiden automallisarjojen Scout-mallien tyyli, johon sisältyivät malliversiokohtainen istuinverhoilu ja koristelistat. 1,4 – ja 1,9-litraisten pumppusuutindieselmoottoreiden tehot olivat 59 kW (80 hv) ja 77 kW (105 hv).

Bensiinimoottorit kehittivät tehoa 63 kW (85 hv) tai 77 kW (105 hv). Voima välittyi etupyörille viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai kuusivaihteisen automaattivaihteiston kautta. Saatavilla oli myös huonon tien paketti, jonka yhteydessä auton maavara oli korkeampi.

Urheiluosastolta: RS ja Monte Carlo

Škoda Fabia Combilla on myös sporttinen puolensa, joka korostui erityisesti RS-versiossa. Toisen sukupolven Fabia-mallistoon ilmestyi kirjainlyhenne RS, jonka kirjaimet tulevat sanoista ”Rally Sport”.

RS-versio oli saatavissa sekä hatchbackinä että Combi-farmarina. Ulkonäössä toteutui RS-tyylin mukainen sporttisuus, joka konkretisoitui kaksoisahdetun 1.4 TSI -moottorin voimassa ja ajettavuuden erinomaisessa dynamiikassa.

Mekaanisen ahtimen ja pakokaasuahtimen yhdistelmällä moottorista saatiin tehoa 132 kW (180 hv). Tässä vuosina 2010‒2014 tehdyssä tuolloisen Fabia-malliston sporttisessa mallissa oli vakiona seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Monte Carlo -erikoismallit ovat olleet osa Fabia Combi -mallistoa Fabian toisesta sukupolvesta alkaen. Nämä erikoismallit ilmentävät Škodan pitkää rallihistoriaa. Niissä on urheilullinen, mustaa korostava sisustus ja Sport-alusta.

Mustan sisustuksen rinnalla sporttisuus korostuu punaisilla yksityiskohdilla, urheiluistuimilla, joissa nykymallissa on integroidut pääntuet, nahkaverhoillulla Sport-ohjauspyörällä ja malliversiokohtaisilla koristelistoilla sekä lisävarusteilla.

Tilat vain suurenevat

Škoda Fabia Combin tavaratilan koko on takaistuimet normaaliasennossa vuosien mittaan kasvanut yli 100 litralla.

Ensimmäisen sukupolven Fabia Combin perustavaratila oli 426 litraa, joka takaistuimet eteen kääntämällä suureni 1225 litraan.

Toisen sukupolven myötä tavaratila kasvoi 480 litraan, ja takaistuimet kääntämällä tilaa oli 1460 litraa: peräti 235 litraa edeltäjämallia enemmän.

Vuonna 2014 esitelty Fabia Combin kolmas sukupolvi viimeistään osoitti, että auton tilat riittävät myös viiden hengen pitemmille matkoille. Tavaratila suureni jälleen, nyt 50 litralla 530 litraan takaistuimet normaaliasennossa.

Fabia Combi -sukupolvet:

Fabia Combi 1. sukupolvi (2000‒2006): 574 600 kappaletta
Fabia Combi 2. sukupolvi (2007‒2013): 513 400 kappaletta
Fabia Combi 3. sukupolvi (2014 alkaen): 382 900 kappaletta

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän