Škoda Motorsport esittelee uuden täyssähköisen konseptikilpa-auton Enyaq RS Race. Tämä Škodan moottoriurheilu-DNA:sta juurtava konseptiauto edistää innovatiivisen tekniikan ja ympäristövastuullisten materiaalien kehittämistä ja toimii pilottiprojektina tuleville sarjatuotantomalleille.
Matalampi ja leveämpi konseptiauto sisältää innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia biokomposiittimateriaalista valmistettuja osia. Jäykkyydeltään ja keveydeltään ne ovat samaa luokkaa kuin hiilikuituosat, ja niiden ansiosta konseptiauto painaa 316 kg vähemmän kuin Škoda Enyaq Coupé RS -sarjatuotantomalli.
Täyssähköinen kilpa-auto Škoda Fabia RS Rally2:n moottoriurheiluhengessä
Škoda Motorsportin insinöörit ovat kehittäneet täyssähköisen kilpa-auton, joka vastaa ajettavuudeltaan ja sisätiloiltaan menestyvää Škoda Fabia RS Rally2 -autoa. Škodan kilpa-ajon DNA ja moottoriurheilun tiukat vaatimukset koettelevat teknisten innovaatioiden rajoja.
Enyaq RS Race -konseptiauton suunnittelu aloitettiin vuonna 2023. Projekti ilmentää Škodan aktiivisuutta kilpa-ajon sähköistymisessä ja edistää kehitystä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta.
Škoda Enyaq Coupé RS -malliin perustuvassa konseptiautossa on sama sähkövoimalinja kuin sarjatuotantoautossa, mutta konseptiauto on 70 mm matalampi. Lisäksi se on edestä 72 mm ja takaa 116 mm leveämpi.
Merkittävä ero on painossa, sillä konseptiauto on huomattavasti kevyempi kuin sarjatuotantomalli. Esimerkiksi pellavakuitua sisältävästä biokomposiittimateriaalista valmistetut korin ja sisustuksen osat auttavat pienentämään auton painoa.
Konseptiautossa on toteutettu myös useita visuaalisia ja teknisiä muutoksia. Esimerkiksi alusta on leveämpi ja madallettu, puskurit on uudistettu ja iskunvaimentimet sekä kierrejouset modifioitu. Autossa on suurtehojarrujärjestelmä, sport-istuimet ja tukeva turvakehikko varmistamassa parhaan mahdollisen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden.
Tummennettujen, Škoda Motorsport -logon koristamien ajovaloyksiköiden muotoilua on muutettu, jotta suuremmille pyörille on saatu riittävästi tilaa. Myös takavaloyksiköt ovat tummennetut. Škoda-etumaskissa sarjatuotantoautossa olevan valaistun Crystal Face -etumaskin tilalla on yksiosainen, ajovaloyksiköt toisiinsa yhdistävä LED-valonauha.
Biokomposiittiosat ovat kevyempiä ja lisäävät ympäristövastuullisuutta
Auton painon keventämiseksi Škoda Motorsportin insinöörit päätyivät käyttämään innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja ja poistamaan autosta komponentteja, jotka eivät ole välttämättömiä. Lisäksi he valitsivat sivulasien ja takalasin materiaaliksi kevyen polykarbonaatin.
Painoa onnistuttiin säästämään yhteensä 316 kg. Škoda Motorsportin yhdessä kumppaniyrityksensä Bcomp kanssa kehittämiä biokomposiittiosia käytetään korissa, esimerkiksi puskureissa, lokasuojissa, katossa, katon ilmanottokanavassa ja takasiivessä.
Erittäin kevyitä biokomposiittimateriaaleja käytetään myös sisustuksessa, kuten kojelaudassa, oviverhouksissa sekä kuljettajan ja matkustajan jalkatuissa. Sarjatuotantoauton panoraamalasikatto on sekin korvattu biokomposiittilevyllä.
Ympäristövastuulliset pellavakuitukomponentit vaihtoehtona hiilikuidulle
Konseptiauton komponenteista kaikkiaan 16 on valmistettu kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista, joista yksi on auton ulkopuolella ja sisustuksessa hiilikuitua korvaava pellavakuitu.
Vastuullisia materiaaleja testataan äärimmäisissä olosuhteissa esimerkiksi Škoda Fabia RS Rally2 -autossa. Samoin testataan moottoreiden, vaihteistojen ja iskunvaimentimien ympäristövastuullisia voiteluaineita.
Yksi hyvä esimerkki on AmpliTex, tekninen vahvistekuitu, jota saadaan Euroopassa viljeltävästä pellavasta. Nämä kudotut kuidut vähentävät sisätilassa tuntuvia värinöitä ja keventävät painoa, mutta ne toimivat myös visuaalisesti kiinnostavina muotoiluelementteinä. Lisäksi kuitujen prosessointi on kemiallisen sijaan mekaanista, ja pellavan viljelyllä on muihin viljelykasveihin verrattuna paljon pienempi vaikutus maaperään.
Bcomp-yrityksen PowerRibs -teknologialla hyödynnetään erittäin kevyitä ja ominaisuuksiltaan hyviä luonnonkuituja, jotka saadaan pellavasta. PowerRibs yhdistää maksimaalisen jäykkyyden ja minimaalisen painon luomalla 3D-rakenteen, joka vahvistaa auton korin ohuita peltejä.
Saavutettavia etuja ovat raaka-aineiden säästö, pienempi paino ja alhaisemmat valmistuskustannukset, koska tuotannossa tarvitaan vähemmän aineita ja työkaluja. Sen jäykkyys ja painoedut ovat verrattavissa hiilikuituun, mutta aiheutuva CO2-päästö on noin 85 % pienempi.
Nyt Škoda Auto käyttää ensimmäistä kertaa tätä materiaalia suuremmissa ja monimutkaisemmissa osissa, kuten etulokasuojissa, kylkipelleissä ja puskureissa. Insinöörit hyödynsivät prototyypin valmistelussa ja valmistuksessa myös runsaasti 3D-tulostusta käyttäen siinä kierrätysmateriaaleja, kuten nailonia ja hiilineutraaleja biohajoavia biopolymeerifilamentteja.