Savonlinjalla tehtiin selkeitä päätöksiä, kun Scanian myyjän kanssa käytiin läpi bussivaihtoehtoja. Suomeen oltiin lanseeraamassa uusia Scania Fencer -tuoteperheen busseja, joita oli markkinoitu ja myyty jo muihin Euroopan maihin.
Hyvässä yhteistyössä päädyttiin biokaasutoimisiin ajoneuvoihin, jotka tulevat liikennöimään Joensuun alueelle.
Tulevat autot toimitetaan kahdessa erässä, ja suurin osa toimitettavista autoista menee kaupunkiliikennöintiin. Osa on seutuliikenneautoja, jotka ovat varustettu hieman premium-tasoisemmaksi, sillä matkustamisessa mukavuus korostuu yhä enemmän.
Näin linja-autojen kapasiteettia voidaan hyödyntää tarvittaessa myös tilausajoihin ja muuhun liikennöintiin.
Biokaasu edistää päästöttömyyttä
Savonlinja ei ensimmäistä kertaa kuljeta matkustajia biokaasulla. Päinvastoin, yritys on ensimmäisten joukossa ottanut kaasulla käyvän voimansiirtolinjan ratkaisukseen.
Savonlinjan tavoite kulkea kehityksen kärkijoukoissa, sekä edistää kestävän kehityksen mukaista matkustajaliikennettä ovat olleet kaasutoimisten ratkaisujen pääsyitä.
”Savonlinja luottaa kaasuajoneuvoihin. Tämä luo ymmärrystä siitä, että kiertotalous on myös paikallinen asia. Voisi sanoa, että jokainen matkustaja on kierrättämällä edistänyt osaltaan linja-autojen päästöttömyyttä”, kuvailee Savonlinjan liiketoimintajohtaja Ville Paasonen käyttövoimavalintaa.
”Kaasuautojen käyttö mahdollistaa myös paikallisesti tuotetun kaasun käytön”, Paasonen toteaa.
Paasosen mukaan viime talvena Lappeenrannassa pakkaset koettelivat kuljetusyritysten palvelutasoa, mutta kaasutoimiset Scaniat saivat usein hyvää palautetta matkustajilta siitä, että autoissa oli mukava ja lämmin matkustaa.
Lue myös
Scanian uudet biokaasumoottorit tarjoaa ympäristöystävällisempää kuljettamista