Scanialta sähkökuorma-automallisto kaupunkiympäristöön

Kuva: Scania.

Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa.

Pistokehybridi- ja täyssähkökuorma-autot keskittyvät aluksi kaupunkiympäristöön suunnattuihin tehtäviin kuten jakelukuljetuksiin.

Scanialle tämä on suuri harppaus eteenpäin yrityksen kehitystyössä. Tulevina vuosina Scania kehittää edelleen sähköajoneuvovalikoimaansa kaikkiin kuljetustehtäviin, myös kaukokuljetuksiin ja maansiirtoon.

Kaupallisessa liikenteessä ja ammattiliikenteessä toimivien kuorma-autojen sähköistäminen on Scanian tiedotteen m ukaan ratkaisevan tärkeää, jos halutaan saavuttaa Pariisin sopimuksen mukainen alle 1,5 °C:n lämpeneminen.

Sähköajoneuvot nousevat siksi yhä kiinnostavammaksi vaihtoehdoksi edistyksellisille asiakkaille. Alkuvaiheessa Scania kehittää ja ottaa käyttöön hybridi- ja täyssähkökuorma-autoja yhteistyössä tällaisten edistyksellisten asiakkaiden kanssa.

Viiden tai yhdeksän akun paketti

Scanian täyssähkökuorma-auto – ohjaamovaihtoehtoina L ja P ohjaamot – on varustettu 165-300 kWh akkupaketilla ja 230 kW sähkömoottorilla, mikä vastaa noin 310 hevosvoiman moottoritehoa. Asiakkaat voivat valita viiden tai yhdeksän akun paketin; jälkimmäisellä ajomatka yhdellä latauksella on jopa 250 km.

Täyssähkökuorma-auton vääntömomentti on 2200 Nm.

Scanian pistokehybridikuorma-auto – senkin ohjaamovaihtoehtoina L ja P ohjaamot – sallii polttomoottorikäytön pitkillä siirtymätaipaleilla ja tarvittaessa jopa 60 kilometrin ajon sähkötoimisena. Uusiutuvaa polttoainetta käyttämällä liikennöitsijä voi vähentää ympäristövaikutustaan merkittävästi.

Molemmat tekniikat perustuvat Scanian moduulijärjestelmään, jonka kestävyydestään ja luotettavuudestaan tunnetut komponentit ovat käytössä Scanian koko kuorma-automallistossa.

Tavanomaisen tavaraliikenteen ja kylmäkuljetusten lisäksi sähkökuorma-autoja voi menestyksekkäästi käyttää myös vaihtolavakuljetuksiin, maansiirtoon, betonikuljetuksiin, jätehuoltoon sekä palo- ja pelastustoimen tarpeisiin.

Sekä pistokehybridi- että täyssähkökuorma-auto pääsevät oikeuksiinsa kaikkialla siellä, missä kaupungin keskusta-alueilla rajoitetaan liikenteen päästöjä.

Ne myös mahdollistavat käyttöasteen nostamisen. Hiljaiseen jakeluun kykenevien kuljetuspalvelujen käyttöä voidaan jatkaa pitkälle iltaan ja aloittaa aikaisin aamulla, jolloin vältetään ruuhkat ja pysäköintivaikeudet.

Tutkimusten mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella toteutettu jakelu voi sujua jopa 30 prosenttia nopeammin kuin päiväsaikaan pysäköinnin helpottuessa, ruuhkien vähentyessä ja risteysajon nopeutuessa.

Nopea lataus

Täyssähköautoon voidaan valita viisi akkua, joiden kokonaiskapasiteetti on 165 kWh, tai yhdeksän akkua, kokonaiskapasiteetiltaan 300 kWh. Yksi akuista sijaitsee moottoritunnelissa, loput neljä tai kahdeksan alustan sivuilla.

Akut ladataan 130 kW DC teholla CCS-latausliittimen ansiosta. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää viiden akun paketilla alle 55 minuuttia, yhdeksän akun paketilla alle 100 minuuttia. Regeneroiva jarrutusenergia lataa akkuja myös ajon aikana.

Koska pistokehybridimallissa on myös polttomoottori, akuille on vähemmän tilaa. Siinä on kolme akkua, yhteiskapasiteetiltaan 90 kWh, sekä sähkömoottori, jonka teho on 115 kW.

Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää noin 35 minuuttia, ja regeneroivan jarrutuksen lisäksi akkua voi ladata myös kuormattaessa ja kuormaa purettaessa. Sähkötoimista voimalinjaa täydentää 280-360 hevosvoiman polttomoottori. Sähkötoimisena auto kulkee täydellä varauksella n. 60 km.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here